• Pilla70

äta/inte äta vid magkatarr???

har troligen en begynnande magkatarr, vad ska man äta eller undvika att äta.
    Tycker att vad jag än äter så efter ett par tuggor så mår jag illa och vill inte ha mer, trots att jag innan kände mig jätte hungrig.

Tips? råd?

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Svar på tråden äta/inte äta vid magkatarr???
  • minängel

Undvik fet mat, starkt kryddad mat, ägg, majonäs. Något mer kommer jag inte på just nu.

Har själv magkatarr o måste äta tabetter vissa perioder. Äter då omeprazol som jag fått utskriven av läkaren.

Jag tycker du ska ta kontakt med en läkare o få det bekräftat att du har magkatarr.

Just ja, man ska inte stressa heller, det förvärrar magkatarren.

• Imox

undvika
    -rökning/snus
    -starkmat
    -stekt/friterat
    -alkohol
    -kaffe

äter du några tabletter tex novalucol??

• Pilla70

har väl så gott som fått det konstaterat av läkaren, då jag sökte för magproblem och hon sa att det lät som en början till magkatarr.
    var in på apoteket och fick råd av dem att börja äta omeprazol arrow, tror jag de theter.
    ja det är väl stressen som är boven i det hela.

• Pucko Buffy

när jag läste till kokerska fick vi lära oss att de med magkatarr och magsår helst ska äta mjuk mat.. dvs kokt. Ät lite men ofta och kombinera det gärna med någon magmedicin. Suget du känner minskar om du äter "mjuk" mat ofta och undviker starkt kryddad, stekt och fet mat precis som andra rått dig till.

Krya på dig och stressa mindre

• Pikaur

Har haft magkatarr till och från sedan jag var 8 år fisliten och för mig finns det bara en sak som hjälper när jag börjar känna av det - äppel! Ett par tuggor, vila lite och sedan är jag good to go.
    Hoppas du blir kvitt det!

• Pilla70

äpple och mjuk mat, tar tacksam emot dessa tips och ska verkligen undvika fet och stark och stekt mat.
    Hur är det med grillad mat? är det lika illa som stekt eller??

• signaturbyte

Jag avlider om jag äter äpple då. Hah, kul att det kan vara så olika

Pikaur skrev 2008-05-14 22:18:47 följande:
    Har haft magkatarr till och från sedan jag var 8 år fisliten och för mig finns det bara en sak som hjälper när jag börjar känna av det - äppel! Ett par tuggor, vila lite och sedan är jag good to go.Hoppas du blir kvitt det!
  • Pucko Buffy

Börja några dagar med kokt, sen kan du nog försiktigt gå över till grillat. Du får känna dig för och blir det gör jäkligt så återgå till den mjuka maten igen.

lycka till

Svar på tråden äta/inte äta vid magkatarr???