• Mamsie

Äggallergi-tråden: del 7

*snubblar in*
    Tack för länken Myran!

Här kommer vår "roman"!

Max har ingen konstaterad allergi mot ägg, "bara" mot mjölk & soja.

Men han är fortfarande förstoppad efter 7 månader och kinderna är... framÅtebax.
    Vi lever på Importal (1 påse), Resulax (vb, vilket blir var 2-3 dagar), Olja vid dusch/bad, MiniDerm, Locobase och Fenuril. Nätterna är bättre, men inte bra. Humöret... tjah, tur man är en härdad gammal morsa

Vi var hos ny läkare (ny BUM pga flytt) och den läkaren försäkrade att det går över och det är inte farligt. Tester visar ingenting - Titta! sa hon och drog med nageln på sin arm. Det blir märken även om det inte är en allergi! Det behövs inget patchtest. Ni sköter honom så bra, huden är bra. Analen har ingen förträngning men det ligger en klump inuti. Osv osv...

Vi funderade några dagar, sen ringde jag runt. Jag hittade en som är duktig på allergier. Jag ska kämpa för att få en remiss från någon (ovillig) läkare - annars går jag vidare till chefen på BUM och säger att jag inte är nöjd med att grabben inte får en ordentlig utredning. (Vi trodde det skulle bli bättre när vi bytte läkare).

Nu har vi på allergikonsultens inrådan beslutat oss för att hålla honom fri från ägg också. Förutom mjölk, soja och baljväxter.
    Sedan hoppas vi på remiss till patchtest.
    Om vi inte får remissen så rådde hon oss att fortsätta med att ta bort alla sädesslag och se om han blir bättre.

Håll tummarna för vår lille "skitunge".

*ställer in en kanna kaffe*
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie

Imorrn ska jag leta efter NoEgg i vår ICA-butik.

Myran, du skrev nånstans att det är smidigare med No Egg än med färska ägg (som hinner bli gamla i kylen).
    *försöker se fördelarna*

Kan man leva utan ägg utan ett himla mäckel och strul?
    Vi är ju vana vid mjölk- och sojafritt, men ägg??? 

• Mamsie
    Blå Flygare skrev 2008-05-18 20:45:12 följande:
    Mamsie: Jag skulle säga att det är lättare med ägg än soja. Men jag har ju inte provat på soja Det jobbiga är att inte ha några bra såser. Ingen majonäs (plamil finns men är baserad på ärtor. O är inte god), bernese, osv. Saknar också färsk pasta, för det är bästa snabbmaten. Vad mer kommer du sakna? Mjuka kakor förståss, det får man snällt baka själv.
    *s*
    Jadduh, där ser man...

Soja-lösa såser *s*. Man vänjer sig
    Man lär sig bryna vetemjölet om man vill ha färg, och om man bara är ute efter sältan så finns ju vanligt hederligt salt. Och salta buljongtärningar.

Det som grämer mig mest är nog att min lille aptitlösa lättviktare har börjat äta majonnäs - och nu får han inte det längre!
    Nåja, det finns ju alltid "schuppph" (ketchup)

Bearnaise!!  Åååh, neeeejeh. Vi som hittat Lohmanders sås... *surar*

Nu gäller det att hitta någon ljus gulaktig sås som han kan få istället för majonnäs och bearnaise...

Mjuka kakor - det är inga probs. Vi gluffar vidare på Findus färdiga bullar från frysdisken
  • Mamsie
    Twixie skrev 2008-05-20 03:49:31 följande:
    Kavlis lättmajonäs innehålller heller inte ägg... Känner personligen ingen skillnad på vanlig majjo och lättmajjo...
    Han är allergisk mot mjölk också... (och soja) så det funkade inte. Tack i alla fall!

Ingredienser: Vatten, veg.olja (raps), ättika, socker, mjölkpulver, förtjockningsmedel (E1412, E1422, E412, E415), senap, salt, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), mjölksyra, färgämne (E160a).
  • Mamsie
    EKJ76 skrev 2008-05-19 21:47:09 följande:
    Kavlis fettfria innehåller inte ägg (såvitt jag minns), och bearnaise är inte omöjligt att göra själv (mjölk, (mycket) smör, dragon, lökpulver, vitvinsvinäger, salt. Red till önskad konsistens)
    Kavli fettfri majonnäs funkar för oss. Tack!

Göra bearnaise själv... Njeh, jag orkar inte stå och koka ihop vinäger o lök och stå o balansera upp så det inte skär sig.

Jag såg en gång när en kock gjorde på Bearnaise på Såsbas. Hur enkelt som helst. Inget mäcklande med att koka hit o dit.
    Han vispade såsbasen hårt, använde rumsvarma ägg, pressade ner citron som syra, och balanserade upp den med kallt/varmt vatten.
    Men jag kommer inte ihåg exakt hur han gjorde!

SÅSBAS http://rapsona.se/prod_12.php
    En genialisk produkt framtagen av raps. Smakar som smält smör trots att den är helt vegetabilisk.
    Är flytande även i kalla temperaturer & innehåller inget tillsatt vatten. Användningsområden: Stekning, såsberedning, bakning m.m.

Var får man tag i det utan att ha restaurang? Och jag har nog inte användning för en hel dunk...
  • Mamsie
    EKJ76 skrev 2008-05-20 09:14:40 följande:
    Näää, jag kokar inte heller ihop vinäger och lök och krånglar, jag värmer mjölk (i ert fall någon mjölkersättning då), reder den, häller i vinägern (har aldrig skurit sig för mig) och sedan smöret och kryddorna. Lökpulver då förstås, är man bekväm av sig så är man
    Aaaah, du gör en mjölksås och piffar upp den med vinäger (syra) och kryddor!
    Det har jag aldrig tänkt på...

