Tack för ditt svar!
Vi vet sedan tidgare att sonen är äggallergisk. Dock inte superallergisk. På pricktesten var äggutslaget mindre än referensutslaget, så läkaren tippade på att det skulle växa bort ganska snart. Men jag blir lite orolig för att allergin snarare har förvärrats. Vi ska nog vara ännu försiktigare och inte äta rent ägg vid samma måltid som honom framöver.
Han har blivit rödprickig av lingon och hallon den senaste månaden. Han har kunnat äta både lingon, hallon och rödbetor tidigare, men nu reagerar han direkt. Särskillt första gången det märktes, då fick han ICAs lingonsylt. Han var så röd att det inte märktes att vi tvättat av honom sylten runt munnen. Sedan testade vi med hemmagjord sylt och det gick bättre, men några bleka utslag dök ändå upp. Men jag antar som du säger att röda saker inte handlar om någon allergi, utan om överkänslighet.
Har en tid hos allergiläkaren i augusti. Får prata om det då.
Mamsie skrev 2008-05-20 09:23:15 följande:
Jag skulle tippa på ägg. De vanligaste allergenerna för små små barn är mjölk, ägg & soja. Sedan alla sädesslag (korn, vete, råg och havre). Röda saker brukar ju inte vara "ren allergi" utan snarare en ofarlig lokal reaktion, typ att man kan få prickar och feber av jordgubbsfrossa. Helt ofarligt men kanske obehagligt om man inte vet vad det handlar om. Håller tummarna för att ni hittar det som utlöste reaktionen!