Cykel till 4-åring?
12" cykel brukar rekommenderas för barn 3-4 år.
16" cykel rekommenderas till 4-6-åringar.
Är det bättre att välja den mindre och istället byta sen?
12" cykel brukar rekommenderas för barn 3-4 år.
16" cykel rekommenderas till 4-6-åringar.
Är det bättre att välja den mindre och istället byta sen?
Ja, det tycker jag. Jag har just köpt en 12" cykel till min fyraåring. Hon når inte ner till marken med fötterna fast sadeln är sänkt så långt ner det går, så en större cykel hade inte funkat för henne!
Ju mindre hjul desto saktare går det att cykla, vilket jag tyckte var positivt när det gäller mitt vilda lilla barn! En mindre cykel är dessutom lättare att hantera. Jag har en ganska lång snart-4-åring och 12" cykeln känns inte alls för liten för honom. Däremot kommer han nog bara att ha den nu i sommar och få ärva syrrans gamla 16-tummare nästa år.
Lova fick en 16 tum och är 4 år och 105 cm lång. Hon kan nästans ha fötterna i mark.
vi har precis köpt ny cykel till vår kille som just fyllt 3 år. Frågade på cykelaffären vilken storlek man skulle köpa och han sa då att 12 tum är för barn mellan 3-5 år, med den så så liten ut så jag frågade om man inte ska utgå från barnets längd istället eftersom William är en så lång 3 åring.
Han gick då och kollade en längdskala dom hade och kom tillbaka och sa att går man efter längd vilket jag tycker man hellre ska då barn är så olika långa i den åldern så var 12 tum rekommenderad för barn mellan 90-105 cm och 16 tum var mellan 100-120 cm. Så vi tog den större då William redan nu ligger runt 105 cm och hade vuxit ur den lilla redan efter den här sommaren. Kändes som man kastade massa pengar i sjön om man tog den mindre.
Tycker du ska utgå från ditt barns längd och inte efter ålders rekommendationerna.
vår pojk fick en 16"...för till hösten får man ju köpa en ny igen då....
Min 4 åriga tjej har precis fått en 16 tum cykel hon är ca 106 cm lång
Jag tycker man ska tänka på hur bra balans barnet har också. Min dotters grovmotorik är lite sent utvecklad och hon har inte så bra balans, därför kändes en 16" cykel aldrig som ett alternativ för henne. Att köpa en 16" istället för en 12" bara för att man ändå måste köpa en ny i höst eller nästa år tycker jag är dumt, man måste ju inte köpa den dyraste cykeln utan en bättre begagnad duger bra. Barnets säkerhet är ju faktiskt det viktigaste!
Lycka till med cykelvalet ts, det är så kul när barnen börjar cykla på sin första "riktiga" cykel!
Man ska aldrig köpa en för stor cykel som barnet ska "växa i", det gör cyklingen svårare och farligare. Det är absolut nödvändigt att barnet når ned ordentligt med båda fötterna (inte bara med tårna) i backen när det sitter på sadeln. Ramen får inte heller vara för lång, för då kan barnet tappa greppet om styret på ena sidan om det gör en kraftig sväng.
Bättre att köpa en billig begagnad cykel i mindre storlek och sedan byta ut den redan efter ett år (till en annan begagnad cykel, om det är ekonomin som styr).
För vår del handlar om nästans i mark knappt 1 cm