• Jag lixom

När kan man märka dräktighet hos hund?

Hur lång tid efter parningen kan man upptäcka ev valpar i magen på en tik?

• Svar på tråden När kan man märka dräktighet hos hund?
  • Saaaraa

Man kan ju göra UL på hunden
    Kommer inte ihåg hur vi märkte det på våran tik men jag googlade och fick fram detta:

Som tikägaren själv kan observera:
    *Viss vulvasvullnad kvarstå efter löpet
    *Hanhundar är intresserade
    *Tiken är illamående i 3:e och /eller 5:e veckan efter parning
    *Spen- och juverförstoring från 5:e veckan
    *Bukförstoring från 5:e veckan
    *Klar , lite seg flytning från ungefär 5:e veckan
    *Fosterröelser kan ses och kännas från 7:e veckan

• Jag lixom

Tack!

Så i det stora hela tar det ca 5 veckor om man nu inte gör ett UL dvs...

• Saaaraa

Yes, ungefär.. våran tik spydde nån gång i 3:e veckan så då föratod vi nästan att det var något.

• lillies

Vi såg på våran tik redan efter 3 veckor att hennes spenar redan var knallrosa och då hade hon mkt svullnad kvar på sin vulva. Men tikarna kan få nästan alla dessa symptom(förutom den kvarstående svullnaden på vulvan vad ajg fattat det som) vid en skendräktighet. Så det bästa är att antingen göra ett Ul eller röntga tiken.

Lycka till!

• Jag lixom

Jag har en god vän som väntade på att få hem en valp nu sommar. Alltså skulle valparna ha fötts nu i förra evckan, men icke.
    Tiken hade lyckats lura alla och till och med veterinären sa hon.
    Men jag hajar inte riktigt. Borde inte en veterinär kunna se och känna på en tik om hon är dräkrig eller ej? Ultraljud tex vilket jag förmodar att dom har gjort..?!

• Jag lixom

Jag fick ett mail nu från uppfödaren om parningen. Det var ju planerat att tiken skulle paras två gånger, men det blev bara en gång.
    Min fråga är, hur stor är chansen då att det tar sig?
    Jag har hört att man normalt parar två gånger (om allt går som det ska) och då är procentsatsen 50/50 att det tar sig. Och nu när det bara blev en parning så antar jag att procenten sjönk?=(

• Saaaraa

Det beror på när tiken parades. I höglöpet är det störst chans att hon blir dräktig.
    Vi parade våran tik en gång, i slutet av löpet.. alltså när hon var i höglöp och ut kom två små söta hanar.
    Vet inte hur stor procentandel det är när man parar en gång, men som sagt det går ju! Om allt gick som det skulle i parningen så kan det ju bli valpar på bara en parning.

• Jag lixom

Åh jag hoppas att du har räät ang att det kan ta sig!
    Jag vill så gärna ha en liten avlp från den tiken.
    Tanken av att få vänta till nästa löp gör mig galen...
    Men men...

Saaaraa skrev 2008-05-12 12:08:32 följande:
    Det beror på när tiken parades. I höglöpet är det störst chans att hon blir dräktig.Vi parade våran tik en gång, i slutet av löpet.. alltså när hon var i höglöp och ut kom två små söta hanar. Vet inte hur stor procentandel det är när man parar en gång, men som sagt det går ju! Om allt gick som det skulle i parningen så kan det ju bli valpar på bara en parning.
Svar på tråden När kan man märka dräktighet hos hund?