Behöver tips och råd på hur man kan gifta sig billigt, men ändå göra det till en dag full av minnen!
Saken är den att jag här om dagen började diskutera samboavtal med min sambo. Jag är gravid och har precis gått in i vecka 35. för mig skulle det kännas skönt att ha någon form av skriftlig uppgörelse eller hur man skall uttrycka sig. Jag vill tillexempel inte att om min sambo dör att de pengar vi sparat som nu finns på hans konto går till hans föräldrar eller till vårt barn. I samband med samboavtals diskutionen så kom bröllop på tal. Jag vet att han har varit kanske inte emot det tidigare, men helst velat vänta i alla fall. Han vill inte att vi gifter oss BARA för att vi skall ha barn ihop utan för att vi skall gifta oss och får en dag full av minnen tillsammans som när vi blir gamla kan se tillbaka på och minnas med glädje. Och det är ju absolut inget fel i det, men det är så mycket som varit enklare om vi gift oss nu med en gång .
en sak som för många kanske låter löjlig, men jag vill väldigt gärna ha samma efternamn som vårt barn/våra barn (man vet ju aldrig det kanske blir fler ) och det är enbart möjligt om vi gifter oss. Min sambo har ett taget efternamn som bara 12-13 personer i hela världen heter och för honom (och för mig också för den delen) är det självklart att vi skall ge vårt barn hans efternamn och inte mitt. Jag skulle visserligen kunna ta hans namn om alla i hans släkt godkände det, men det känns ju bara löjligt då kan vi lika gärna gifta oss.
Hur som helst det jag ville komma fram till var att jag nu behöver lite bra tips och råd på hur man kan gå till väga om man vill göra ett ganska billig bröllop. Vi har inte så mycket pengar och eftersom jag skall vara mammaledig på lägsta nivån så kommer det inte direkt regna pengar över oss. Kan ju tillägga att ingen av oss vill gifta sig i kyrka utan det kommer i så fall bli borgligt. Jag har haft som förslag att vi skall gifta oss borgligt i hemlighet och sen dra ihop en super fest för alla våra nära och kära och överraska dem (Jag hade tyckt att det var riktigt skoj, men jag kanske har jävligt dålig humor jag vet inte
)
Så har ni några bra tips och råd på hur man skapar en dag som är full av underbara minnen, men som inte kostar multum?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 23:09
Tack för alla tips och råd ! Jag är dock mer inne på gifta oss i hemlighet i rådhuset fixa en fest kanske i samband med att vi skall ha namncermoni för bebisen och då bara säga det! Jag är inte så mycket för vit kläning, kyrka och massor av folk grejen. (Men det kanske är för att jag har dålig humor som jag tycker att det hade varit skit skoj eller också är det bara en fix idé jag fått)