• Dires

Kan man bli sjuk(halsont, flrkylning) av att man är för tunnklädd ute när det blåser kallt??

Eller är det bara en myt??

Alltså; kan man bli förkyld, få halsont mm av att man ex har varit ute med blött hår o om man fryser?? Eller sitter med öppet fönsret och man fryser?? Eller är det bara en myt??
    Eller är det så att man blivit smittad av ett virus eller liknande som orsakar förkylning??

Nu har jag ex halsont o känner mig förkyld, har alltid fått höra att det beror på att jag gått för tunnklädd eller går direkt ut med blött hår..

• Svar på tråden Kan man bli sjuk(halsont, flrkylning) av att man är för tunnklädd ute när det blåser kallt??
  • Suri

Du blir förkyld av virus, inte av kylan. Men om du är kall så fungerar inte imunförsvaret som det ska. Då smittas du lättare om du blir utsatt. Men det är inte så för alla. Mina barn verkar inte påverkas alls av att vara kalla. (Så har jag fått det förklarat.)

• Jamieolivia

När man går tunnklädd skyddas inte kroppen på samma sätt då den blir kall. Träffar man någon med virus kan man bli sjuk. Alltså kan man inte enbart bli sjuk om man går tunnklädd.

• Ayya

Det är inte så att du blir sjuk av att bli kall. Utan det är virus som gör att man blir sjuk.

Men när du blir kall så blir ditt immunförsvar sämre och viruset har lättare att "ta över".

Så indirekt så blir man ju sjuk av att bli kall men det är inte själva kylan som gör dig sjuk.

• Dires

ok, då tror jag att jag fattar....

Tack för svaren.

• imsel

Nej precis, man kan inte "bli sjuk" av att gå tunnklädd.

Men har man redan viruset i kroppen, men det har inte brutit ut ännu, så kan det bryta ut om man tex går tunnklädd när det är kallt.

Jag blev sjuk dagen efter jag gått/cyklat hem i en halvtimma i kyla, blåst och regn, med tunn jacka och utan mössa.

• Pormoicheia

Förkylningen är ju ett virus så kylan har ju ingenting med med själva förkylningen att göra.

Men sen så råder det väl lite delade meningar om det är så att kynad sätter ner immunförsvaret och således gör det lättare att smittas.

Svar på tråden Kan man bli sjuk(halsont, flrkylning) av att man är för tunnklädd ute när det blåser kallt??