Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 7

Tack Kavat för att du håller reda på trådarna

• Blå Flygare
    Beccabecca skrev 2008-05-11 18:30:59 följande:
    Ni med dagisbarn!Hur hanterar dagis barnens äggallergi, eller allergi överhuvudtaget. Jonathan ska börja i höst och nu har vi hälsat på några. Vi har frågat om matrutinerna och det verkar skilja sig väldigt mycket. En förskola sa att det är självklart att göra t.ex. äggfri pannkaka så att han ändå får "samma" mat som de andra. Medan en annan förskola röck lite på axlarna och sa att då får han väl något annat...
    Här får hon nästan samma. Är det pannkokor får hon pannkakor utan mjölk o ägg, men de andra barnen får med mjölk o ägg. Är det soppa kan de andra få med grädde, men hon får klar soppa. Är det lasagne får hon utan bechamellsåsen. De vill inte kosta på sig allt för mycket eller för dyra ersättningsprodukter.
  • Blå Flygare
    Beccabecca skrev 2008-05-12 21:30:08 följande:
    Tack för svaret Twixie och Blå Myran!Jag blev så förvånad när en av förskolorna mest verkade tycka att det var jobbigt, det kan ju inte vara så ovanligt med allergiska barn. Vi kommer inte att prioritera det stället högt på vår lista, iof inte bara pga maten.
    Nä, det är ju inte ovanligt alls. Jag skulle säga minst ett barn per avdelning.
    Maten är absolut en del av valet av förskola. Kosten är ju viktig, och ofta säger inställningen till maten mycket om vilken syn fröknarna har på barn, uppfostran, allergier mm. Om allergien är besvärlig vid matstunden så finns det säkert mycket annat de också tycker är besvärligt (som ej är relaterat till allergier), som om barnet behöver smörjas i samband med blöjbyten, behöver en extra tupplur på dagen etc.
  • Blå Flygare

Hoppsan: Det står med i TS om vilka namn ägg har.

• Blå Flygare

Mamsie: Det råder ju valfrihet i vården, så du kan ju byta mottagning. Men då måste man skriva sig där och vända sig dit i alla ärenden, inta bara allergifrågor. Och man kan ju bara välja mottagning, inte läk vad jag vet. Annars har jag namnet på en bra i mölndal

• Blå Flygare

tlw: Vad jag vet går det inte att testa äpple. Och det behövs ju inte heller om ni får en så tydlig reaktion. Räcker med att säga till läk så att ni kan få intyg även på det till dagis (vid behv). Däremot så som kavat säger så finns samband mellan pollen och ägg, så ett test för björk vore väl i sin ordning
    Om du vill veta HUR allergisk hon är mot ägg så är det väl RAST som lämpar sig bäst. Eller tror du den är på väg bort så du vill provocera?? Eller är du rädd att du behöver ge något vid krafit reaktion? Vet inte om man kan testa separat mot vita o gula i RASt eller pricktest, men vitan är det absolut vanligaste, och man kan ju inte komma åt gulan utan att ta sig förbi vitan.
    Det viktigaste är att du tänker igenom vad testerna ska vara bra för, vad det ger er för något. Om det inte ger er något konkret i vardagen så kommer det heller inte godkännas av läk. Det är min erfarenhet. Och det är ju ok varför göra en massa tester som inte tjänar något till?

• Blå Flygare

Mamsie: Jag skulle säga att det är lättare med ägg än soja. Men jag har ju inte provat på soja Det jobbiga är att inte ha några bra såser. Ingen majonäs (plamil finns men är baserad på ärtor. O är inte god), bernese, osv. Saknar också färsk pasta, för det är bästa snabbmaten. Vad mer kommer du sakna? Mjuka kakor förståss, det får man snällt baka själv.

• Blå Flygare

tlw: RAST är ett blodprov. Tar 1-2 veckor att få svaret. Man kan testa mot 6 ämnen på ett rör.

• Blå Flygare
    EKJ76 skrev 2008-05-20 08:30:24 följande:
    Gör den inte? Vad bra, den fettfria är lite tråkig i smaken. Är det ändrat nyligen då, jag har för mig jag kollade alla majonnäser i höstas (när jag blev överkänslig) och det var bara den fettfria som var äggfri. Tror jag.
    Vad glad jag blir att det finns en majjo som funkar, utöver plamil. Då får den smaka plast om det är så - ändå bra att ha något att tillgå till såser och smörgåstårta och...
    Synd bara för S att den är fettfri. Det är inte fettsnålt som behövs - tvärt om. Blev riktigt deppig igår när jag tittade på kort o film jag tagit på henne senaste veckan. På något sett kunde jag se tydligare där hur smal hon är.
  • Blå Flygare

Glömde: Jag frågade dietisten på www.mjolkfri.com om linfröns giftighet och om man kunde ge linfröavkok (i bak) till små barn. Ni kan läsa svaret där

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7