• J Ba

Ni som är allergiska mot hundar, gäller det alla raser?

Hej hopp!

jag älskar hundar och har haft hund i 11 år innan hon dog för ca 1,5 år sedan. och det känns väldigt tomt nu att jag skulle göra allt för att skaffa en ny, tyvärr så är min sambo lite allergisk och så därför har jag kollat på de småhundar som ska vara allergivänliga. och den jag har kollat på är en yorkshireterrier.

hur ser ni andra som är allergiska mot hundar om saken? vad har ni för erfarenheter om att vistas med såna raser? och vilka är de för raser?

tack för svar!

• Svar på tråden Ni som är allergiska mot hundar, gäller det alla raser?
  • Imox

är allergis lite allergisk mot just hundar men e som sagt vissa raser..
    har en jackrussel hemma..
    men uppfattar att jag mest har problem me långhåriga hudar, svägerskan har sheltie o dom e det lite jobbigt med sen e det king charls spaniel kan ja inte ens vista me i samma lokaler hehe
    e jätte olika..

• Barn nr2

Vi födde tidigare upp Bichon Havanais och sålde några valpar till allerigfamiljer, det gick bra de hade inga problem med allergin. Andra raser som sägs vara allergivänliga är Pudel, Bichon Frisé och Bichon Bolognese.

• J Ba

okej , tack så mycket för svar.

så det är alltså så olika som jag trodde, men kan det vara annat än bara pälsen som´man reagerar på? för jag trodde att det var långhåriga man klarade eftersom de tappar väl inte håret? utan de måste man klippa..

• Imox

e ju inte rälsen utan "fettet" som e i pälsen man e allergisk emot..

klippa långhåriga hundar??????

vill du vara riktigt säker eller 99% säker på en allergivänlig hund så en chineses crest

• Fruochmamma

Jag är superkänslig mot tex Golden, men har inga problem med våran Boxer eller mina föräldrars Borde collie.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pansarhamster

Jag är jätteallergisk mot vissa hundraser, tål absolut inte exempelvis rottweiler eller tollare.

Men har två dvärgpinschers som jag aldrig känt något av. Innan vi köpte hund så hörde vi att den rasen var allergivänlig och det funkade ju.

Men du kan ju testa de raser du funderat på med din sambo. Innan vi visste om vi vågade köpa en dvärgpinscher åkte vi till en kennel och satt och fikade bland 10 hundar i tre timmar. Gosade ordentligt med hundarna... Och vi kände ingen allergi.

Värt att testa innan man tagit hem valpen och fäst sig vid den.

• meic

Det man är allergisk mot sitter i huden, saliven och körtlarna, så hundar som mjällar och fäller mycket avsöndrar mer allergerner.
    Du kan också tänka på att valpar utsöndrar mer allergener än en vuxen hund, och dessutom innan de är rumsrena så kissar de ju inne och urinen innehåller ju också allergener.

Kolla runt på olika kennlar och förklara, ni kan ju säkert vara där och umgås med hunden och känna efter? Eller om ni har nån i er närhet som har en ras ni är intresserad av kan ni kanske få passa den?

• Pikaur

Sambon tål inte hund, men känner inte av min cavalier.

• J Ba

exakt, det var en mycket bra idé. jag kan ju ringa och fråga ifall vi får komma ut och titta på valpen och se ifall sambon reagerar. för då vet vi ju med säkerhet om han klara den eller inte. tack

Pansarhamster skrev 2008-05-12 09:49:55 följande:
    Jag är jätteallergisk mot vissa hundraser, tål absolut inte exempelvis rottweiler eller tollare.Men har två dvärgpinschers som jag aldrig känt något av. Innan vi köpte hund så hörde vi att den rasen var allergivänlig och det funkade ju.Men du kan ju testa de raser du funderat på med din sambo. Innan vi visste om vi vågade köpa en dvärgpinscher åkte vi till en kennel och satt och fikade bland 10 hundar i tre timmar. Gosade ordentligt med hundarna... Och vi kände ingen allergi.Värt att testa innan man tagit hem valpen och fäst sig vid den.
  • J Ba

ok, så det är mer än bara pälsen. hmm hmm tror vi får åka dit och prova på och kolla ifall han får någon reaktion. tack så mycket för alla svar!

meic skrev 2008-05-12 10:27:12 följande:
    Det man är allergisk mot sitter i huden, saliven och körtlarna, så hundar som mjällar och fäller mycket avsöndrar mer allergerner.Du kan också tänka på att valpar utsöndrar mer allergener än en vuxen hund, och dessutom innan de är rumsrena så kissar de ju inne och urinen innehåller ju också allergener.Kolla runt på olika kennlar och förklara, ni kan ju säkert vara där och umgås med hunden och känna efter? Eller om ni har nån i er närhet som har en ras ni är intresserad av kan ni kanske få passa den?
Svar på tråden Ni som är allergiska mot hundar, gäller det alla raser?