Inlägg från: Tokitoj |Visa alla inlägg
  • Tokitoj

Krigsleksaker

Min son är en kille som hatar slagsmål, slåss aldrig på skolan och har aldrig gjort ni hela sitt långa/korta liv.
    MEN han fullkomligt älskar att leka krig! Det brukar vara en fem sex grabbar som springer runt i lag och skjuter varandra eller tar varandra tillfånga. De har jätteroligt och jag skulle aldrig få för mig att säga åt dem att sluta.
    De har pickadoller, gevär, k-pistar och allt möjligt. Superhärliga att se när de ropar "upp med händerna". Jag tycker TS har fel. Däremot skulle han väl knappast dra med sig sitt gevär på stan, men det får han inte göra med fotbollar eller rollerblades heller.

Hade en jättehärlig liten 4-åring i barngymnastik för några år sedan (var ledare på kvällarna) och han hade alltid en cheriff-stjärna på sig och gevär med sig in (och sock i plast på fötterna, hihihi). Söt som skam vat han.

• Tokitoj

Ska tillägga att jag hade väldigt "stora planer" för mitt barn när han var väldigt liten. Då hade jag alltid klart för mig hur det skulle bli när han blev större, vad han skulle få göra, hur han skulle uppfostras och etik och moral stod högt upp på listan.
    Nu när man är en mer erfaren och van förälder så börjar man släppa lite på tömmarn i takt med att ens barn växer och blir mer och mer en egen individ. Det skulle kännas skitdumt att gå in med moralaspekter och predikningar över att barn leker krig.

Har också hört barnpsykologer uttala sig i sådana frågor och de brukar säga att det är bra att barn "övar" sig på arga känslor och att barn faktidkt klarar av att skilja vardag och fantasi åt. det är exakt det som barnen gör när de leker krig. De vet att det är fantasi och lek, inget vi gör mot våra grannar på rikitgt.

• Tokitoj

Jag förstår poängen i Kjells resonemang, helt klart. Men jag skulle ändå inte förbjuda min son att ha en pickadoll när han leker. I dagsläget går det inte att säga till sitt barn att "ta en pinne" i stället. Han skulle titta på mig som om jag var dum i huvudet. Det går heller inte att ta en kotte och sticka i tändstickor som ben och låtsas att det är en docka (när alla andra flickor har en Bratz). För dockorna i dag sänder långt mer farliga signaler till flickor än vad pickor och gevär gör för pojkar som leker krig, om vi ska fördjupa diskussionen i vad som är bra/dåligt.

• Tokitoj

Men blir man inte lite snäv i sin tanke om vad leksakspistoler gör med barn, om man tror att de senare leder till våld eller annat. Finns det inte långt värre lekar och långt värre leksaker nu för tiden, för både pojkar och flickor? Vad är det med just liksakspistolerna som skapar oro?

• Tokitoj

KattenFräsmorr::: Ja verkligen. Det finns inte en pojke som i vuxen ålder sedan dödar en annan människa eller väljer att dra ut i krig för att han hade gevär och lekte krig som barn.
    Däremot tror jag att flickor när de blir vuxna löper mycket större risk att må dåligt över sig själva p.g.a av de leksaker de lekte med som barn. I alla fall så som flickors dockor ser ut i dag. Men som jag sa tidigare så kan man för det inte vrida tillbaka tiden och ge flickorna kottar med pinnar till ben och låtsas att det är en gullig docka.

• Tokitoj

Smultron ett:: Näää du har inte sagt att ditt barn (som är en flicka) leker med Bratz eller att hon äger någon.
    Jag har inte heller sagt att ditt barn leker med eller äger en Bratz.
    Jag gjorde jämförelsen mellan gevär och Bratz och min slutsats är att geväret inte påverkar och skapar en attityd hos pojkar mer än vad en Bratz gör för flickor. Jag drar också slutsatsen att dockan skadar flickan mer än vad geväret skadar pojken.

