• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Kavat

Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

• Kavat

Tackar Blå Myran för trådstarten som jag snodde rätt av!

• Kavat
    Aros skrev 2008-05-10 21:02:36 följande:
    Tack Kavat för länken! Någon som provat det Kavat skriver i inlägg 1 om hur man kan ersätta ägg när man gör kättbullar:Färser och köttbullar:Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.Håller det ihop tillräckligt bra för att göra hamburgare/färsbiffar av?
    När jag gör biffar så har jag ibland bara köttfärs och kryddor ev. riven lök och det håller ihop bra tycker jag.

Ska jag däremot rulla köttbullar eller göra lite saftigare biffar om jag har nöt eller älgkött, så har jag tagit NoEgg, ev. lite ströbröd och havredryck till en rullbar färs.

Men har även testat med lite PO-fibrer i (alltså potatispulver), har nästan aldrig kokt potatis över när jag ska göra köttbullar och det funkar det med. Binder ju vätskan. Men däremot har jag ofta inte så mycket vätska i, för då tycker jag det blir för söligt.
    Så det är nog bara att testa på!
  • Kavat
    Ilena skrev 2008-05-11 20:32:01 följande:
    Hur yttrar sig äggallergi? Utslag? Andnöd?
    Min son var 6 mån när vi fick reda på allergin via test. Han hade då haft jätte ont i magen och skrikit och skrikit mest hela sitt liv. I efterhand kan vi förknippa de värsta nätterna med ägg. Han har även spytt en massa och det blev bättre när jag slutade med ägg (ammade).

Vi har även slutat med mjölk, soja efter råd från dietist och läkare och nu har det visat sig att han även är allergisk mot havre/vete. Så det kan ju ha varit kombinationer av flera allergier som gjort den värre också.
  • Kavat

Kan tillägga att båda våra barn är allergiska mot ägg och båda har fått runda illröda fläckar som sedan blivit vita och torra, någon cm i diameter eller större.

• Kavat

Kanske tur att ungarna inte tål mjölk heller då, för jag har inte lagt E1105 på minnet... Fast det är nog just därför!

• Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-17 07:23:10 följande:
    *snubblar in* Tack för länken Myran! Här kommer vår "roman"!Max har ingen konstaterad allergi mot ägg, "bara" mot mjölk & soja. Men han är fortfarande förstoppad efter 7 månader och kinderna är... framÅtebax. Vi lever på Importal (1 påse), Resulax (vb, vilket blir var 2-3 dagar), Olja vid dusch/bad, MiniDerm, Locobase och Fenuril. Nätterna är bättre, men inte bra. Humöret... tjah, tur man är en härdad gammal morsa Vi var hos ny läkare (ny BUM pga flytt) och den läkaren försäkrade att det går över och det är inte farligt. Tester visar ingenting - Titta! sa hon och drog med nageln på sin arm. Det blir märken även om det inte är en allergi! Det behövs inget patchtest. Ni sköter honom så bra, huden är bra. Analen har ingen förträngning men det ligger en klump inuti. Osv osv... Vi funderade några dagar, sen ringde jag runt. Jag hittade en som är duktig på allergier. Jag ska kämpa för att få en remiss från någon (ovillig) läkare - annars går jag vidare till chefen på BUM och säger att jag inte är nöjd med att grabben inte får en ordentlig utredning. (Vi trodde det skulle bli bättre när vi bytte läkare). Nu har vi på allergikonsultens inrådan beslutat oss för att hålla honom fri från ägg också. Förutom mjölk, soja och baljväxter. Sedan hoppas vi på remiss till patchtest. Om vi inte får remissen så rådde hon oss att fortsätta med att ta bort alla sädesslag och se om han blir bättre. Håll tummarna för vår lille "skitunge". *ställer in en kanna kaffe*
    Välkommen hit Mamsie!!!
    På gott och ont, men hoppas att ni hittar lösningen till varför sonen inte må bra. Stå på dej, det är det enda som funkar!

