Det är absolut inte olagligt. För mig som får barn i augusti och därför inte hinner jobba en enda dag för att tjäna in mitt sommarlov så kan jag ändå gå i tjänst över en del av sommarlovet och tjäna dagar. Och pengar. Detta beror på att de första 120 föräldrapenningsdagarna är semesterlönegrundande, så jag får några få veckors betalt sommarlov. Dessa dagar försvinner ju helt om jag väljer att gå på fp under hela sommaren!
Så för dig som jobbat en del av läsåret gäller det att kolla upp hur mycket dagar du tjänat in, dels då du jobbat och dels då du varit föräldraledig, och så går du i tjänst exakt så stor del av sommaren. Det här är varken olagligt eller opassande, det är dagar vi arbetat in!!!
Man har rätt att dela upp sin föräldraledighet i tre perioder per år. Så jag ska gå i tjänst över jullovet. Sen är det nytt år, så då går jag i tjänst över en del av sommarlovet och sedan över jullovet igen. Så spar vi en hel del dagar och dessutom får jag full lön under de perioder jag går i tjänst. Om jag nu har nåt jobb efter sommaren, kommunens ekonomi är ju sk*t, med varsel på väg...