Naturligtvis kan ingen av oss veta exakt vad som händer med alla barn som leker med dessa olika leksaker, men jag fattade inte grejen med att det var så avskyvärt med pickor och leksaksgevär?

• Tokitoj

När man pratar om att "pojkar är pojkar" som leone sa så menar ingen att man är pojke bara för att han leker med en pickadoll.

Jag har det ultimata beviset i min son, som inte slagits någonsin i sitt snart 8-åriga liv. Han hatar slagsmål, drar sig undan och hämtar en vuxen om det uppstår bråk. Han nyps inte, putts inte, knuffas inte och aldrig gjort detta i någon fas i livet.
    MEN han pangar gärna på låtsas när de springer bland buskar och träd och leker. Han vet skillnaden i leken ochpå det som han ser på tv från andra länder. DET är en oerhört bra egenskap som kan komma att bli livsviktig i livet.
    Hej då på en stund, nu ska jag ut i solen!

• Tokitoj

Mia83::: Jag förstår inte varför du kan tänka dig att dina barn får ha pistoler i klara färger som sprutar vatten, men inte i en typ grå ton? Med det resonemanget som du för så borde inte barnen ha vattenpistoler heller. Då kan de blöta ner varandra med blomsprutor.
    Vattenpistolen är ju ändå utformad som just en pistol, även om den är gul eller röd?

Nej, det är att dra etik och moral "in absurdum" om man inte kan tillåta barn att springa bland buskar och träd och leka "pang pang" med en picka i handen.

• Tokitoj

Skillnaden mellan dig och mig ligger inte alls i det. Det finns över huvud taget ingen skillnad mellan dig och mig när det gäller det.
    Jag har inte heller berättat vad jag anser om dina val.
    Jag har sagt (lika generellt som du) att jag tycker att det är att dra etik och moral "in absurdum" om man inte kan tillåta barn att leka lekar som innebär att de springer och pangar med pickor i buskarna. Det har jag all rätt att säga och det är ingen skillnad i vad du har argumenterat för (oavsett om vi tycker lika/olika).

Det jag också skrev var att det inte var så bra att låta dem leka med pistoler alls i så fall. Det är inte ett dugg bättre för att pistolen har en annan färg, anser jag. Det var det som jag inte förstod och det var det som jag frågade om. Inget annat.

• Tokitoj

Mia83:::Okej, skulle du tycka att det vore bättre om jag skrev så här

JAG ANSER att med det resonemanget som du för...bla bla bla så borde man väl inte leka med något som ser ut som en pistol över huvud taget, alldeles oavsett färg. Då kan man ju ha en blomspruta.

Skulle orden JAG ANSER göra den stora skillnaden mellan dig och mig så ber jag om ursäkt för att jag inte skrev det så att du förstod att det var vad jag ansåg.

• Tokitoj

Ja okej, då förtydligar jag härmed att att allt jag skrivit är sådant som jag anser. Det är utefter det som jag gör mina ställningstaganden för mig och min familj.
    Jag antar att även allt du har skrivit är sådant som du anser även om de två orden inte står i varenda mening.
    Fast det har jag antagit helatiden och hade så gjort även om du uteslutit det uttrycket.
    Hur som helst så har jag bevis för att mitt resonemang och mitt ställningstagande fungerar exemplariskt för mitt barn, så allt är väl här.

• Tokitoj

Njae jag tror inte att barn som lekt med krigsleksaker skulle uppföra sig likadant om de höll i ett riktigt vapen när de blir vuxna. De skulle inte springa omkring bland buskar och träd och skrika upp med händerna annars skjuter jag.

Jag minns att jag hade leksakspistoler som barn när vi lekte cowboys och indianer (som var populärt då) och jag vet skillnaden på riktiga vapen nu som vuxen.

• Tokitoj

Liten Karin:: Den pappan du såg på krigskyrkogården saknade ju totalt vett över huvud taget. Det hade ju inte med vapen i sig att göra. Det hade ju inte varit ett passande uppträdande ens med liljor i handen.

Svar på tråden Krigsleksaker