Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Fester.

Mina tonåringar springer inte på fester alls. De är 13 och 16 år. Sonen skall på sin första fest/bal den 10 juni han vet vad som gäller ang. tobak och alkohol och han har själv varit med o bestämt vad som skall gälla. För sent lär han inte koma eftersom morfar kommer att åka o hämta honom personligen. Samma kommer att gälla så länge han är minderårig....någon kommer o hämtar.

• Majsan70
    hellokiller skrev 2008-05-12 13:28:01 följande:
    Hah, de som säger att deras barn inte går på fest, och inte dricker för att deras kompisar inte dricker, ni låter precis som min mamma. Mina vänner och jag "hade filmkväll" när vi hade fest, eller så hade vi "tv-spelskväll" osv. Mina kompisar kunde sitta hemma hos mina föräldrar och bedyra hur äckligt det var med alkohol och att de inte förstod syftet med att dricka. Och jag detsamma. Vi rökte allihopa, både jag och min lillasyster (1 år yngre än mig) gick alltid på samma fester ihop, och då kände sig ju mamma lugn eftersom vi "höll ihop" och hon förväntade sig förmodligen att vi skulle skvallra på varandra om vi drack eller så. Vi drack kopiösa mängder men kunde alla knep för att nyktra till innan man kom hem. Annars så sov vi över hos våra kompisar för att det blev så sent när vi kollade på film och argumentet vi hade var när vi ringde "Kan inte du komma och hämta oss? Det är så sent och vi vill inte gå hem själv vid den här tiden? Eller kan vi stanna över?" och det hände aldrig att en trött förälder som är helt övertygad om att vi faktiskt var på en harmlös filmkväll hos personer hon visste vilka det var ville köra och hämta en klockan halv två på morgonen. Väl hemma gjorde vi ALLT för att hålla skenet uppe om att vi var skötsamma,fixade bra betyg, hjälpte till hemma, lagade mat, tvättade, skurade, dammsög, passade småsyskon. Vi var ena riktiga ögontjänare. Först nu i efterhand har hon insett hur det var, efter att jag och min syster berättat det för henne. Håll utkik. Tonåringar kan vara sneeky, ni kan aldrig säga att ni vet att era tonåringar inte dricker.
    Om mina tonåringar är hemma på kvällarna ås vet jag mycket väl att de inte är ute o dricker eller röker. Dessutom så känner man faktiskt på lukten när någon röker eller dricker för den delen.
    Det är inte alla som låter sina tonåringar springa vind för våg omkvällar o helger. Mina barn har dessutom satt upp gränserna här hemma själva och är inte dummare än att de vet vad de går miste om ifall de väljer att dricka eller röka. De vet oxå att jag aldrig nånsin skulle bli arg på dem. Köra o hämta skulle jag göra vilken tid som helsat på dygnet, men än så länge får mina barn inte vara ute såna tider över huvudtaget.
  • Majsan70
    Bevabus skrev 2008-05-12 16:35:35 följande:
    Jag var sådär för bara ett år sedan. Och är det till stor del fortfarande, Är hemma hela dagarna och kvällarna. Och jag har hela mitt liv varit emot alkohol, cigaretter och allt sånt. Sen när jag väl började gå på fester så litade mina föräldrar på mig för jag tog sånt ansvar.Om man gör det så är det lugnt.MEN, nästan alla tonåringar ljuger för sina föräldrar på ett eller annat sätt.När du skrev "Man känner faktiskt på lukten när någon röker eller dricker"....Mjaaa....Där har du faktiskt fel. Som någon skrev tidigare så har vi våra knep för att dölja såna saker!Nu röker inte jag, men jag känner flera som gör det och dom vet hur dom ska dölja det. Fast det är inte så många som gör det eftersom att deras föräldrar oftast vet om att dom röker.Däremot, att dölja att man har druckit är det enklaste i hela världen
    Så är det inte riktigt härhemma. Man kan inte döma andra efter hur man själv beter sig. Som jag sa så får inte mina tonåringar springa runt hur som helst. Och jo jag känner direkt om nån har rökt o jag känner direkt om nån har druckit samt att jag ser det på dem. Jag växte upp med en alkoholiserad far som gjorde sitt bästa att dölja sånt o därmed lär man sig. Jag har oxå varit tonåring för inte sååå hemskt längesedan o jag vet alla knep, men känner att jag inte måste bekymra mig om sånt eftersom jag har koll på mina barn och vi dessutom för en öppen dialog. Eftersm jag aldrig nånsin blivit arg för något olämpligt de gjort så delar de med sig om allt härhemma.

Och jag tror således att jag får information om de valt att gå över de gränser som satt härhemma. Som förälder gäller det att vara med o engagera sig hela tiden. Därav att vi har tajt satta utetider samt att vi ALLTID hämtar och oftast oxå även lämnar de få gånger det är någonting.

Sen tar min son regelbundna blodprover för att kolla sina medicinhalter o även där kommer ev. drogintag fram för att vara helt säker på att inget slår ut medicinen. Det har sia fördelar att medicinera alltså.

Sen tror jag även att morötter gör sitt till för att försöka fördröja festandet.
Svar på tråden Fester.