Inlägg från: yuzz |Visa alla inlägg
  • yuzz

Varför rakar judinnor håret?

Har hört att ortodoxa judinnor rakar håret för att sedan använda peruk! Varför gör man det och vad är syftet?

• Svar på tråden Varför rakar judinnor håret?
  • yuzz

"och då var det mer hygieniskt ifall ingen hade hår (du vet ju själv hur det är med hår i avloppet"

Är det verklgen så enkelt, finns det ingen djupare religös anledning?

• yuzz

tecken

Ok, vad handlar den om exakt?

• yuzz

IsDimma

Det finns nog inga skrifter om det, men tekninskt så kan man väl det eftersom slöjan är till för att täcka håret. Fast när jag tänker efter så kanske det ändå inte går eftersom en muslimsk kvinna även ska täcka halsen och barmen med sin slöja.

• yuzz

mandelb..

Ja precis som i islam då.

Hittade detta, intressant läsning.
    www.shenet.se/ravaror/harhistoria.html

Speciellt detta: "Den som förfasar sig över muslimska huvuddukar har alltså kort minne. I Sverige fram till 1950-talet gick ingen anständig kvinna av någon samhällsklass utomhus utan hatt eller sjal. Så är det fortfarande på många ställen i södra Europa. Svenska bibeltrogna kvinnor, mest typiskt i frikyrkor, följer fortfarande Paulus ord och bär håret uppsatt i knut eller täcker det med hatt eller sjal, särskilt i kyrkan"

• yuzz

melike

Ja det va det jag mena jag med vad är syftet? Heller behålla håret och dölja med slöja. Måste även vara jobbigt att raka håret hela tiden så inte maken ska få se det.

Mandelbaum

Vet du vad det är i judendomen som gör håret så speciellt för att inte få visas? Som i islam är det ju för att det anses vara sensuellt och attraherande som melike skrev.

• yuzz

tecken

Ok tack för tipset ska kolla upp den.

• yuzz

mandelbaum

Ok, ska forska vidare om det Tycker det är jätte intressant, speciellt det där med peruken.

• yuzz

Asså inte jag, behåller helst min slöja

Svar på tråden Varför rakar judinnor håret?