• ludicrous

Barnvänlig pastasås och vilka grytor?

Precis som dom flesta barn äter dottern helst ngt med mycket sås eller grytor.

Vad gör ni för pastasås? Pasta med skinksås älskar hon, men vi har gärna något att varva med.

Skriv gärna recept på era bästa pastasåser som går hem hos barnen!

Gärna grytor också! Grytor med kött och sedan potatis till går ju hem hos de flesta :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 10:14
    Någon som har ett KALOPSrecept?
    måste det ta typ 2 timmar att göra...? :/

• Svar på tråden Barnvänlig pastasås och vilka grytor?
  • neoaliya

Jag brukar marinera ky file (i strimlor )i soya och grillkrydda som jag sen steker och sätter i grädde. Till detta spagetti eller ris, ungarna älskar det.

Lövbiff som du steker och sen i med grädde och ris eller pasta till, också en hit

• Dino78

Jag brukar göra med kyckling eller korv.
    Korv, då tar jag falukorv, krossade tomater, gröna ärtor och creme fraiche t ex (kan ha lite av varje men det har jag alltid i)
    Kyckling, då blir det krossade tomater, majskorn, curry och creme fracihe.
    Sen förstås med köttfärssås och skinka som du redan gör

har även ett hemmagjort recept som min dotter fullkomligen älskar!
    Kycklingfile steks i bitar med ganska mycket citronpeppar, sen häller man på citronsaft, minimajs i bitar plus spadet (om man har minimajs på konservburk förstås!) och haricot verts (f´rysta). Sen häller jag på en burk creme fraiche och reder av det så såsen tjocknar lite. Har jasminris till detta. Det är jättegott tycker vi här hemma. Citronmängden anpassar man ju själv, jag har ganska mycket då jag gillar citron. Det ska inte bli surt, men creme fracihen hjälper ju till att ta bort det sura med!

DIF i själ och hjärta
  • ludicrous

Tack! :)
    tar gärna emot många förslag :) just nu få vi leka i dottern maten.. inte så kul

• syntetica

skriva bacon i smådelar och lägg i en burk creme fresh paprika chili och blanda ut sedan med vanlig creme frech för att det inte ska bli så starkt och sedan lite salt. det är riktigt gott

eller gör en vanlig korvgryta? men lägg i typ lite roliga saker som minimajs?

• Dino78

Kalops blir godast ju längre tid den kokar. Jag brukar låta den koka minst 3 timmar.- Därför jag det typ aldrig

DIF i själ och hjärta
  • Pshevil

Här är två pastarätter och en laxgryta som sonen älskar!

Pasta alla Sorrentina
    Pasta med sås på hela tomater (vi brukar vara slöa och ta på burk, men det är säkert mycket godare med färska tomater), tunt skivad lök, mozzarella och basilika (och parmesan om man vill). Bryn löken så den blir mjuk, blanda i övriga ingredienser (utom mozzarellan), låt koka 5 min. Lägg i mozzarellan (skuren i småbitar) och låt den bli varm. Blanda med nykokt pasta.

Pasta Alfredo (4 port)
    Pasta
    smör
    150 g parmesanost, riven, färsk
    3 dl grädde
    3 msk persilja, finhackad

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt parmesanost och grädde och koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt såsen sjuda under omrörning tills den tjocknat något. Tillsätt persilja, rör om och rör tills allt är blandat. Blanda såsen med pastan.

Svägerskans laxgryta
    Laxfilé (ca 1 per person) skuren i tärningar
    Matlagningsgrädde (ca 2,5 dl för oss)
    Wokgrönsaker (brukar ta ca en halv påse för oss, 2 vuxna + en 2-åring)
    Kokosmjölk
    Salt och peppar

Bryn wokgrönsakerna i margarin eller olja i stekpanna enligt paketet (fast lite kortare tid eftersom de ska koka ett tag sen), häll sedan på grädde och kokosmjölk och låt koka ihop lite. Lägg i laxtärningarna och låt koka med 5-10 min, krydda. Servera med ris.

• Jennnyn

Pasta med bacon och champinjoner:

1 pkt bacon
    1 burk champinjoner, alt motsvarande mängd färska
    1 lök

Fräs ovanstående ingredienser tillsammans i en stekpanna och tillsätt 1 burk creme fraiche och ca 2 dl grädde. Krydda med salt och vitpeppar. Servera med valfri pastasort. Enkelt och gott!

Kycklingsås:

Bryn strimlad kycklingfilé och purjolök (Ibland tar jag även i paprika och champinjoner.) Häll på lite vatten och smula ner en kycklingbuljongtärning och tillsätt eventuellt en liten skvätt vitt vin. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och curry. Låt sjuda ca 15-20 min. Tillsätt en skvätt grädde och låt koka ihop en stund. Red eventuellt av såsen. Gott med både pasta och ris till.

Svar på tråden Barnvänlig pastasås och vilka grytor?