• Fru Sveden

Behöver tips och råd på hur man kan gifta sig billigt, men ändå göra det till en dag full av minnen!

Saken är den att jag här om dagen började diskutera samboavtal med min sambo. Jag är gravid och har precis gått in i vecka 35. för mig skulle det kännas skönt att ha någon form av skriftlig uppgörelse eller hur man skall uttrycka sig. Jag vill tillexempel inte att om min sambo dör att de pengar vi sparat som nu finns på hans konto går till hans föräldrar eller till vårt barn. I samband med samboavtals diskutionen så kom bröllop på tal. Jag vet att han har varit kanske inte emot det tidigare, men helst velat vänta i alla fall. Han vill inte att vi gifter oss BARA för att vi skall ha barn ihop utan för att vi skall gifta oss och får en dag full av minnen tillsammans som när vi blir gamla kan se tillbaka på och minnas med glädje. Och det är ju absolut inget fel i det, men det är så mycket som varit enklare om vi gift oss nu med en gång .

en sak som för många kanske låter löjlig, men jag vill väldigt gärna ha samma efternamn som vårt barn/våra barn (man vet ju aldrig det kanske blir fler ) och det är enbart möjligt om vi gifter oss. Min sambo har ett taget efternamn som bara 12-13 personer i hela världen heter och för honom (och för mig också för den delen) är det självklart att vi skall ge vårt barn hans efternamn och inte mitt. Jag skulle visserligen kunna ta hans namn om alla i hans släkt godkände det, men det känns ju bara löjligt då kan vi lika gärna gifta oss.

Hur som helst det jag ville komma fram till var att jag nu behöver lite bra tips och råd på hur man kan gå till väga om man vill göra ett ganska billig bröllop. Vi har inte så mycket pengar och eftersom jag skall vara mammaledig på lägsta nivån så kommer det inte direkt regna pengar över oss. Kan ju tillägga att ingen av oss vill gifta sig i kyrka utan det kommer i så fall bli borgligt. Jag har haft som förslag att vi skall gifta oss borgligt i hemlighet och sen dra ihop en super fest för alla våra nära och kära och överraska dem (Jag hade tyckt att det var riktigt skoj, men jag kanske har jävligt dålig humor jag vet inte )

Så har ni några bra tips och råd på hur man skapar en dag som är full av underbara minnen, men som inte kostar multum?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 23:09
    Tack för alla tips och råd ! Jag är dock mer inne på gifta oss i hemlighet i rådhuset fixa en fest kanske i samband med att vi skall ha namncermoni för bebisen och då bara säga det! Jag är inte så mycket för vit kläning, kyrka och massor av folk grejen. (Men det kanske är för att jag har dålig humor som jag tycker att det hade varit skit skoj eller också är det bara en fix idé jag fått)

• Svar på tråden Behöver tips och råd på hur man kan gifta sig billigt, men ändå göra det till en dag full av minnen!
  • Jano

Köp en billig klänning, alternativt låna en. Köp ingen riktig brudbukett (då dessa är ganska dyra ) utan köp lösa blommor o bind egen bukett.

Gift er borgerligt (har dock för mig att det kostar) eller i kyrkan (gratis).

Ha en middag i det gröna alternativt med tak över om det skulle regna. Middagen kan man komma undan ganska billigt, gör ngt enkelt exempelvis tacos eller ta en kuvertavgift.

Nu tillbaka till lokalfrågan, om ni nu bestämmer er för att vara ute så låna någons trädgård, spänn upp en presenning, gärna en vit. bind fast gröna växter och blommor som någon vänlig själ erbjudtit sig från deras trädgård och dekorera med det. det blir hur fins som helst jag lovar och superromantiskt (vi hade det så på vår bröllopsfest).

Nu kommer jag inte på något mer, för stunden i alla fall.
    Lycka till.

• pluttebarn

Hallå. gifte mig för en månad sen, och vi hade inte heller så mkt pengar. brudklänningen var en vit bomullsklänning från hm, billigt o bra. Fotografen var en bekant från jobb. Vi hade hade ca 15 gäster, hade det hemma i lägenheten. Fixade lite buffe med potatis sallad, kyckling osv. brudbuketen var ingen "vanlig" brudbuket, en sån kostar minst 900 kr. Vi fick en fin buket för 300 kr och ingen såg att det inte var en "riktigt" brudbuket.
    Ringarna, det var ärvegods. Min numera man, har min pappas ring (lever inte längre, därför behöver han inte den. och jag fick min mormors mormors ring.Sen hade gästerna lagt ihop så vi fick spendera bröllopsnatten i på ett lyxhotell, med frukost på sängen osv. kanon ist för en massa prynadsskaer o så i present.

hoppas du fick lite ideer, lägger upp lite bilder i mitt galleri så ser du buketen o så. Lycka till!

