• Hallonsmurf

Lärare med föräldrapenning!

Hej på er!

Hur får jag som föräldrapenning ut maximalt med pengar under sommaren? Någon som vet? Jag jobbade nästan hela höstterminen, så en del av uppehållslönen har jag jobbat in... Hörde av någon att man som lärare kan gå på sin tjänst under sommaren, stämmer det?

• Svar på tråden Lärare med föräldrapenning!
  • Liria

Jobbar man 45h/v för att jobba in loven ska man kunna gå i tjänst under lovet utan ett uns dåligt samvete!

• Mumu

Nix, Kasper! Man kan inte gå i tjänst om man inte har nån anställning. Du har ju ingen tjänst att gå in på då! Däremot får du den delen av ferielönen som du hunnit jobba in innan ditt vikariat tog slut, utbetald när du slutar på vicket. Så pengarna försvinner inte.

• Kaa

Är lärare och jobbade fram till den 12/4. Har således jobbat in sommarlönen. Kommer att "gå i tjänst" under sommaren för att sedan bli tjänstledig under höstterminen - och sedan jobba under jul igen...

Även vår sekreterare uppmanade mig att göra detta så jag känner mig inte direkt "skyldig"... även om det känns lite mysko att "jobba"...

Men, det känns som en hel djungel så jag delar frustrationen!
    Lycka till!

Kaa

• Hallonsmurf

Förstår ändå inte riktigt... Jag jobbade som sagt nästan hela höstterminen och har då jobbat in halva sommarens semester. Men hur blir det med den andra halvan? Jag vet att en del av den oxå blir semester eftersom föräldrapenningen är semestergrundande, men inte allt va`? Jag har ju bara tagit ut 3 dagar i veckan så det borde ju inte bli 5 veckors semester av det!? Hur fungerar det där med att gå på sin tjänst igen? Kallas det bara så när jag tar ut den semester jag har rätt till, eller är det när man säger att man jobbar, plockar ut hela lönen utan att arbeta, eftersom lärarna ändå har sommaruppehåll?? Jag blir inte klok på det här... Någon som kan hjälpa mig??

• Mumu

Vet du, Hallonsmurf? Jag tycker du ska ringa till löneförättarna i din kommun och fråga dem. De vet jättemycket om hur man kan göra och hur man ska gå tillväga. Jag har ringt både Fk, Lärarförbundet och löneförättarna, och de visste absolut mest! Och så får du ju svar direkt från de som faktiskt räknar ut och betalar ut din lön när det är dags!

Jag vet detta: De första 120 föräldradagarna är semesterlönegrundande. Så du kan aldrig få en hel sommar betald bara på det. Men du får nog en rätt stor del av sommaren betald, eftersom du också jobbat en stor del av ht. Men det där kan de också hjälpa dig att räkna ut!

Hoppas det löser sig!

• indiemorsa

Nu öppnar jag upp den här tråden igen...gäller detta bara om man har ferietjänst?
    Jag har semestertjänst men kan jag gå in och "jobba" på loven då också? 

• Karla79

Fråga även lönekontoret i kommunen om det finns ett speciellt kollektivavtal som ger dig ännu lite mer pengar (som alltså inte har m förpenning att göra). Jag gick hem i november och gick i tjänst på jullovet och missade därmed de pengarna från kommunen, för man skulle vara föräldraledig ett visst antal dagar i streck för att få ut det. Men visst är det bra att kunna gå i tjänst så man kan spara dagar!

• indiemorsa

jag har kollat upp mitt kollektivavtal och där får jag en liten för'ldralön...dock jobbar jag på en väldigt liten skola där det inte finns ett lönekontor, det är rektorn som sköter allt. När jag frågade henne om man kunde "gå i tjänst" under jullovet och ev. sportlovet eller påsklovet sa han blankt nej, att det funkar inte för att jag har semestertjänst.

Dock står det skrivet i mitt avtal att jag är ledig en vecka vid jul, sport-eller påsklov och sju veckor på sommaren (extra ledighet där min 5 v semester ingår).
    Har hon rätt? Kan jag inte spara mina föräldradagar de här veckorna och "gå i tjänst" eftersom det står så i mitt avtal?

(virrigt jag vet....) 

Svar på tråden Lärare med föräldrapenning!