• luzorsus

* Min mor har fått bältros.

Min mor har fått bältros. Hon tog ej kontakt med sjukvård inom 72 timmar så hon kan ej få någon medicinering mot det....nu till min fråga...Jga har en liten dotter som är 6 månader, hur länge måste jag och hon vänta på att träffa mamma/mormor igen? Tills blåsorna försvunnnit? tills utslagen är helt borta? tills smärtan är borta? Någon sjukdoms kunnig som vet? Vore väldigt tacksam för svar....

• Svar på tråden * Min mor har fått bältros.
  • Samsara

Ring till sjukvårdsupplysningen, de vet nog detta bäst!

/Samsara

• fiiia

nej nej nej nej
    jag har åxå bältros och har haft det så måånga gånger...
    bältros smittar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    inte ens om du rör på det!!! det är en virus infektion som sitter i nervsystemet och hör till "herpes".. heter herpes zoster....
    enda gången det möjligt skulle kunna smitta är om du biter på blåsorna, som n läkare sa till mig och skrattade !!!!!!!!!
    du kan andas ut och träffa din mamma :D
    TRO MIG

• luzorsus

kan de inte heller få vattkoppor av det? måste man oxå ta på blåsor för att det ska kunna ge det?

• Marlene

bältros kan smitta... men som vattkoppor så har man inte haft vattkoppr kan det visst smitta. Bältros är ju vattkopps viruset som ligger latent i kroppen och bryter ut som bältros när man har sämre immunförsvar av nån anledning. Sök på google på bältros så kommer det en massa träffar.

• CeNedra

Citat från Netdoktor

"Bältros kan smitta och ge vattkoppor hos någon (oftast barn) som inte utsatts för vattkoppsvirus, men det är mycket sällsynt. Däremot kan man inte få bältros genom att vara i kontakt med en person som har bältros eller vattkoppor."

netdoktor.passagen.se/

• Samsara

Inom läkarvetenskapen gäller olika bud om detta med smittorisk. Efter att ha träffat mitt barns kusiner som hade vattkoppor, fick jag bältros i huvudet. När jag var in akut till sjukhuset för detta, sade en läkare att det inte smittar, medan en annan sade att det gör det.

Den läkare som hävdade att det är smittsamt, sade att när man en gång har haft vattkoppvirus (vilket jag hade som tonåring) ligger viruset kvar latent i kroppen och därför kan det i tider när man har sänkt immunförsvar bryta ut igen om man utsätts för vattkoppvirus.

/Samsara

Svar på tråden * Min mor har fått bältros.