Världens bästa fläskfilérecept...någon som har det?
...och vill dela med sig av receptet?
Helst sådant som ni själva har gjort och tycker är gott.
...och vill dela med sig av receptet?
Helst sådant som ni själva har gjort och tycker är gott.
Detta är mitt absoluta favoritrecept, skulle kunna äta det varje dag om jag fick :) Jag är inte superförtjust i thailändskt men detta är fantastiskt ändå!
Thailändsk fläskfilé:
www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp
Har testat detta recept:
www.recepten.se/recept/limefile.html
Var väldigt gott! (Du bör dock tycka om lime då den var väldigt "limeig")
Något som är jättegott är
Lindas filégratäng
Fräs en skivad filé, salta och peppra, lägg skivorna i en ugnsform. Fräs 1 finhackad gul lök, 1 pkt strimlat bacon, önskad mängd skivad svamp. Lägg fräset över filebitarna. Bland vispadgrädde med önskad mängd (och styrka) tacosås. Lägg över filé, strö på riven ost och stek i ugnen, 200 grader ca 20-25 min. Servera med ris och sallad.
Bryn en fläskfilé runt om, skåra upp den i skivor (ej ända ner). Fyll med en bit mozarella, en bit salami och så lite basilika. Lägg i en ungsform. Blanda matlagningsgrädde och chilisås som du slår över. In i ugnen tills fläskfilén är färdig!
Japp, har ett för 2-3 pers.!
Rulla in en hel putsad fläskfilé i en massa olika kryddor (t ex basilika, oregano, timjan, rosmarin, salt, peppar, rosépeppar mm), bryn i smör runt om.
Lägg på en plåt tillsammans med potatis skuren i klyftor, morötter, minimajs, svamp, lök. Låt gå färdigt i ugnen 30-40 minuter.
Servera med en pepparrotsås: Värm under uppröring 1 burk cremé fraiche (valfri fetthalt) och en burk färskost med pepparrotssmak.
SÅÅÅÅ gott!
Jag har världens onyttigaste recept, men alla som smakat har blivit helt lyriska!
Skiva och bryn ca 600 g fläskfilé + en burk champinjoner.
Koka upp 3 dl matlagningsgrädde, en kött/svampbuljongtärning och en rejäl sked senap. Rör ner en burk creme fraiche och sänk temperaturen.
Krydda med soja, salt och peppar. Red ev om såsen är för blaskig. Häll ner fläskfilén och svampen och låt puttra en stund.
Servera med klyftpotatis och sallad.
1: Putsa filén, stek den runt om så den får färg. Skär sedan en skåra längst hela filén, rätt långt ner. Fyll med cremebonjour vitlök och delade färska vitlöksklyftor och ev lite basilika.
In i ugnen. Sedan kan man använda skyn som blir till sås. Häll den i kastrull, häll på matlagningsgrädde, några duttar kalvfond, majzena. Koka upp! Supergott!
2: Skär fläskfilen i medaljonger, stek dom. Stek med färska champinjoner! Häll på matlagningsgrädde, några duttar kalvfond och majzena. Enkelt men gott!
3: Skär fläskilen i bitar. Stek. Häll på matlagningsgrädde, mango chutney (knappt ½ burk till 1 paket grädde) lite curry och majzena. Sedan ställer man fram 6 skålar med: jornötter, gräddfil, cocos, mango chutney, mandariner, banan. Servera med ris och sallad! (Kan även göras med kyckling)
Den här tråden hamnar i mina favoriter.. Mitt bidrag är att fylla fläskfilen med en blandning av hackade soltorkade tomater, hackade champinjoner och bacon. Bryn det i en stekpanna och fyll fläskfilen med det och förslut den med tex tandpetare. (Ännu godare om fläskfilen är marinerad lite innan..) Salta peppra in i ugnen eller på grillen..
Servera med en kall sås. Min favvo är gräddfil/turkisk youghurt med vitlök och grillkrydda.. En god sallad till och potatisklyftor eller färsk pasta.. Mums
har tyvärr inga exakta mått/tid/grader.. Men det brukar väl ta en 25-30 min att tillaga en hel fläskfile
Filé i chutneysås
500 g fläskfilé
2 st purjolökar
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ dl mango chutney , medelstark
2½ dl mellangrädde
1 dl köttbuljong
1 msk soja
1 tsk vitvinsvinäger
½ tsk ingerfära
Ca 4 port
Skär köttet i skivor . Skölj och skär purjolöken i sneda skivor.
