• ladysoul77

Vid vilken ålder börjar man tillrättavisa?

Min dotter är 9,5 månad. Hon är givetvis för liten för att förstå vad man får och inte får, men jag är nyfiken på när ni andra har börjat tillrättavisa era barn? Vi säger "nej" och "ajaj" och tar henne ifrån det hon inte ska pilla på, men vi är inte direkt arga..(-:

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar man tillrättavisa?
  • kate79

Vet inte riktigt när vi började, man märker när de är mottagliga för tillsägelser tycker jag.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Teskedsmamman

Vi har hållit på i ett par månader med lillkillen, han är 9½ månad... när man säger nej till honom så slutar han med det han håller på med och får då beröm... om han förstår det eller ej är jag tveksam till men han förstår vad vi menar med nej = avbryt det du håller på med...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • viseversa

vi började tidigt med att visa tydligt vad hon inte fick göra.Som att tex pilla i elutag eller dra i pälsen på mormors katt.och hon förstod utmärkt tidigt. Barn förstår mer än man tror.Hon är nu 1år och är aldrig på elutagen varken hemma eller någon annan stans.Hon pekar på dom och skakar på huvudet och säger ajaj sen kryper hon vidare. och katten slipper bli av med stora tovor päls varje gång hon är på besök.

• ladysoul77

Jo, hon förstår nog innebörden i ordet nej, för ibland busar vi med henne och säger neeeeej och liksom "rycker" henne från bordet (eller vad det nu är) så det kittlas i magen på henne.. Men att det finns saker man inte FÅR leka med vet hon inte. Jag tänkte nog att jag märker när hon är stor nog, men jag var bara nyfiken på när den sidan av föräldraskapet börjar..

• Babusjka

Vi har nyligen börjat med tillrättavisningar, dottern är 2½ år.

• lövet2

Vid 2-2½ år ungefär. Före det tillrättavisar jag aldrig.

• viseversa

så dina barn får göra som dom vill innan dess?

lövet2 skrev 2008-05-10 20:22:53 följande:
    Vid 2-2½ år ungefär. Före det tillrättavisar jag aldrig.
  • lövet2
    viseversa skrev 2008-05-10 20:26:09 följande:
    Nej, men jag tar ansvaret för att det inte ska bli "fel". Slår barnet ner en blomkruka, så beror det antingen på att jag inte flyttat på blomkrukan eller på att jag inte sett efter barnet ordentligt. Jag anklagar inte barnet för något som är mitt fel.
  • Babusjka
    viseversa skrev 2008-05-10 20:26:09 följande:
    Nu var det inte mig du citerade, men jag svarar ändå.

Nej, mitt barn får inte göra som hon vill innan dess.
    Men innan hon utvecklat impulskontroll och förståelse för rätt och fel så åligger det mig att ta ansvar för hennes handlingar och istället vägleda/avleda i olämpliga situationer.
Svar på tråden Vid vilken ålder börjar man tillrättavisa?