• Twixie

Äggallergi-tråden: del 7

Jag brukar använda bara (har alltid gjort...) av ströbröd och vatten/mjölk som bindemedel vid köttbullar eller pannbiffar. Jag föredrar iofs att göra pannbiffar för man kan ha i mer gott då men smeten är densamma!

Hur har ni som ger Tavegyl mot reaktion gjort med flaska till dagis. Har ni tagit ut en hel extra flaska som ni ställt på dagis eller bara mätt upp rätt dos (eller doser) att ha vid ev. reaktion. Har ni något med er i skötväskan?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Annarebecca - Ja, det är ju helt klart större risk ute än hemma men vi har heller inte tagit med oss någon Tavegyl i dagis/skötvärskan (samma väska ). En del är det också för att Tavegylen ju är i glasflaska och jag vill inte stå där med Tavegyl i hela väskan för att flaskan gått sönder. Väskan behandlas itne alltid helt milt då man åker kommunalt och sonen vill "hjälpa till" ibland också . På Melvins dagis har det inte varit tal om annat än att de så långt som möjligt försöker ge honom samma mat som de andra - om än äggfritt. Har dock erbjudit mig att ta med några t.ex. pannkakor till honom om det inte skulle gå att göra äggfritt men det skulle inte behövas tyckte dem för att det ska deras kök ordna med.

Fikus - Tack för boktipset!

Ilena - Fram till för någon månad sedan så reagerade sonen med att "bara" få utslag (små röda prickar) vid allergiskreaktion. Men nu har symtomen förvärrats och han kräks och svullnar upp över ögon och mun, så reaktionerna på allergi kan förändras också.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Kavlis lättmajonäs innehålller heller inte ägg... Känner personligen ingen skillnad på vanlig majjo och lättmajjo...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 maj (BF +9) ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Har jag missförstått rätt? SKa man ha i MER mjöl när man använder No Egg för att göra kakan fluggigare???

Har recept på en god Ananaspaj, vet inte om det går att byta ut mot jordgubbar dock... (Om du är intresserad så kan jag lägga in receptet senare, har det inte här just nu).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Ananaspaj

Pajdeg
    : 150 gram smör, 1 dl socker, 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver
    Fyllning: 2 dl cremé fraiche, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, ca 500 gr avrunnen krossad ananas
    Blanda ingredienserna för pajdegen. Tryck ut i form (storlek valfritt, tunnare fyllning - välj form med låga kanter, lite mer fyllning på höjden - "vanlig" kakform). Blanda alla ingredienserna för fyllningen och häll i pajformen. Grädda i 175 grader i ca 40 minuter.
    Servera gärna med lite vanlijglass (äggfri självklart ) eller för vuxna - vispad grädde med skvätt rom i .

Superlätt och supergod
  • Twixie

Xgirl83: Verkar väldigt konstigt att de inte vill testa  barn under ett år!!! Verkar nästan som hon inte orkar ta tag i det! Melvin testades positivt för ägg när han var 7 mån, kusinen när han var 6 mån. Vänners barn har testat för olika saker när de varit under året. Vi fick heller knappt hjälp via BVC. En remiss skrevs men de skrev "Ej brådskande" på den trots att han var prickig över hela kroppen och började få vätskande sår på kinderna. Till oss sa de bara att remiss var skriven. Efter en vecka då sonen blivit mycket värre ringde jag barnkliniken direkt och det var då jag fick reda på att de skrivit "ej brådskande" på remissen. När jag för sköterskan beskrev Melvin så fick vi tid nästa dag för hon tyckte det var så allvarligt. Sonen har bara testats pos. med pricktest så jag har inget ref.värde tyvärr. Så ring sjukhuset direkt och förklara vad som hände. Möjligtvis kan de be dig avvakta till nästa gång och då åka in akut i väntan på utredning men hoppa över BVC. Som sagt, man vet ju aldrig hur de reagerar nästa gång. Sonen reagerade först genom nässelutslag men numer kräks han och svullnar upp över läppar och ögon.
    (sonen har mycket atopiskt eksem också, därav vätskande sår... Prickarna kom troligtvis från allergiskt men pga problemhy gick de inte tillbaka omedelbart. Melvin åt ganska ofta bröd med ägg i innan vi fick reda på allergin).

• Twixie
    TinaZ skrev 2008-08-09 20:40:59 följande:
    *suck* köpte hamburgare på MAX på vägen hem. Förklarade noga att dottern skulle ha ägg o mjölkfri hamburgare och naturell dvs bara kött och bröd.När vi kom hem (andra sidan av stan) så var där både dressing och sallad på den
    Sånt kan göra mig riktigt arg - speciellt som de inte kan äta pga allergi (då är det ju inte bara att skrapa bort) Är det bara i dressingen som det är ägg? Var nämligen inne på deras hemsida och tittade och hittade bara sallad som var utan ägg. Misstänkte att det var dressingen som gjorde alla hamburgarna "äggiga" men har inte vågat testa...
  • Twixie

Ah, vad bra! FÖr när man går in på deras hemsida står det att alla hamburgare innehåller ägg. Visste  bara inte om det var ägg i hamburgarna eller "bara" dressingen! Bra att de tog det på allvar och hoppas chefen nu verkligen ringer upp!

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7