Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

Vill ha kompisar med BPD barn- för ömsesidigt stöd, tröst och pepping!!!

Edvin har inte diagnosticerats med BPD, men han hade respirator i tre dygn och CPAP i sju veckor. Sedan klarade han sig ganska bra med bara syrgasgrimma ibland. Ingen syrgas när han kommit hem.
    På sjukhuset fick han börja inhalera Pulmicort (eller något motsvarande) och han fick en egen inhalator direkt med sig hem (Aiolos) som vi har använt (Pulmicort två gånger per dag och Ventoline vid behov) fram tills han var ungefär 1 år och några månader. Då fick han en ny inhalator (Vortex, ungefär som en Nebunette) och började inhalera Pulmicort bara en gång per dag och Airomir vid behov.
    Alla som jag träffar tror att han inhalerar för att han har astma och är allergisk, men jag får förklara att det är för att skydda hans lungor och att han INTE är allergisk.
    Hans läkare har sagt till oss att hon räknar med att han kommer att behöva läggas in på sjukhus p.g.a. förkylning och lungorna inte orkar tillräckligt.
    Jag trodde att alla prematurer som haft problem med andningen automatiskt fick inhalatorer, men sedan har jag pratat med några mammor som fått åka in på sjukhus varje gång barnet behöver inhalera (precis som Morotsstavar skriver att de måste göra)...

• Livsglädjen

Ja, det kan man ju undra. Särskilt som Edvin har fått inhalera varje dag sedan vi kom hem från sjukhuset. Första året inhalerade han Pulmicort två gånger per dag och numera inhalerar han en gång per dag. Han har INTE blivit diagnosticerad BPD!
    När han blir förkyld eller andas tungt så ger vi honom Airomir i inhalatorn. Det har vi haft hemma nästan hela tiden.
    Att det ska behöva vara en sån fruktansvärd skillnad mellan olika sjukhus!!!
    Vi har bara behövt åka in med Edvin en gång och det var då han fick Airomir utskrivet.

• Livsglädjen

Det blev lite konstigt eftersom jag svarade på morotsstavars inlägg från 11 juni... Jag glömde bort att jag hade en sida kvar att läsa...

Svar på tråden Vill ha kompisar med BPD barn- för ömsesidigt stöd, tröst och pepping!!!