Vi har en bra Allergolog här, ring henne eller någon annan (hojta om du vill ha numret) och prata och fråga om hon eller om du hittar någon annan kan hjälpa till. Jag tror att du kan komma till henne utan remiss tom. eftersom ni inte mår i samma stad. Men jag vet inte. Klart lättare med remiss kanske, men väl värt ett försök, och annars är ju närmaste patchtest i NÄL. För visst bor ni i Göteborgstrakten?
  • Kavat
    tlw skrev 2008-05-18 08:43:22 följande:
    På måndag om drygt en vecka har vi ny tid hos läkaren. Har fått tjata till mig tiden och nu när vi äntligen får komma vill jag ju såklart att de testar honom för flera saker än bara ägg, men de är "snåla" med testerna tyvärr...Fick bråka till mig ett äggtest när vi var där i Oktober förra året, de skulle kolla hans mjölkallergi, men jag kände på mig att det var nåt mer/annat och det visade sig vara kraftig äggallergi.Nu misstänker jag äpplen också... Har undvikit det i två veckor och provade sen att ge honom tre klyftor en dag och han blev nästan genast dålig i magen och fick utslag på låren och armarna.Vill även veta hur pass allergisk han är för ägg, i vilken utsträckning. Både gulan och vitan, rått eller tillagat...Hur ska jag lägga fram detta för läkaren så han verkligen lyssnar och gör dessa tester?Är det nåt annat som han bör testas för som är typisk allergi för barn med redan konstaterad ägg- och mjölkallergi?Har själv provat med soja hemma, gav han inget med soja i i ca två veckor och sen gav vi honom lite sojaglass men han reagerade inte på det.Någon som haft samma problem med "snåla" läkare?/orolig mamma...
    Tål han inte äpple nu så skulle jag kunna tänka mig att det finns ett samband med pollensäsongen kanske? Behöver alltså inte vara så, men koppling finns. Äpple är ju korsallergi till pollen! Finns människor som tål det men inte just i pollensäsongen eller som tål tillagat men inte rått, eller vissa sorter funkar andra inte. Så väl värt att kolla upp om han även är snorig osv.
    Googla på korsallergi pollen så hittar du massor.

Angående resten så vet jag faktiskt inte. Men var bestämd och säg det här vill jag testa, så får läkaren komma med svar varför ni inte ska testa?! Du kommer säkert få frågan "varför då, men försök lägga "bevisbördan" på läkaren!?
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-18 23:53:52 följande:
    *s* Jadduh, där ser man... Soja-lösa såser *s*. Man vänjer sig Man lär sig bryna vetemjölet om man vill ha färg, och om man bara är ute efter sältan så finns ju vanligt hederligt salt. Och salta buljongtärningar. Det som grämer mig mest är nog att min lille aptitlösa lättviktare har börjat äta majonnäs - och nu får han inte det längre! Nåja, det finns ju alltid "schuppph" (ketchup) Bearnaise!!  Åååh, neeeejeh. Vi som hittat Lohmanders sås... *surar* Nu gäller det att hitta någon ljus gulaktig sås som han kan få istället för majonnäs och bearnaise... Mjuka kakor - det är inga probs. Vi gluffar vidare på Findus färdiga bullar från frysdisken
    Coloroitsoja funkar om det är färgen du vill åt!
    Ägg är ingenting att vara utan jämfört med vete!

Vi är fortfarande äggfria här sedan jul då äggallergin upptäcktes. Funkar fint. Mjölk har jag dock börjat med efter jag slutat amma så vi kan ju göra separata såser till oss vuxna, men det är inte så skoj när dottern säger "är det mjölk i den, får inte jag äta den". Även om hon vanligtvis inte vill ha sås. Nu gör vi mycket på imat, men det kommer ju försvinna mer och mer när lillebror kommer äta vår mat.
    Ljus gulaktig sås utan allt?! Imat med smaksättning! För havre tål han väl?
    Rapsy har ju också mjölkpulver till matlagning, men jag har ännu inte testat.
    Deras "Rapsy frutty" kan man ju ha som creme fraiche, fil, youghurt, men behöver smaksättas. Vi har ofta kall sås med chilisås ev vitlök och kryddor i, då blir det rätt ok. Men är ju dock inte gul!
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7