När man har allergier så får man lov att skita i att "bearnaisesås är en emulgeringssås och inte har något med mjölk att göra"

Men - jag vill ff ha en "riktig" Bea.. Ska försöka få tag i såsbas och kanske dela dunken med någon. Den håller i kylskåp i ett halvår, kortare i rumstemperatur.

Hittade det här:

smält 100g smör(riktigt smör) på låg värme,
    vrid av plattan,
    vispa som en galning, i med en gula,
    vispa som en galning(elvisp eller stavmixer rekommenderas)
    i med två gulor till, fortsätt vispa,
    i med en skvätt vinäger samt dragon = KLART
    detta är enligt min erfarenhet det bästa receptet på bea. Om det skulle skära sig så smält smör igen och vispa ner såsen som skar sig plus eventuellt en gula till. DU kan för säkerhets skull lyfta kastrullen från plattan då och då.

100g smör
    3 äggulor
    lite vinäger
    dragon
    eventuellt salt.
  • Mamsie
    Beccabecca skrev 2008-05-19 21:41:11 följande:
    Vill fråga er om råd. Idag åt vi pytt i panna. Vi åt stekt ägg till. Sonen fick pytt i panna och rödbetor. Efter middagen var han prickig, lite runt munnen, på underarmarna och några få prickar på magen. Prickarna försvann ganska fort. Men frågan är ju om det var rödbetor eller ägg han reagerade mot? Han har tidigare reagerat och blivit röd av lingon och hallon, så det ligger ju nära tillhands att misstänka överkänslighet mot rödbetorna. Vi har alltid kunnat äta ägg i närheten av honom, men vi är självklart jätteförsiktiga. Jag är bara rädd för att äggallergin har förvärrats. Vad tror ni?
    Jag skulle tippa på ägg.
    De vanligaste allergenerna för små små barn är mjölk, ägg & soja. Sedan alla sädesslag (korn, vete, råg och havre).

Röda saker brukar ju inte vara "ren allergi" utan snarare en ofarlig lokal reaktion, typ att man kan få prickar och feber av jordgubbsfrossa. Helt ofarligt men kanske obehagligt om man inte vet vad det handlar om.

Håller tummarna för att ni hittar det som utlöste reaktionen!
  • Mamsie

*knackar sig själv i pannan*

Sedär! Jag är fortfarande inne på mjölkfritt (av ohejdad vana).
    Det är ju ÄGG som ska bort! Hemlis
    Duh!

• Mamsie
    Kavat skrev 2008-05-21 07:54:40 följande:
    Är han allergisk mot senap för att han inte tål soja- släktingar. Eller bara senap? Nyfiken!
    HUH?
    Är senap en baljväxt?

Nääääh... ?? sv.wikipedia.org/wiki/Senaper 
    Korsblommiga är väl inte samma som baljväxter/ärtväxter?
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsblommiga_v%C3%A4xter
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtv%C3%A4xter

*blir nervös och letar vidare*
    www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/baljvaxter/baljvaxter.htm
    www.livsmedelssverige.org/halsa/all-art.htm

Näh, jag ser ingenstans att senap skulle vara besläktad med soja.
    Please - skynda dig och tala om ifall du har annan info.
    Kanske det är DET som orsakar Max' besvär???
  • Mamsie
    Curry innehåller ofta bockhornsklöver. Klöver är en baljväxt = släkting till soja.
    Det finns curry utan bockhornsklöver också har jag för mig...

Jag hittade No Egg i tredje butiken.
    Nu ska jag komma underfund med hur det funkar - det står ju bara på utrikiska!
    Pannkakor och sockerkakor vet jag man kan göra. Vad mer??
  • Mamsie

Hej å håh!

Skuggläser lite och nickar instämmande.

BVC - hoppa över dom ifall det känns som om ni inte blir tagna på allvar. Ring direkt till barnmottagningen, eller ev närmaste sjukhus med allergimottagning, och förklara läget.

• Mamsie
    tlw skrev 2008-07-21 14:49:52 följande:
    På tal om okunnig serverings personal...Vi var på ett fik igår och skulle beställa lunch, de hade nästan bara pajer och gratänger. Det enda utan ägg var pytt i panna. Beställde då en sådan till lillen och sa att han är äggallergiker och tål ABSOLUT inte ägg alls! -Inga problem sa hon, jag ber de utesluta ägget bara. Jag bad att de inte stekte ägget i samma panna som pytten och det var inte heller några problem.När vi efter en kvart får in maten ligger det ändå stekt ägg på maten och dessutom dressing på salladen och bröd på samma tallrik!!!När jag bad om ny mat kom hon tillbaka efter ca 5 minuter med samma tallrik, de hade bara plockat bort ägget och sa att han behöver ju inte äta salladen Blev skogstokig, tog tillbaka pengarna och sa att vi vill inte ha nåt alls....Hon förstog inte varför....
    Bra gjort!

Jag har lite inblick i krog-/restauranbranchen. Inte ens krögarna själva "kan" det här med födoämnesöverkänslighet - och hur ska man då få dom att förstå vikten av att utbilda sin personal?
    Och, nej, inte alla krogar är helt igenom "vita". Så lagstiftning biter inte på dom...

Vi äter inte ute, eller så tar vi med mat till lillkillen och förklarar att han är multiallergiker och riskerar allergichock om han får i sig något fel. (vi talar inte om att vi har med antihistaminer till honom )
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7