• Väntarochlängtar

Alanya/Antalya.. Någon som varit där?? Berätta! :-)

Har du varit i Alanya/Antalya.....

Vad tyckte du? Bra/dåligt?

Om du har varit på BÅDA ställerna - vilket var bäst och varför??

Något bra hotell att rekommendera? Resmål på orten? Resturanger? osv osv...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Alanya/Antalya.. Någon som varit där?? Berätta! :-)
  • Sagofe

Har varit på båda ställena, men det var när jag gick i mellanstadiet, så det är inte nyligen
    Gillade hur som helst Alanya mer, det var närmre till ordentliga stränder.

• danitra

Jag har varit i Alanya för över 10 år sedan så min erfarenhet kanske inte är så intressant. Men ändå..

Jag tyckte det var OK, stranden var fin men låg precis vid en ganska ordentligt trafikerad väg. Det är lite storstad över det hela om man jämför med andra semestermål. Maten var rätt kass, vi åt nästan alla måltider på en restaurang som ägdes av ett finlänskt par - det var jättegott dock.

Servicepersonalen på restauranger och butiker var rätt krävande, tjatade och så.

• Vics

nyss hemkommen från alanya
    vi hade det jättebra, med god mat bra shopping o sol

finns en strand(kleopatra) vid ataturk parken där vi mest höll till.inte så långgrunt, då är stranden på andra sidan berget bättre)
    barnen bara älskade kyparna på restaurang Cleo. står man med stranden i ryggen ligger den på en gata som går rätt upp från ataturk parken. trevliga men inte så där överdrivet dryga som en del andra ställen vi bara skyndade förbi..de kan prata lite svenska o sen så klart är ju alla menyer på alla möjliga olika språk( så är det överrallt utom på vissa inhemska ställen som typ har på turkiska o engelska ). maten är helt ok o närheten till stranden gjorde att det blev vårt stamställe. Numan o Karim heter 2 av killarna som skojade med barnen.

skulle absolut kunna tänka mej att åka dit igen.

vi bodde på ett hotell som hette flower garden ( fritidsresor åkte vi med) det låg helt ok en bit från värsta shopping gatan o stranden. fräscht ställe med fina lägenheter. sista dagen provade jag deras pizza vid poolen, o det skulle jag gjort tidigare. mmm vilken god typ 40 spänn för en poolpizza, prisvärt!

vi flög till antalya så där var vi ingenting, transfer till alanya tog ca 2 tim o vägen är helt ok, 13,5 mil tror jag det var.

det man kanske ska tänka på är att man ska orka pruta på det man köper, ja om man inte vill betala överpris då
    på en del ställen prutade jag ingenting, typ grönsaks o kryddbasaren och på sånt som verkligen var hantverk( syntes att det var annan kvalite på keramikskålarna jag köpte mot dom till samma pris på flygplatsen)

undrar du över något så skriv en rad bara.

• Vics

yepp, vi chansade o körde ospec för första gången med barnen.
    tänkte som så att i värsta fall kunde vi byta hotell. men det behövdes verkligen inte 4f på frittes hotell, mer än okej
    vi betalade 8.800:- för resa boende o transfer. helt överkomligt pris. det svåra för oss var att hitta ett hotell/lägenhet som kunde ta 4 personer i samma rum, vi ville ju vara tillsammans på semestern o inte sitta i 2 olika rum. åkte direkt från örebro o det var skönt enkelt att parkera direkt utanför o sen bara checka in.

på cleo måste ni pröva beyti kebab mmm

har ni skydd mot hep a? vi hann inte ta någon spruta men det var rekommenderat att ha skydd för hepatit a så det kan ju vara värt det....ska se till att vi tar twinrix innnan nästa resa om det skulle behövas...det ska skydda mot både a och b.

dags för parlamenetet hejsvejs!

• mia maria

Jag var i Alanya i somras med sonen, då 3 år, o hade en underbar vecka! Bodde på Mayflower (oxå Fritidsresor), o det ligger alldeles i närheten av Flower Garden, där Vics (ovan) bodde. Jag tyckte om Alanya, men jag älskar iofs Turkiet öht - trevliga o barnkära människor, god mat osv! Jag o sonen var ut o åt varje kväll, o provade olika restauranger hela tiden, mest nere vid hamnen/längs med hamnpromenaden. Tyckte maten var super överallt, o restaurangerna var superfina o kändes lyxiga! Jag är en så'n som tycker att inkastare är lite charmigt - det "här liksom till" när man åker charter - så vi strosade omkring tills nå'n inkastare övertalade oss att välja just deras restaurang! På dagarna åt vi lunch på hotellets restaurang/poolbaren, men då äter man ju oftast bara nå't enklare, såsom pizza, toast, sallad osv. I år har vi tänkt att åka till Cypern, men jag e såååå sugen på att boka om o åka till Turkiet igen haha.

Svar på tråden Alanya/Antalya.. Någon som varit där?? Berätta! :-)