• therre

Värdera gamla leksaker - var?

Jag hade tänkt sälja en del leksaker från 50-talet, men har iiiingen aning om vad jag kan ta betalt! En del grejer är i bra skick, tom med orginalkartong Jag har försötk googla på dessa grejer, men hittar tyvärr niget. Var kan jag få hjälp typ på Internet med att värdera leksakerna så jag vet vad ett rimlit utropspris är?

• Svar på tråden Värdera gamla leksaker - var?
  • Jomppelina

Om du vill lägga ut det på internetauktion så behöver man oftast inte veta värdet i förväg, utan lägg ett lågt utpris och lång auktionstid, så kommer marknaden själv att avgöra värdet på varan om den är attraktiv.

Du kan prova att visa bild och ställa frågan på olika antik och retro-sidor på internet.

På antikprat (googla för jag minns inte adressen i huvudet) får man räkna med en del tråkiga inlägg blandat med bra svar, där finns det många oerhört duktiga leksakskunniga.
    Eftersom det är femtiotal, så beroende på leksak så kan du prova på www.retroforum.se med, även där finns en leksakstråd.

Räkna med att det inte är riktigt alla leksaker som har högt värde, och att allt inte har samma stora samlarintresse, men finns det varunamn på något sätt är det viktiga detaljer.
    Är det barbies ex, så är inte årtalet alltid det riktiga, något som många inte känner till. En barbie idag kan ex ha årtalet 1966 pat patended eller liknande i märkningen, och det innebär att det är ex kroppsformen eller huvudformen från 1966 man har använt.

Det finns även en del samlarsidor med många bilder och kataloger på nätet, gäller ex sandlådeleksaker, barbies, lundby och brio mfl dockhus etc.

Men som sagt, bild, märkning på leksaken etc, är av intresse när du skall få svar på detaljer om leksakerna.

• Jomppelina

Är leksakerna riktigt riktigt attraktiva och i kanonskick, så kan du även kontakta lilla bukowskis och lämna in dem där. Men då skall det vara nyskick och högintressant vara.

Skicket är oerhört viktigt. Det finns samlare som betalar mycket för saker som är i nyskick men som inte vill ha dem ens med lite slitage och annat, beroende på vad det är för vara, och då sjunker även värdet något, annat kan vara hur slitet som helst och ändå betinga stora värden.
    Är det barbie så skall du kolla ex:
    är det böjbara ben, så att den knäcker till och stannar i alla tre positioner.
    Att alla hårpluggar är intakta, att det inte saknas hår och att de inte är tunna.
    Finns det några fläckar i vinylen? Om barbien ex har haft örhängen så uppstår gärna något som man kallar "gröna fläckar".
    har den samma färg på ex huvud och kropp?
    Sminkning och nagellack bevarat?
    tuggad på?
    nagellacket bevarat?
    etc.

Så beskriv skick så noggrannt du kan i auktion ex.
    Har du barbiekläder så är det en fördel att leta upp alla beteckningar på dessa.

Nu tog jag barbie som exempel för att det är lätt att beskriva men de flesta leksaker förhåller sig ungefär på samma sätt.

• therre

Hej!

Tack för era tips! Ska kolla på de där forumen och som ni säger sätta lågt utrop och lång auktionstid. TACK!

Svar på tråden Värdera gamla leksaker - var?