Inlägg från: KattenFräsmorr |Visa alla inlägg
  • KattenFräsmorr

Krigsleksaker

Tokitoj skrev 2008-05-13 09:10:35 följande:
    Jag förstår poängen i Kjells resonemang, helt klart. Men jag skulle ändå inte förbjuda min son att ha en pickadoll när han leker. I dagsläget går det inte att säga till sitt barn att "ta en pinne" i stället. Han skulle titta på mig som om jag var dum i huvudet. Det går heller inte att ta en kotte och sticka i tändstickor som ben och låtsas att det är en docka (när alla andra flickor har en Bratz). För dockorna i dag sänder långt mer farliga signaler till flickor än vad pickor och gevär gör för pojkar som leker krig, om vi ska fördjupa diskussionen i vad som är bra/dåligt.
    Så sant! Jag är övertygad om att dessa dockor med förvrängda kroppar ställer till det bra mycket mer i huvudet på våra barn än krigsleksaker.
  • KattenFräsmorr
    Tokitoj - Nej man kan ju inte som sagt vrida tillbaks tiden. Men jag tror att man gärna som förälder informerar kring krigsleksakerna, att det inte är på riktigt och att man inte får sikta på folk, etc. När man låter sina barn leka med Barbie och Bratz, undrar om man då informerar lika tydligt kring felaktiga kroppsideal?
  • KattenFräsmorr
    Smultron ett skrev 2008-05-13 10:20:24 följande:
    suck och stön. det är väl ingen som påstår att barnen blir bindgalna. Kan vi inte hålla disskutionen på en normal nivå. Tack!
    Om de inte blir bindgalna, vad är det som händer då? Kommer barnen ta skada av det på något sätt? Eller handlar det enbart om symboliken? Då måste jag säga att vattenpistoler förseställer ju också pistoler, oavsett vilken färg de är målade i.

Att springa omkring på stan med leksaks-k-pist skulle jag ju inte tillåta min son att göra heller, men mest för att det är störande för andra med höga ljud och springande barn överallt.
  • KattenFräsmorr
    Mia83 skrev 2008-05-13 11:17:35 följande:
     Det är et principiellt ställningstagande från min och min mans sida. Hur ska man uppfostra sina barn, om inte efter egna värderingar och principer?
    Självklart ska man uppfostra barnen efter egna värderingar och principer. Jag var bara nyfiken på _varför_ man har den principen. Om det finns en djupare mening än själva symboliken.
  • KattenFräsmorr
    Miss Cee skrev 2008-05-15 22:53:45 följande:
    Jag hade ett blått maskingevär när jag var liten. Älskade det. Det rasslade när man sköt.Jag tror inte barn far illa av krigsleksaker, det är ett sätt att bearbeta sina upplevelser, som man tex sett på tv-nyheterna eller hört om...Däremot skulle jag inte tycka att det var okej att barn tog med sig gevär och liknande hemifrån och lekte på stan eller siktade och "sköt" på folk hos någon annan. Det kan andra tycka är obehagligt. Man får leka sådant hemma där alla är "med" på det.
    Oj, jösses vilken flashback jag fick till min egen barndom nu, jag hade också ett plast-maskingevär som var blått och rasslade. Undrar om det inte var en röd liten lampa som lyste man sköt också...?

Har dock inte haft någon önskan att gå och skjuta någon, eller springa omkring och "leka" med riktigta vapen som vuxen.  
Svar på tråden Krigsleksaker