Inlägg från: Beccabecca |Visa alla inlägg
  • Beccabecca

Äggallergi-tråden: del 7

1 rågad tsk noEgg mostvarar ett ägg. Det är bara att börja experimentera! Man kan blanda med en msk vatten också för att ersätta hela ägget.
    I pannkakor fungerar det bra för oss, då har vi bara i pulvret och blandar med mjölken. Pannkakorna smakar helt OK, men de är lite trixigt att steka dem så att de inte går sönder.

NoEgg, vatten och lite ströbröd fungerar bra att ha i köttfärsen när man ska göra köttbullar. Men man får inte ta för mycket, då blir det klistrigt.

Sockerkaka och muffins blev inte speciellt bra, då finns det bättre helt äggfria recept som vi hittat här i recepttråden och på allergisidan.com.

Lycka till!

tlw skrev 2008-05-28 19:00:15 följande:
    Jag har NO EGG hemma men har inte riktigt fattat hur det kan användas.Kan man ha det i köttbullssmeten eller till köttfärslimpa tex? Hur mycket har man till pannkakor i en smet på ca 3dl mjölk och 2 dl mjöl?
  • Beccabecca

Ni med allergiska barn med känslig hud, vad använder ni för att tvätta barnen? Jag skulle vara välidgt glad för tips!

Vi har tvättat honom med olja. Men nu när han är ute och leker och när vi smörjer honom med solkräm så behöver vi någon typ av tvål eller tvättkräm. Har använt acos baby wash mousse och den tål han utan att bli torr, men den är så lättrinnande. Det går inte att få bort resterna av solkrämen med den.
    Testade att använda vår vanliga duschkräm igår på en av armarna. Men den blev röd direkt...

• Beccabecca

Jag säger som Blå Myran. Läs innehållsförteckningarna. Man lär sig ganska fort vad som fungerar och inte.

För att fortsätta upprepa föregående inlägg så är det lurigaste utländska ostar, t.ex. parmensanost som innehåller ett konserveringsmedel som är gjort av ägg (lyzom eller något liknande heter det). Tänk på att pesto innehåller parmensan.

Jag tycker att det har gått lättare än förväntat att undvika ägg, det finns så mycket alternativ.
    Det jobbigaste är nog när man är bortbjuden och allt hembakat fikabröd är gjort på ägg. Vi har alltid med oss ett paket kex för säkerhets skull dessa gånger.

Vet du om din dotter är väldigt känslig?

Fråga om du undrar över något mer.

Asia1 skrev 2008-06-10 21:36:25 följande:
    Hej! Har just idag fått reda på att min dotter, 6 månader, är allergisk mot ägg! Läser och lär mig! Är det något speciellt som jag ska tänka på lite extra? Sånt som man kanske inte tänker på?Sen undrar jag om dedär No egg. Vart hittar man det i affären och vad kan man ha det till?
  • Beccabecca

Aros!
    Tack för att du skrev det. Måste hem och kolla vad som står på vårt paket. Vi gjorde nämligen lassange i helgen och han fick några få prickar runt munnen, vi trodde att det berodde på de krossade tomataren i köttfärssåsen. Men nu kan man ju inte riktigt veta...
    Som tur var hände inte något mer än så.

• Beccabecca

Är det någon som vill tipsa om en god midsommartårta eller kaka?

Jag skulle vilja göra något annat än en vanligt gräddtårta med jordgubbar. Gärna något med jordgubbar som är lite lagom sött och sliskigt :)

Jag sitter och lusläser alla receptsiter, men allt innehåller ju ägg som vanligt. Jag har aldrig ersatt ägg på egen hand ur recept när jag bakat kakor så det känns osäkert att laga något obeprövat på midsommarafton.

• Beccabecca

Jag tar gärna emot recept på annanaspaj!
    Tack!

