• supergladis

*Jag har precis gått in i andra trimestern.

Jag har precis gått in i andra trimestern. Var på inskrivning i onsdags och fick för fösta gången ett bevis på att där fanns något inne i min mage. Jag blev överlycklig och grät en skvätt också. Men sedan dess så känns det som om jag inte är gravid. Inte fysiskt, för jag är trött och jag har fortfarande växtvärk, men mentalt så känner jag mig inte gravid. Jag går inte hela tiden och funderar och oroar mig för det inom mig och jag tänker inte heller på om förlossningen kommer vara lätt eller svår eller hemsk, medan jag upplever det som om många andra blivande mammor som gått lika långt som mig tänker på sådant hela tiden. Känner nästan det som om jag har lite dåligt samvete. Bryr jag mig för lite eller? Jag bryr mig i a f så pass mycket att jag slutat röka helt och försöker komma i håg mina vitaminer. Givetvis så längtar jag tills den lille kommer ut, men jag önskar jag kunde "känna" lite mer entusiasm.
    Någon som känner likadant som jag?

• Svar på tråden *Jag har precis gått in i andra trimestern.
  • ulliso

Hej! Själv hinner jag inte tänka så mkt på bebisen om dagarna. Jag jobbar och dessutom har jag två större barn att ta hand om. Så länge jag känner den sparka varje dag så är jag nöjd.

• ninahelena

Sådär kände jag ofta vid den tidpunkt där du är...
    Jag tror att vi alla går igenom vår egen känslomässiga och mentala process, som är unik för var individ.
    Vi har så olika bakgrunder och erfarenheter. Vissa har längtat i flera år efter barn, andra blev överraskade av sin graviditet.
    Oavsett vad man känner så är det ens fulla rätt att låta saker ta tid och plats i naturlig följd.

För min del har det succesivt bara växt fram en större och större kärlek och ett otroligt starkt band mellan mig och min älskling i magen. Jag känner mig sjuk av kärlek...

Tidigare hade jag svårt att känna just så, som jag dessutom trodde var helt självklart från dag 1.
    Så komma ihåg vitamintabletterna tycker jag låter normalt och entusiastiskt nog!
    Lycka till med allt!

• BlueBlue

Så länge man mår bra går man ju inte och tänker på det hela tiden. Det är mest när man börjar känna sparkar och sådant som man tänker på det mer. Säkert kommer du tänka mer ju längre tiden går.

Sedan vill jag ge dig en stor grattiskram för att du har slutat röka=))) Fler borde göra som du.

Lycka till med allt=)

• RedTopaz

Jag tror man har sina perioder.. iblan kan jag tex glömma att jag är gravid.. Men ibland tänker jag inte på något annat.
    Så länge du känner att du kan koppla till magen ibland som tex när du grät en skvätt tror jag verkligen inte att det är konstigt. Prata med din bm annars om du är orolig!

• Rerre

Jag glömde oxå bort att jag var gravid i början. Eftersom man jobbade och magen var inte så jättestor då men det gick över efter ett tag. Jag tror inte du har något att oroa dig för. Du är inte den första att känna så här och med största sannolikhet inte den sista heller. Lycka till.

• vrånkan

Vännen, det blir bättre. Vi kvinnor av idag lever ett hektiskt liv och vi får inte alls den tid och utrymme vi skulle behöva för att vänja oss vid tanken på att dvi har en liten gäst inom oss. Allt för ofta är det som am man får planera in tid för att känna och tänka på sin nya roll, sitt mirakel därinne...på sig själv. Jag själv känner mig mer harmonisk sedan jag började känna sparkarna. Är i v 20 imorgon. Kände sparkar första gången i v 14-15. Kram på dig.

• sami

Vilken tur då att man inte får barnet direkt... det tar ju 9 månader och det är ju så fiffigt att man under denna tid hinner vänja sig vid tanken och man hinner längta.... så ta det med ro!
    jag tycker inte det är kul alls att vara gravid och tänker inte många glada tankar kring det om dagarna.... men av erfarenhet och tidigare tuffa gravidteter så har jag varit glad när barnet väl kommit...
    Så ta du det med ro.. du kommer att känna allt mer eftersom tiden går... sen när du känner att det rör på sig, har sett på ultraljudet, hört hjärtslagen så blir allt lite mer verkligt. Sen blir du ju inte smalare direkt heller så du blir varse med tiden... bekymra dig inte utan ta vara på tiden som du kan känna dig som vanligt ...Om du bekymrar dig även vidare så tala med din barnmorska....

Lycka till!

och kram på dig!

Svar på tråden *Jag har precis gått in i andra trimestern.