Dagis vs Förskola
Säger jag dagis blir jag nästan alltid rättad med förskola..
Har det någon betydelse om man säger dagis eller förskola?
Om det har betydelse; VARFÖR?
Säger jag dagis blir jag nästan alltid rättad med förskola..
Har det någon betydelse om man säger dagis eller förskola?
Om det har betydelse; VARFÖR?
Förskola blev namnet på dagis för att visa att personalen har "status" i sin utbildning. För att höja nivån helt enkelt. Just för att det förekommer en pedagogisk utbildning för barnen även på förskolan, det är inte bara ett ställe där man passar barn.
Personligen tycker inte jag det spelar någon roll, jag säger dagis och bara för det ser jag inte ner på pedagogernas arbete.
ARBETAR SJÄLV SOM FÖRSOKLLÄRARE PÅ EN FÖRSKOLA.
ORDET DAGIS HAR ALLTID ANVÄNTS, MEN DET HETER FÖRSKOLA. DU HÖR SJÄLV PÅ ORDET: SKOLA FÖRE RIKTIGA SKOLAN . MEN SEN HAR DU ÄVEN "FÖRSKOLEKLASS" DET ÄR JU 6-ÅRINGARNAS SKOLA.MEN DET ÄR INGET FEL ATT ANVÄNDA DAGIS, ALLA VET JU VAD DET ÄR!!!!!
När man är förskolelärare är du högre utbildad än om du är dagisfröken.
Förskolan ska ha annan verksamhet än ett dagis.
Detta är vad jag har fått som svar.
Men min son säger dagis, och när jag säger förskolan säger han, nee mamma jag går inte i skolan. Haha
Mrs Vasic skrev 2008-05-10 09:18:42 följande:
Dagis
För det sitter bättre i mun!!!
Det heter förskola. Vi följer läroplanen. De som går på lärarhögskolan i 3,5 år och arbetar på förskolan kallas för lärare.
Klart att det spelar roll. Jag är inte så himla förtjust i att kallas dagisfröken. Det låter inte lika bra som lärare helt enkelt. Svårt att motivera till högre lön och status när de större delen av Sveriges befolkning anser att man "bara passar barn".
Jag ser inte ner på personalen, för att jag säger dagis istället för förskola till mitt barn, blir däremot irriterad då någon viktigpetter ska rätta mig!
Dagis är lättare för ett litet barn att säga, varför då krångla till det, för att någon vuxen känner sig kränkt?!
Jag kan säga vovve och pippi oxå, har jag oxå fått åthutning för, av någon viktigpetter, men sorry, biter inte på mig, så dagis fortsätter det att vara, så enkelt är det!
Jag säger dagis och fröknarna på vårat dagis säger också det. Ingen har nånsin försökt "rätta" mig. Då hade de fått höra!!!
Låter helsjukt TS att de rättar dig...
Man är väl fri att använda vilket ord man vill.