KattenFräsmorr skrev 2008-05-13 11:05:09 följande:
Om de inte blir bindgalna, vad är det som händer då? Kommer barnen ta skada av det på något sätt? Eller handlar det enbart om symboliken? Då måste jag säga att vattenpistoler förseställer ju också pistoler, oavsett vilken färg de är målade i. Att springa omkring på stan med leksaks-k-pist skulle jag ju inte tillåta min son att göra heller, men mest för att det är störande för andra med höga ljud och springande barn överallt.
Mina barn kommer, som jag skrev tidigare, inte att få några krigsleksaker. Vattenpistoler ser jag inget fel på (om de inte är gjorda för att se ut som riktiga vapen), eftersom leken går ut på att blöta ned varandra, inte skjutandet i sig.
Angående symboliken, min dotter använder trosor, men några stringtrosor får hon inte - eftersom det inte lämpar sig för henne. (Hon är 3 år gammal.)
Hon får gärna måla sig med ansiktsfärger, men hon får inte sminka sig, eftersom jag inte anser det vara lämpligt.
Samma sak är det med vapen. Jag anser inte att naturtrogna leksaksvapen är lämpliga leksaker helt enkelt.
F ö tror jag inte alls att mina barn skulle bli galna mördare om de fick leka med dessa leksaker, och det handlar inte alls om det. Det är et principiellt ställningstagande från min och min mans sida. Hur ska man uppfostra sina barn, om inte efter egna värderingar och principer?