Twixie skrev 2008-06-18 12:32:21 följande:
    Har jag missförstått rätt? SKa man ha i MER mjöl när man använder No Egg för att göra kakan fluggigare??? Har recept på en god Ananaspaj, vet inte om det går att byta ut mot jordgubbar dock... (Om du är intresserad så kan jag lägga in receptet senare, har det inte här just nu).
  • Beccabecca

Ja, den gick åt väldigt fort.
    4 vuxna + 2 ettåringar åt upp den på 10 minuter.

Kavat skrev 2008-06-18 12:35:07 följande:
    Åh, gott! Det lät som den jag gör på frihand! Fast nu när vi inte kan använda havre eller vete till lillebror är det knivigare. Jätte god annars med havre i!
  • Beccabecca

Jag gjorde en äggfri tårtbotten från allergisidan.com. Men jag hittar inte några recept där nu.
    Botten blev helt OK, men inte perfekt.
    Man fick grädda den i tre olika omgångar för den var för smulig för dela på mitten.

• Beccabecca

Ni som har testat att provocera med ägg efter att testerna inte visat något. Hur gamla är era barn?
    Det är nog inte aktuellt för oss än så länge, men jag är nyfiken på när man kan börja hoppas att allergin kan växa bort.
    Vi ska tillbaks till barnmottagningen i augusti för att göra nytt pricktest. Spännande att se vad det visar. Vad vi vet har han inte fått i sig något ägg sedan förra testet. Men ibland har han haft prickar och varit dålig i magen utan någon vettig förklaring, så man vet ju aldrig...

• Beccabecca

criwi - tack. Så det kan växa bort så fort? Har läst om det, men tänkte att det inte var så vanligt. De flesta säger ju att det brukar växa bort till skolåldern.
    Var din dotter mycket allergisk?
    Min son är 1,5 år nu.

• Beccabecca

Tack, tack!
    Vi har en tid hos barnmottagningen om c:a en månad. Då ska vi kolla hans allergi innan dagisstarten.
    Allergi hos småbarn verkar vara så lurigt. Olika läkare säker olika saker och testerna verkar inte vara så tillförlitliga.

Nu har vi inte märkt av att Jonathan skulle ha någon mer allergi förutom ägg. Men jag har börjat oroa mig för nästa barn (har BF om några veckor). Jonathan fick ju lida med sina eksem i ansiktet så länge innan det ens gick upp för oss att det kunde handla om allergi. Jag som satte i mig en fryst ost- och skinkpaj till lunch nästan varje dag...

Blå Flygare skrev 2008-07-20 13:15:12 följande:
    På min tjej visade testerna inget från start, och hon var mindre allergisk mot ägg än mjölk. Så vid 1 år skulle vi provocera. Det gick bra med ett par bitar. Tyckte vi. Dottern ville inte ha, och när vi fick i henne mer så fick vi en ordentlig reaktion. Och den små-gnälligheten ffa på kvällen försvann. Vi trodde den berodde på förändrade läggningsvanor Nu är hon 2 år och vi har inga planer på att testa ägg igen, men det beror på att vi utreder nya allergier och måste få bukt på det först. Kan tänka mig att nästa provokation blir runt 3 år om vi får bukt på detta först. 3-4 års ålder är ju vanligt att ägg växer bort.
  • Beccabecca

Jag tycker att det är skrämmande att folk som jobbar med livsmedel har sån liten kunskap om allergier.
    Jag har aldrig reflekterat över det tidigare eftersom vi inte har några allergier i familjen.

Vi var på ett café för några veckor sedan och då frågade jag tjejen i kassan om det var OK att jag tog en skiva bröd till sonen och sa lite i förbi farten att jag antar att det är ägg i skagenröran på min baguette. - "Självklart kan du ta bröd sa hon, men vi har inte ägg i skagenröran".
    - "Nehää, så den är inte majonäsbaserad, sa jag då"
    - "Joooo, fick jag till svar. Innehåller majonäs ägg?"

Igår skulle jag köpa mjukglass. Sonen sov i vagnen, men jag frågade ändå om den innehöll ägg ifall han skulle vakna. Då får jag till svar. - "Ägg?? Nej, det här är bara vanlig vaniljglass"

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7