• Hallonsmurf

Lärare med föräldrapenning!

Hej på er!

Hur får jag som föräldrapenning ut maximalt med pengar under sommaren? Någon som vet? Jag jobbade nästan hela höstterminen, så en del av uppehållslönen har jag jobbat in... Hörde av någon att man som lärare kan gå på sin tjänst under sommaren, stämmer det?

• Svar på tråden Lärare med föräldrapenning!
  • Fanty

Japp, stämmer. Även på de andra loven kan du 'jobba'. Hör med er personalansvarige/sekreterare eller vad ni nu har, de har ett formulär du ska fylla i. Det känns lite mystiskt bara, som om man lurar någon på pengar. Men vår snälla personalansvarige praktiskt taget övertalade mig att göra detta. Glöm inte heller när du pratar med henne att fråga om när de exakta datumen för loven är, det behöver du fylla i sedan.

Lycka till!

• åsis

Man får bryta mamma ledigheten två gånger, även över lov. Förutom detta "går man i tjänst" under den del av sommarlovet man redan tjänat in pengar. Man kan alltså inte generera "nya" pengar under sommaren.

Sök även bland tidigare trådar då detta diskuterats tidigare.

Lycka till!

• Hallonsmurf

Det låter ju helt sjukt! Jag vet inte om jag kan med att gå på min tjänst under sommarlovet... Hur har ni andra lärare gjort/tänkt göra?

• Nessa

Hej!
    Jag ska gå i tjänst över sommarlovet! Jobbade fram till novmber och vad jag förstår har jag jobbat in 75% av ferielönen.
    Har dock inte hört att man måste fylla i något papper utan du helt enkelt avslutar din tjänstledighet när sommarloveet börjar och så tar du tjänstldigt igen när skolan startar till hösten.
    Självklart ska du göra detta! Tom vår tf rektor sa till mig att göra så här. Han sa just att"självklart ska du göra det, så gör alla lärare!!".

• Hallonsmurf

Räcker det då att man hör av sig till sin löneförättare och säger att man åter är i tjänst eller måste jag gå via min rektor? När jag begär ledigt så brukar jag gå via rektorn, men hon skickar direkt vidare alla papper till löneförrättaren...

• Palsternacka

Jag hörde att det var diskussioner om detta med att gå in i tjänst över sommaren - fast då gällde det riksdagsledamöter, men de har ju ungefär samma ledighet som vi lärare. Iallafall skulle man ta i med hårdhandskarna mot de riksdagsledamöter som gick in i tjänst på sommaren. Frågan är om det är olagligt eller bara "opassande"? Det är klart att man vill få ut så mycket pengar som det går så länge det är inom lagens ramar.

• Nessa

Jag vet ifs inte hur riksdagsledamöter har det men vi har ju jobbat in vårt lov- arbetar ju 45 timmar/v för att "få ledigt" över sommaren...

• Palsternacka

Jo, det är klart. Men inte hela sommaren. Några veckor räknas väl som vanlig semester, eller? (har bara jobbat sen i höstas så jag vet inte så mycket om semesterlön och sånt)

• Mumu

Det är absolut inte olagligt. För mig som får barn i augusti och därför inte hinner jobba en enda dag för att tjäna in mitt sommarlov så kan jag ändå gå i tjänst över en del av sommarlovet och tjäna dagar. Och pengar. Detta beror på att de första 120 föräldrapenningsdagarna är semesterlönegrundande, så jag får några få veckors betalt sommarlov. Dessa dagar försvinner ju helt om jag väljer att gå på fp under hela sommaren!

Så för dig som jobbat en del av läsåret gäller det att kolla upp hur mycket dagar du tjänat in, dels då du jobbat och dels då du varit föräldraledig, och så går du i tjänst exakt så stor del av sommaren. Det här är varken olagligt eller opassande, det är dagar vi arbetat in!!!

Man har rätt att dela upp sin föräldraledighet i tre perioder per år. Så jag ska gå i tjänst över jullovet. Sen är det nytt år, så då går jag i tjänst över en del av sommarlovet och sedan över jullovet igen. Så spar vi en hel del dagar och dessutom får jag full lön under de perioder jag går i tjänst. Om jag nu har nåt jobb efter sommaren, kommunens ekonomi är ju sk*t, med varsel på väg...

• kasper

Hej!
    Jag är utbildad lärare och har nyss börjat jobba, men det är bara ett vikariat fram till sommaren. Jag har då jobbat in halva min ferielön. Lek med tanken att jag skulle vara gravid och slutar ett vikariat för bebisfödande, kommer jag då att kunna ta ut ferielön året därpå också, även fast jag inte är fast anställd? Förstår ni?
    Alltså, kan man gå i tjänst på lov fastän man inte har en fast anställning, utan bara haft vikariat?

Svar på tråden Lärare med föräldrapenning!