Cykel till 4-åring?
12" cykel brukar rekommenderas för barn 3-4 år.
16" cykel rekommenderas till 4-6-åringar.
Är det bättre att välja den mindre och istället byta sen?
12" cykel brukar rekommenderas för barn 3-4 år.
16" cykel rekommenderas till 4-6-åringar.
Är det bättre att välja den mindre och istället byta sen?
våran son fick en 16 tummare förra året och han var då 3 och ett halvt och det funkade jättebra!
Det beror ju helt och hållet på barnets längd. Vår son fick en 14 tums förra sommaren och nu har han den kvar + en större som han cyklar på bmxbana med. Han är 114 cm lång nu.
Jag har en lång snart 4-åring (113 cm) och för henne är 12 tummaren alldeles lagom även i år! Sadeln går ju att höja en bit också om det behövs. Bättre lite för liten än för stor.
Förvånar mig lika mycket varje gång ett barn under 5 år cyklar på en tvåhjuling. Ett barns hjärna har inte utvecklat den framförhållnings-kapaciteten att kunna avgöra fart kontra handling innan 6-7 år. Farten på en tvåhjuling kan snabbt komma upp i hög fart på ett ögonblick och olyckan är ett faktum. Tyvärr tar akuten emot många, många barn utav denna orsak med svåra skador varje sommar.
Vill bara säja att beslutet är ju föräldrarnas men tyvärr informeras de aldrig om denna utvecklingsfasen som ligger lite senare, ett ansvar som enligt min mening vilar på bvc.
Så tänk er för innan ni skaffar en tvåhjuling till era små, ett år eller två kan ju vara värt att vänta, eller!!

PS. Det är inte bara storleken på hjulen som styr hur stor cykel barnet ska ha, storleken på ramen kan också variera mellan modellerna. En modell 16-tummare kan vara alldeles för stor, medan en annan är lagom, därför är det viktigt att prova cykeln innan man köper den.
Markus har cyklat på tvåhjuling sen han var 3 år. Han cyklar dessutom på bmxbana som är oerhört tufft med backar svängar. När vi cyklar hemma i byn där vi bor så är han väldigt duktigt på att hålla sig till sidan, stanna vid gator etc -MEN....för den sakens skull tror ju inte vi att han har full koll i trafiken. Han får aldrig cykla ute själv - även om han skulle vilja det...
Så inte behöver de vara 6-7 år för att cykla på tvåhjuling - men det är ju föräldrarna som måste ha kollen.
Sonen fick sin första cykel nu när han fyllde 4 år, en 16 tum, han är 105 cm lång, funkar jätte bra.
Vi provade ut storleken i cykelaffären där de tyckte han var stor nog för en 16 tum och han cyklas som sagt galant på den
oj, cyklar ska det va förstås...
Oj, vi har inte haft en tanke på att köpa cykel redan! Jag tycker att det känns otroligt tidigt! Men det beror nog på hur/var man bor också: bor man i villaområde där barnet ser alla andra ungar (kanske ofta äldre barn) cykla omkring är det självklart lockande. Vi bor på landet och ser inga barn cykla i närheten, kanske detta underlättar när man vill vänta ett tag med cyklandet.
Barn o Katt Mamma skrev 2008-05-14 19:45:00 följande:
hade ju hellre pratat med personal i cyckelaffären än här på fl .
Min son fyllde 3 i måndags och fick en 12 tums cykel, går jättebra, min dotter har också cyklat på en tvåhjuling sen hon va 3. Gjorde det själv också!
Min son som fyller 4 i sommar har precis fått en 12 tummmare. Han har sadeln på lägsta och jag har svårt att se att han skulle klara en större, men han är liten. Och det går hur bra som helst utan stödhjul.
det bero ju på längen min 5åring har en 20"
Min son började cykla så fort vi tog ut cykeln i år, han hade just fyllt 4. Det viktigaste tycker jag är att barnets ben ska lätt nå ner till marken så att barnet kan få stöd om han/hon tappar balansen. Vi tog bort stödhjulen när vi såg att han började få balans och satte på en stång där bak istället, har hört att det inte är bra att lära sig cykla med stödhjul (barn kan lära sig att köra för fort i kurvor tex).