• Kristerdotter

Men mascara, snälla!

Jag är heeeelt värdelös på att sminka mina undre ögonfransar med mascara... blir aldrig fint...hur ska man lyckas bra med det? Tips någon????

• Svar på tråden Men mascara, snälla!
  • Silverkatten06

Jag brukar "skrapa av" borsten så att det inte är så mycket färg på den när jag målar underfransarna...

• Jiie

Se alltid till att inte ha mascara på ögonfransarna redan när du applicerar.
    Se sedan till att det inte är så mycket mascara på borsten. Drar så långt inifrån du kan o dra ganska "fort".

Alex 071227
  • Neko

Jag använder bara på de övre =P

• Kristerdotter
    Jiie skrev 2008-05-12 19:29:16 följande:
    Se alltid till att inte ha mascara på ögonfransarna redan när du applicerar.Se sedan till att det inte är så mycket mascara på borsten. Drar så långt inifrån du kan o dra ganska "fort".
    Tack..fler tips?! :D
  • Kristerdotter
    Neko skrev 2008-05-12 19:31:27 följande:
    Jag använder bara på de övre =P
    Ja jag sminkar också bara de övre för att det blir så fult när jag försöker mig på de undre. Blir det inte ett finare helhetsintryck av ögat om alla fransar är makeade?! Vad tycks?
  • Tokitoj

Jo, definitivt både över och under. Behöver inte vara mycket men absolut inte strunta i nederkanten. Då saknas något...

• Kristerdotter
    Svar på #6
    Precis min tanke, nu brukar jag inte va helt osminkad under ögat..men just mascara har jag inte
  • Fridapida

Ja... jag tror helt enkelt på att ta det lite försiktigt. Stå nära spegeln så du ser. Kanske ha stöd för armen om du lätt blir skakig. Sedan målar du inte dem längs med utan stätter borsten på och sicksackar lätt längs fransarna. En lite torrare mascara gör det lite lättare.

• Fridapida

OM det verkligen inte går utan att kladda så ta lite vanligt papper och för försiktigt in under fransarna innan du målar.

• Smuliz

Ja målar först uppe sen nere. Sen tar ja en tops å blöter och torkar under underfransarna om ja "kladdat" där.

• Kristerdotter
    Fridapida skrev 2008-05-12 19:40:56 följande:
    OM det verkligen inte går utan att kladda så ta lite vanligt papper och för försiktigt in under fransarna innan du målar.
    Tack för tips!! Fått för mig att jag dessutom inte har så mycket fransar på undre heller, eller är det för att man inte är van att måla dem?! Måste iaf snart testa och hoppas jag inte ser ut som clown :P
  • Raven Waves

Lägg en bommullsrondell under ögonfransarna.

• Kristerdotter

Raven Waves skrev 2008-05-12 19:44:28 följande:

Lägg en bommullsrondell under ögonfransarna.
    Tack för tips, men en följd fråga.. om man sminkar de nedre fransarna... blir det inte kladdigt under dagens gång typ eftersom man blinkar o så?
  • Fridapida
    Kristerdotter skrev 2008-05-12 20:00:14 följande:
    Raven Waves skrev 2008-05-12 19:44:28 följande:
    Tack för tips, men en följd fråga.. om man sminkar de nedre fransarna... blir det inte kladdigt under dagens gång typ eftersom man blinkar o så?
    Det är ganska vanligt OM man t.ex. svettas. Man kan undvika det genom att ha en vattenfast mascara. Personligen gillar jag inte vattenfast, men det är en smaksak. Man kan även förhindra kladd genom att man fixerar med vanligt torrt puder under ögat så att huden hålls torr.
    På mig kladdar det aldrig under dagen. Jag vet inte om det är ett så vanligt problem.
  • Kristerdotter
    Svar på #14
    Kör alltid med vattenfast mascara så det kanske borde vara lugnt då.
  • Fridapida
    Kristerdotter skrev 2008-05-12 20:09:39 följande:
    Svar på #14Kör alltid med vattenfast mascara så det kanske borde vara lugnt då.
    Ja.
    Men då kan jag nog förstå varför du tycker att kladd runt ögat kan vara svårt att ta bort... Den fäster ju bättre. Ta lite fuktcreme på en tops för att ta bort kladd, vatten löser inte upp. Vattenfasta mascaror brukar fälla mindre, så du slipper nog kladd under dagen.
  • Mephala the ranger

Jag brukar ta bort med fingertopparna längst ut så att de inte ser ut som låååånga spindelben. De får färg och blir lite tjockare, men inte superduper långa.

• Kristerdotter

äsch.... har nästan inga fransar på nedre ändå känns det som...och snuddar hela tiden på huden också! hopplöst!!!

Svar på tråden Men mascara, snälla!