• Aros

Äggallergi-tråden: del 7

Tack Kavat för länken!

Någon som provat det Kavat skriver i inlägg 1 om hur man kan ersätta ägg när man gör kättbullar:
    Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Håller det ihop tillräckligt bra för att göra hamburgare/färsbiffar av?

• Aros

Vi har gett dagis en "gammal" flaska tavegyl, var drygt halva kvar i den. Men dem har aldrig ett honom trots att han fått reaktioner. Så funderar på att ta tillbaka den innan den blir för gammal. I hans dagisväska finns även hans Anapen och Betapred.

• Aros
    Ilena skrev 2008-05-11 20:32:01 följande:
    Hur yttrar sig äggallergi? Utslag? Andnöd?
    I början (när jag ammade) så fick han utslag, främst runt munnen och på halsen men som sen spred sig över hela kroppen. När han blev mer allergisk fick han nässelutslag över hela kroppen. Om han får i sig ägg idag så kaskadkräks han, får diarré och sen svullnar luftvägarna igen. Så vi måste verkligen vara supernoga med att kontrollera allt han äter samt alltid ha med oss hans anapen (adrenalinspruta), betapred och tavegyl. Han är så pass allergisk så han reagerar på ägg i luften så dagis får t ex inte baka med ägg eller servera kokt/stekt ägg till maten.
  • Aros
    Lillasnigel07 skrev 2008-05-13 21:05:57 följande:
    Någon som har GP och läst om parmesanost i den (torsdagens tidn)? Att det finns fusk-varianter som innehåller Lysozym (E1105) som inte äggallergiker tål... Grana Padano som e den vanligaste på ICA här innehåller det! Har ingen sagt till mig när vi fick reda på allergier! Visste ni andra det?
    Japp, det stämmer. Ämnet finns även i andra ostar (utländska är dock de enda jag sett det i), så det gäller att alltid kolla alla innehållsförteckningar.
  • Aros
    Lillasnigel07 skrev 2008-05-17 19:59:15 följande:
    Det har du rätt i (pesto, alltså!). Tack för tipset. Jag visste om att äggallergiker inte tålde lysozym, men hade inte en tanke på att det skulle finnas i Grana Padano då jag trodde det var en "äkta" parmesan, fast kanske inte lika mkt lagrat...Tips på något mer som det kan finnas "gömt" parmesan?
    Om man äter ute och ber att få reda på vad pastan och såsen innehåller så ser allt ok ut. Sen när man får tallriken så har dem dekorerat/haft på parmesan. Har dock bara hänt oss en gång men hade jag inte märkt det och snabbt snott tillbaka tallriken så hade det inneburet en trip till akuten (sambon gav tallriken till sonen som precis skulle hugga in).
  • Aros

Här hemma funkar inte Kavli eftersom dem har senap i majonäsen och sonen är nästan lika allergisk mot senap som mot ägg. Jättetrist verkligen, fär i de produkter som inte har ägg så finns det senap som t ex dressingar och såser.

Ingen som vet om någon annan tillverkare som har majonäs utan ägg? Kanske, kanske har någon utan senap också. Har letat men inte hittat än så länge.

• Aros
    Kavat skrev 2008-05-21 07:54:40 följande:
    Är han allergisk mot senap för att han inte tål soja- släktingar. Eller bara senap? Nyfiken!
    Bara allergisk mot senap. Har inte hört något om att det ska vara något samband med soja (som han tål). Däremot är senap släkt med gråbo (pollensort) så vi var förvarnade om att han ev kan utveckla pollenallergi - vilket har visat sig nu i år då han drabbats lite (men klarar sig med nässpray och ögondroppar).
  • Aros

Sidan på ICA hänvisar till att det kan finnas soja i produkten eller närbesläktade släktingar till soja kan finnas i produkten. Inte att produkten i sig är släkt med soja.

• Aros

*Varning!*

Skulle köpa nya lasagneplattor igår. Brukar alltid köpa Barillas förkokta plattor. Men som tur var så läste jag på paketet i affären igår, nu varnar dem för spår av ägg på förpackningen! Hade det gamla paketet kvar och på det står det inget om ägg så förmodligen har dem börjat tillverka något i samma lokal med ägg. Flera andra märken har också ägg i sig eller spår av det, men hittade som tur var Kungsörnens fullkornsplattor till slut som är helt utan.

Så sluta aldrig läs innehållsförteckningarna! Iallafall inte om era barn är superkänsliga (som min son).

• Aros
    Blå Flygare skrev 2008-06-13 21:15:27 följande:
    Ja. Man kan be om speciella utan ägg (o mjölk) men hur vet man om man fått rätt sen? Har skett misstag.
    Har absolut skett misstag! Våran son kräktes ner halva IKEA på vägen ut mot sjukhuset för drygt 1 år sedan. Har dessutom sett hur dem hanterar maten. Bra att den har plasthandskar på sig när de bereder smörgåsarna, men när man gjort klart räkmackorna (med ägg på) kanske man borde byta innan innan man börjar på ost/skinksmörgåsarna. Så är man allergisk gör man bäst i att antingen ta med egen mat eller äta utanför på något snabbmatställe.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7