• Anonym (frustrerad)

Är en rejäl smäll på fingrarna en bra tillrättavisning om barnet gjort fel?

Min sambo, pappa till våran son har idag slagit honom på fingrarna, Han tog tag i handen och smällde till honom på fingrana så att det "smaskade till", sonen blev röd på armen och jätterädd.

Han hade tagit tag i kaninen jättehårt så att den gnydde till då blev pappa jättearg..

Därför tycker han att det var okej att slå till på fingrarna, han ångrar sig inte och tycker fortfarande att man ska göra så om barnet inte lyder det är en tillrätta visning säger han..

Han påstår att nästan hela svenska folket tycker som honom och att jag har fel(jag tycker att det är helt fel, vad är barnet har gjort att slå, smiska etc)

Vad tycker ni?
    Och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är en rejäl smäll på fingrarna en bra tillrättavisning om barnet gjort fel?
  • Anonym (frustrerad)

Våran son är förresten 1 år och 10 månader...

• pergotezzie

visst kan man väl knäppa lite om man har sagt till ett flertal tillfällen ,bara för att markera. men inte så hårt att det blir märken eller att dom blir rädd....nånstans lär man ju dra gränsen anser jag.

jag kan knäppa på fingrarna om jag har sagt till 10 ggr utan respons. men då typ skrattar dom åt mig ....men men jag har markerat ialla fall....

skulle nog ta en rejäl disskution med min make om han beter sig sådär emot våra barn...

• miliasmamma

Nej, jag tycker absolut inte att det ger honom rätten att slå till er son!!

• Raven Waves

Men NEJ! Så gör man INTE!
    Jösses...!

• Anonym (näe)

nej, jag tycker inte att det låter sunt.. vi har inte gjort så med våra barn, och jag vet ingen i vår vänskapskrets som uppfostrar så.
    om våra barn gör något de inte får så säger vi till och lyssnar de inte så lyfter vi bort barnet från situationen.

• Anonym (grr)

Nästa gån din man gör något du inte gillar så hämta en stor pinne och dräm till honom på handen så får han se hur skönt det känns .
    När man är ett år och tio månader förstår man inte konsekvensen av sitt handlande. Man ska inte göra så på någon.Stå på dig k'änns det fel för dig att han gör så så e det ju respektlöst mot dig med.
    Säg till honom att du inte vill uppfostra din son så utan att du tror på ord och handlingar, inte kroppslig bestraffning

• Babusjka

Nej, det är misshandel. En sån man skulle jag lämna utan minsta tvekan.
    Eftersom han inte ångrar sig är det sannolikt att han gör det igen.

pergotezzie skrev 2008-05-11 19:04:56 följande:
    visst kan man väl knäppa lite om man har sagt till ett flertal tillfällen ,bara för att markera. men inte så hårt att det blir märken eller att dom blir rädd....nånstans lär man ju dra gränsen anser jag.jag kan knäppa på fingrarna om jag har sagt till 10 ggr utan respons. men då typ skrattar dom åt mig ....men men jag har markerat ialla fall....skulle nog ta en rejäl disskution med min make om han beter sig sådär emot våra barn...
    Nej, det är inte alls okej!
  • Anonym

Spelar ingen roll vad han eller svenska folket i allmänhet tycker aga är förbjudet och det finns en orsak till det.

Tycker helt klart att du som mamma måste säga ifrån. Förklara att det finns andra sätt att tillrättavisa på.

• Heisan

Ta o ge Sambon en rejäl smäll på fingrarna för att han skrämde sin son o för att han var så oansvarig att han inte hade mer kolla på sonen o kaninen...

Dec-07: 107-90,6
  • MrsSn0w

Nej jag tycker inte det va rätt att slå er son på fingrarna. Visst kan man ge en liten "klapp". Men till ett barn som är 1 år och 10 månader tycker jag att man går ner på barnets nivå och förklarar att det är fel att ta tag i kaninen så hårt.

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
Svar på tråden Är en rejäl smäll på fingrarna en bra tillrättavisning om barnet gjort fel?