• Lady Bling

Vad har ni fått för medicin mot åksjuka till era barn?

Ni med barn som är åksjuka, vad har ni fått för medicin till dom?

Vilken receptbelagd medicin har ni fått och funkar den bra?

Menar nu framför allt barn under 5 år, har en väldigt åksjuk 3-åring som inte kan åka bil utan att kräkas och må jättedåligt under resan.

• Svar på tråden Vad har ni fått för medicin mot åksjuka till era barn?
  • jummie

OT: Kan man få det till så små barn?

• h81

vi har samma problem, min son är tre i september o ibland hinner vi inte utanför stan innan han kräks.. jobbigt både för han o oss...
    har alltid fått till svar att dom inte ger något till såna små??? *ska genast ringa till barnmottagningen istället för bvc*

..i övrigt kommer vi nog vända han framåt rätt snart, o hoppas det blir bättre då..

• Lady Bling
    jummie skrev 2008-05-12 17:54:11 följande:
    OT: Kan man få det till så små barn?
    h81 skrev 2008-05-12 17:54:45 följande:
    vi har samma problem, min son är tre i september o ibland hinner vi inte utanför stan innan han kräks.. jobbigt både för han o oss...har alltid fått till svar att dom inte ger något till såna små??? *ska genast ringa till barnmottagningen istället för bvc*..i övrigt kommer vi nog vända han framåt rätt snart, o hoppas det blir bättre då..
    Jodå, om man tittar i FASS kan man ge till exempel både flytande lergigan, lergigantabletter och postafen till mindre barn, men bara på läkarordination. Tror att BVC i allmänhet sällan skriver ut läkemedel till mindre barn, man får nog vända sig någon annanstans istället.
  • pippiprollan

Jag har en son som blev åksjuk förra sommaren då var han ganska precis fyllda 2 år,fyller 3 år nu i juli. Han kräktes då vi åkte bil,och jag vände mig till läkare på vårdcentralen.
    Fick lergigan flytande utskrivet till han och det har då funkat då vi testat det.
    Han har inte varit jätte åksjuk utan det har varit då man åkt längre sträckor som det blitt jobbigt för han.

• Lady Bling

Tack för era svar jummie, h81 och pippirollan!

pippirollan: Blev han helt bra av lergiganen eller dämpade den bara illamåendet lite?

• Majsan70

vanlig receptfri postafen kör vi med till vår snart 5 årig atjej när det är dags att åka båt. Tror det är en 1/4 dels tablett eller nåt vi ger henne? Hon mår ganska bra på den, men blir lite trött o vill gärna lägga sig en stund.

• pippiprollan
    Lady Bling skrev 2008-05-13 23:20:41 följande:
    Tack för era svar jummie, h81 och pippirollan!pippirollan: Blev han helt bra av lergiganen eller dämpade den bara illamåendet lite?
    ja han kräks då inte...han blir ju jätte trött av den,men ska man långt så gör det ju inget.
    Hoppas det löser sig för er
  • Lillstruts

Postafen på recept har vi fått till vår treåring.
    Fungerar kanon!

Svar på tråden Vad har ni fått för medicin mot åksjuka till era barn?