• johannaringer

Vi gifte oss utomhus i en slottspark. Det kostade ingenting efter som det är en allmän plats. Det man får tänka på är att det kan komma utomstående som stannar och tittar på. Oss gjorde det ingenting alls. Vi skrev att folket skulle ta med en egen filt i bröllopsannonsen. De vi bjudit in satt på stolar som vi hyrt av slottet för en billig penning, resten satt på filtar runt omkring.

Jag fick håret uppsatt av min svägerskas svägerska som är frisör. Jag gjorde uppsättningen hemma hos mig och hon gjorde det gratis. Jag hade en smiknös som sminkade mig, men det kan man nästan lika gärna göra själv, eller fråga en kompis som är duktig på sånt.

Bind din egen brudbukett. Gifter ni er på sommaren är det superfint med vanliga ängsblommor.

Ha buffé för gästerna där ni lagat maten själva, eller bjud bara på kaffe och tårta.

Köp en klänning second hand eller sy upp hos en sömmerska. Jag sydde upp min egendesignade klänning för 4000 inklusive allt meterial. Det finns bilder i galleriet.

Lämna in gamla smycken för nedsmältning och gör om till vigselringar. Det blir MYCKET billigare när du själv står för materialet i ringarna.

Gör inbjudningskort själva. Alternativt skicka email eller ring.

• Fru Sveden
    Svar på #1
    Vad jag har hört så kostar det 800kr om man gifter sig borgligt
  • bombelombisen

Vi ska gifta oss borgerligt och kommer betala vår vigselförättare 500kr + resan ( men han bor nära så det blir inte många kronor).Det är dock gratis om man gifter sig i rådhuset.

• Fru Sveden
    bombelombisen skrev 2008-05-10 17:21:57 följande:
    Vi ska gifta oss borgerligt och kommer betala vår vigselförättare 500kr + resan ( men han bor nära så det blir inte många kronor).Det är dock gratis om man gifter sig i rådhuset.
    Jaså? Det är ju bra att veta. Tror jag skall ta ett snack med min kära sambo ikväll
  • Laire

Såhär i (snart) studenttider finns även väldigt många vita klänningar till dig och kostymer till extrapris åt sambon.

Beställ ringar på nätet, vi tittade på Guldfynd på olika modeller men ville inte bestäma just då, sedan hittade vi exakt likadana ringar mycket billigare på nätet. www.vigselbutiken.se beställde vi från.

Buketten kan ju bestå av vilda blommor om man inte vill ha en billigare bukett man bundit själv av köpeblommor.

Be någon när eller kär att fixa hår och make up, så blir det lite lyxigare än att göra själv men ändå billigt.

Ha bröllopet på förmiddagen om ni vill och bjud bara på lättare lunch, eller ha fest på kvällen med mat lagad av någon frivillig eller catering (ha buffé så blir det billigare).

Och bjud inte på för mycket alkohol, lagom är bäst (och billigare), ha antingen till exempel drinkbiljetter om gästerna inte kan hantera en mindre bar genom att själva ta det lugnt med spriten. Eller ha sprit till självkostnadspris om du vill att vinet ska flöda.

Beställ inbjudningskost på nätet, www.vistaprint.se beställde vi våra på, är man teknisk kan man göra riktigt snygga och billiga kort. Är man inte det så har de helt okej mallar.

Hoppas du får en underbar dag och att du får med dig sambon!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Här får förrättaren aldrig arvode från brudparet, däremot kan de säkert begära ersättning för resan om man viger sig på annat håll än paradvåningen de viger i (vår förättare tog dock aldrig ut något från oss)

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Tecken
    bombelombisen skrev 2008-05-10 17:21:57 följande:
    Och vi gifte oss i kyrkan, gratis. Med kyrkomusiker och allt
  • en glad
    Svar på #1
    Gör ett personligt bröllop genom att smycka kyrkan själv med vilda blommor.... ta sedan med dem därifrån till borden!
    Hyr ett partytält och ställ upp på tomten eller en allmänning. hyr bord o stolar eller låna från någon lokal lokal!
    Låna ihop porslin, glas etc
    Kolla runt bland gästerna om någon kan spela/sjunga i kyrkan..,. och vid bordet..
    Grilla marinerat kött (be någon gäst eller hyr in någon att sköta grillandet), koka ris till och en enkel men fyllig sallad...
    Kolla runt lite var ni kan få en snygg våningstårta till bästa pris...
    En mig närstående fixade ett utmärkt trevligt bröllop för ca 50 gäster vid sittande bord med vin till maten för ca 8000 kronor inkl allt...
Svar på tråden Behöver tips och råd på hur man kan gifta sig billigt, men ändå göra det till en dag full av minnen!