Inlägg från: Beccabecca |Visa alla inlägg
  • Beccabecca

Äggallergi-tråden: del 7

Det där har jag också funderat på.

Sökte i fass efter en mindre flaska tavegyl som är lättare att ha med sig, men det finns ju inte.
    Vi har inte med oss i skötväskan, men egentligen borde man ju ha det. Hitills har vi aldrig behövt ge honom Tavegyl. Men det är å andra sidan mer sannolikt att han får i sig ägg när vi inte är hemma.

Twixie skrev 2008-05-11 17:47:02 följande:
    Jag brukar använda bara (har alltid gjort...) av ströbröd och vatten/mjölk som bindemedel vid köttbullar eller pannbiffar. Jag föredrar iofs att göra pannbiffar för man kan ha i mer gott då men smeten är densamma! Hur har ni som ger Tavegyl mot reaktion gjort med flaska till dagis. Har ni tagit ut en hel extra flaska som ni ställt på dagis eller bara mätt upp rätt dos (eller doser) att ha vid ev. reaktion. Har ni något med er i skötväskan?
  • Beccabecca

Ni med dagisbarn!
    Hur hanterar dagis barnens äggallergi, eller allergi överhuvudtaget. Jonathan ska börja i höst och nu har vi hälsat på några. Vi har frågat om matrutinerna och det verkar skilja sig väldigt mycket.

En förskola sa att det är självklart att göra t.ex. äggfri pannkaka så att han ändå får "samma" mat som de andra. Medan en annan förskola röck lite på axlarna och sa att då får han väl något annat...

• Beccabecca

Symtomen kan variera från barn till barn.

När vi gav min son äggröra vid 6 mån fick nässelutslag runt munnen och på handen där ägget hade nuddat. När vi tvättade honom rann vatten ner i nacken och efter ett tag fick han utslag där också. Han blev röd och svullen runt ögonen.

Innan vi upptäckte att han var allergisk mot ägg hade han stora problem med eksem eftersom han fått i sig ägg via bröstmjölken. När både han och jag slutade med ägg försvann hans eksem!

Vissa kan vara riktigt allergiska mot ägg och allergiska problem bara av att vara i samma rum som någon som äter ägg.

Ilena skrev 2008-05-11 20:32:01 följande:
    Hur yttrar sig äggallergi? Utslag? Andnöd?
  • Beccabecca

Tack för svaret Twixie och Blå Myran!

Jag blev så förvånad när en av förskolorna mest verkade tycka att det var jobbigt, det kan ju inte vara så ovanligt med allergiska barn. Vi kommer inte att prioritera det stället högt på vår lista, iof inte bara pga maten.

• Beccabecca
    Blå Flygare skrev 2008-05-13 18:53:41 följande:
    Nä, det är ju inte ovanligt alls. Jag skulle säga minst ett barn per avdelning.Maten är absolut en del av valet av förskola. Kosten är ju viktig, och ofta säger inställningen till maten mycket om vilken syn fröknarna har på barn, uppfostran, allergier mm. Om allergien är besvärlig vid matstunden så finns det säkert mycket annat de också tycker är besvärligt (som ej är relaterat till allergier), som om barnet behöver smörjas i samband med blöjbyten, behöver en extra tupplur på dagen etc.
    Ja, det ligger något i det du säger. Man vill ju inte att ens barn ska vara en belastning för avdelningen. Alla barn (och föräldrar) måste få ha sina egenheter som verksamheten ska ta hänsyn till.
    Jag har själv jobbat på förskola som vikarie, och där var det så självklart att alla fick samma sorts mat så långt det var möjligt. Men så är det tydligen inte överallt...
  • Beccabecca

Jag har inte läst GP, men vet att det är ett konserveringsmedel som kan vara gjort av ägg. Det är farligt om det inte skrivs ut tycker jag!
    På många ostar brukar det stå något i stil med "Lysozym (naturligt ämne från ägg)". Men inte alla...