Bryn köttet i smör i en stekpanna. Fräs purjolöken i smör i en gryta.
Läg över köttet i grytan. Salta och peppra.
Blanda mangochutney, grädde, buljong, soja, vinäger och ingefära.
Häll allt i grytan.
Låt köttet eftersteka i såsen ca 5 minuter.
Servera med kokt ris.
Och en god sallad.
Detta kör vi stadigt med. Tror jag har hittat det här på FL!
Ville bara säga att jag gjorde Lindas filégratäng, som Gul13 tipsar om, idag.
Det var riktigt, riktigt gott!
Vi åt med potatis till, eftersom vi ska ha ris i morgon.
Jag tippade också i en burk fetaost-tärningar i...
Hejsan.
Här är väldens godaste recept på fläskfile, tycker vi iallafall
Det första receptet är Fläskfile i citron- och dragonsås.
Skär fläskfilen i 1 cm tjocka skivor, stek dem med salt och peppar. Ta ur dem och töm i 1 paket grädde (utan att skölja ur pannan eller så) sedan 1 cream fraish burk, låt detta koka upp. Häll i pressed citron efter smak och blanda i dragon, färsk eller torkad på burk. Man kan ta i ganska mycket då det inte smakar jätte mycket, men efter egen smak. Lägg sedan ner fläskflen i såsen och låt puttra ca 10 minuter. Servera med kokt ris eller pasta. Båda är lika gott!!
Det andra receptet är Öl- och vitlöksmarinerad fläskfile.
Blanda 1 burk mörkt öl, ex Falcon bayersk med 1dl vitlöksmarinad och salt och svarpeppar (grovmalen är godast då det ger mer smak), i en ungsfast form. Lägg i fläskfilen hel ich rulla runt den lite. Låt denna stå över dagen och vänd på den några gånger så alla sidor av filen ligger nedåt i marinaden. man kan sedan steka den i panna, i ugnen eller grilla den. tid beror på storlek på filen. Servera med massa pastasallad, potatissallad eller annat.
Dessa två rätter har vi ätit väldigt mycket och är goda familjerecept!!
Lycka till och smaklig måltid
///Jennie
Den här brukar vara populär,och är perfekt attt bjuda på om man inte vill stå i köket när gästerna är där. man förbereder den ju innan=)
dubbelmarinerad fläskfilé:
Det här behövs för 4 personer:
? Ca 500 gram oxfilé/fläskfilé, ej för tjock
Marinad 1:
? 2 msk kinesisk soya
? 1 msk Caj P:s original grillolja
? 0,5 tsk salt
? 2 msk olja
? 1 tsk socker
Marinad 2:
? 0,5 dl vitvinsvinäger
? 0,5 dl vatten
? 1,5 dl olja (max)
? 1 tsk salt
? 0,5 tsk väl stött svartpeppar
? 1 pressad vitlöksklyfta
? 0,5 dl finhackad persilja
? 2 msk avrunnen kapris (eller mer helst)
Tillredning
Blanda samman ingredienserna till marinad 1: soja, hoisinsås, salt, olja och socker. Lägg filén i en tät plastpåse och slå över marinaden. Marinera i ca 3 timmar, vänd då och då.
Sätt ugnen på 175 °C.
Lägg filén på galler i en långpanna, stick in en köttermometer och stek köttet tills termometern visar 65 °C, ca 40 minuter. Vänd filén en gång under stekningen.
Svep in filén i folie och låt den kallna.
Blanda samman marinad 2: vinäger, vatten, olja, salt, svartpeppar, pressad vitlök, hackad persilja och kapris.
När filén kallnat skivas den i 1/2 cm tunna skivor. Lägg skivorna i en skål och slå över marinad 2. Ställ kallt. Marinera filén i 4 timmar. Ös köttet ett par gånger. Vid serveringen tas skivorna ur marinaden, de ska inte torkas av.
Servera skivorna kalla med ny bakad potatis och vitlökssmör samt en sallad på olika salladssorter.
Eller varför inte en gratäng eller potatissallad?
mmm vad smarriga recept
Stek lök, ta upp från pannan. Skiva fläskfilen, stek och krydda med svartpeppar och salt. Häll i två matlagningsgrädde samt löken. Några drag med svartpeppar och lite soya. Enkelt och gott.
Ris eller kokt potatis samt en sallad till.