• vikkis

Valuta i Turkiet!?

Ni som har varit i Turkiet nu i år... vad e det som gäller? Ska man ha Turkiska lire eller Euro?
    Vi ska till Side nu i slutet av maj. Vilken valuta är det som är bäst där?

• Svar på tråden Valuta i Turkiet!?
  • Starleaf

Vi åker på lördag och har växat mest till Euro (tar mycket sånt på vårt hotell område) men har oxå växlat till lire då vi hört att de växlar upp om man betalar med euro på tex marknader

• vikkis

Starleaf
    Vart i Turkiet ska ni åka?

• Starleaf

vi ska till pegasous World ligger utanför side så närmasta shopping stad för oss

• Heaven81

Var i side i sep förra året och hade bara euro med mig. eller hade svenska pengar oxå och betalad med det ett par gånger.

• Heaven81

på stan i klädaffärer står priserna mest i euro

• Empan1

du får "mer för pengarna med lire"
    Dom blåser oftast de som använder euro.
    Du får betala mer för en sak typ tröja kanske om du betalar mad euro.
    Men annars kvittar det väl! Var i side förra våren.

• Heaven81

sant som empan1 säger men pruta och pruta mkt! jag pruta på alla saker jag köpte så det blev inte mkt även om jag betala med euro

• Vics

ytl el euro går bra vilket som..precis varit i alanya o då frågade de i vilken valuta man ville betala och det var ungefär lika om man jämförde kursen på euro mot lira

när vi var där nu var 20 ytl=100sv kr eller typ 10 euro

1 euro elle 2 ytl var kursen på alla ställen där vi handlade

vi hade tagit med euro hemma o tog ut ytl i vanliga bankomater

vill man växla euro till ytl rekommenderades ppt( postkontoret)
    de som har växelkurs kan ge mkt dålig kurs, men det kan vara värt att kolla. vi såg då minst ett växelkontor som gav bra kurs

du kan säkert betala med svenska pengar med men då blir nog kursen sämre

ha en skön resa

• Ulrisa

Hej! Vi kom hem från Side i natt. Vi har varit där i en vecka.. vi växlade till hälften lire och hälften euro för det rekomenderade forex.. men jag måste säga att vi ÅNGRAR att vi växlade till lire.. allt står i euro och de flesta säger priserna i euro.. så vi har med oss mkt lire hem som vi ska växla tillbaka.. euro är mkt lättare att räkna på det blev bökigt med två olika valutor  dessutom försökte de flera gånger blåsa oss när vi skulle betala med lira.. nästa gång vi ska åka OCH DET SKA VI helt klart då ska vi enbart ta med euro! vi funderar på att åka tillbaks redan i Juli vi får se, vi hade det helt underbart! vart ska ni bo?

Vi bodde på Saray Regency i side på stranden Titreyngöl.. jag måste bara varmt rekomendera det hotellet! personalen är fantastisk och väldigt barnkära allihop.. maten ska man inte prata på den är helt otrolig! det är ett all inclusive hotell och ingen av oss som va där samtidigt blev dåliga de är väldigt måna om hygienen på hotellet! dock behövde rummen rustas upp lite men i övrigt va hotellet jättefint med bästa tänkbara service! fattar inte att så få svenskar åker dit, för det va 90 % tyskar där.. vi ska helt klart dit igen! ha en trevlig resa!

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Zazziz

Ska du bo på ett Pegasos-hotell så definitivt Euro eftersom de motvilligt tar emot lire där. Funkar med Euro överallt så ta med det ni...

• Mollymajs

Vi kör alltid med Lira. Vi växlar en liten 1/3 del av resekassan här hemma och sen tar vi ut vad vi behörer extra i automat.

Har släkt i Finland som ofta skickar euro till oss så har vi det hemma tar vi med dom men annar gäller Lira för oss. Blir billigare o handla med det tycker vi.

• coolchick
    Empan1 skrev 2008-05-12 09:52:15 följande:
    du får "mer för pengarna med lire"Dom blåser oftast de som använder euro.Du får betala mer för en sak typ tröja kanske om du betalar mad euro.Men annars kvittar det väl! Var i side förra våren.
    Har hört detsamma, att vissa saker blir "dyrare" om man använder sig av euro.
    För övrigt så rekommenderas man att inte växla till lire hemma i Sverige, utan där nere på plats.
Svar på tråden Valuta i Turkiet!?