Tänk också på att pesto ofta innehåller parmensanost med Lysozym.

Lillasnigel07 skrev 2008-05-13 21:05:57 följande:
    Någon som har GP och läst om parmesanost i den (torsdagens tidn)? Att det finns fusk-varianter som innehåller Lysozym (E1105) som inte äggallergiker tål... Grana Padano som e den vanligaste på ICA här innehåller det! Har ingen sagt till mig när vi fick reda på allergier! Visste ni andra det?
  • Beccabecca

Vill fråga er om råd.

Idag åt vi pytt i panna. Vi åt stekt ägg till. Sonen fick pytt i panna och rödbetor. Efter middagen var han prickig, lite runt munnen, på underarmarna och några få prickar på magen. Prickarna försvann ganska fort.
    Men frågan är ju om det var rödbetor eller ägg han reagerade mot? Han har tidigare reagerat och blivit röd av lingon och hallon, så det ligger ju nära tillhands att misstänka överkänslighet mot rödbetorna.

Vi har alltid kunnat äta ägg i närheten av honom, men vi är självklart jätteförsiktiga. Jag är bara rädd för att äggallergin har förvärrats.

Vad tror ni?

• Beccabecca

Tack för ditt svar!

Vi vet sedan tidgare att sonen är äggallergisk. Dock inte superallergisk. På pricktesten var äggutslaget mindre än referensutslaget, så läkaren tippade på att det skulle växa bort ganska snart. Men jag blir lite orolig för att allergin snarare har förvärrats. Vi ska nog vara ännu försiktigare och inte äta rent ägg vid samma måltid som honom framöver.

Han har blivit rödprickig av lingon och hallon den senaste månaden. Han har kunnat äta både lingon, hallon och rödbetor tidigare, men nu reagerar han direkt. Särskillt första gången det märktes, då fick han ICAs lingonsylt. Han var så röd att det inte märktes att vi tvättat av honom sylten runt munnen. Sedan testade vi med hemmagjord sylt och det gick bättre, men några bleka utslag dök ändå upp. Men jag antar som du säger att röda saker inte handlar om någon allergi, utan om överkänslighet.

Har en tid hos allergiläkaren i augusti. Får prata om det då.

Mamsie skrev 2008-05-20 09:23:15 följande:
    Jag skulle tippa på ägg. De vanligaste allergenerna för små små barn är mjölk, ägg & soja. Sedan alla sädesslag (korn, vete, råg och havre). Röda saker brukar ju inte vara "ren allergi" utan snarare en ofarlig lokal reaktion, typ att man kan få prickar och feber av jordgubbsfrossa. Helt ofarligt men kanske obehagligt om man inte vet vad det handlar om. Håller tummarna för att ni hittar det som utlöste reaktionen!
  • Beccabecca

Intressant att läsa om Linfrö. Jag åt det alltid i youghurten på morgonen, men har inte vågat äta det under tiden jag är gravid och ammar.

Blå Flygare skrev 2008-05-20 22:51:07 följande:
    Glömde: Jag frågade dietisten på www.mjolkfri.com om linfröns giftighet och om man kunde ge linfröavkok (i bak) till små barn. Ni kan läsa svaret där
  • Beccabecca

Tack för tipset! Något att fundera på. Ska vara uppmärksam på det framöver.

Tyvärr fungerade inte länken som låg överst i bloggen.

Kavat skrev 2008-05-20 17:09:49 följande:
    Kolla min blogg om bensoesyra och salicylsyra. Det finns allergi mot konserveringsmedel och lingon innehåller ju massa "eget" konserveringsmedel. Lingon och hallon ligger högt på bensoesyra.Men sen kan det bara vara en tillfällig reaktion om imunförvaret är dåligt, vanligt att de blir prickiga då också.Ja, alltså, inte helt enkelt att tyda.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7