• Kusin Knase

Barnstol för cykel?

Vilken barnstol/cykelsits/vad det nu heter har ni?

Varför just den? Är den bra? Vad kostade den? Var köpte ni den? Vad har den för finesser?

Jättetacksam för tips och råd i denna djungel!

• Svar på tråden Barnstol för cykel?
  • JeanneDArc

Köpte en helt vanlig stol på coop. Grå är den, bälte och spännen för fötterna, annars inget speciellt. Men den funkar bra. Det viktigaste är väl att den är testad och godkänd ur säkerhetssynpunkt, men det gissar jag att alla som säljs i sverige är. Men om du cyklas massor så kanske det är bra att lägga ner en slant på att få en riktigt skön sits som även kan fällas om barnet vill vila.

• Kusin Knase

JeanneDArc skrev 2008-05-13 08:52:38 följande:

Köpte en helt vanlig stol på coop. Grå är den, bälte och spännen för fötterna, annars inget speciellt. Men den funkar bra. Det viktigaste är väl att den är testad och godkänd ur säkerhetssynpunkt, men det gissar jag att alla som säljs i sverige är. Men om du cyklas massor så kanske det är bra att lägga ner en slant på att få en riktigt skön sits som även kan fällas om barnet vill vila.
    Tack för svar! Vad kostade den?

Njaej, idag cyklar jag inte mycket... men jag vill gärna ha anledning att göra det!

Och: Var får man tag i hjälmar som INTE är rosa eller blå?
  • LångaLinda

Hej Knase!

Vi har nyss köpt en cykelstol till Albert av märket Spectra, tror jag i alla fall, det står Spectra Kiss på den!
    Man fäster den i en hållare på sykelramen, så det behövs ingen pakethållare. I och med det gungar den litegrann när han sitter i den, han tycker jättemycket om att sitta där, skrattar i början och somnar skönt av gungandet om han är trött. Vi är supernöjda!

Cykelhjälm köpte vi på Barnens hus för 99 kr. Den ser ut som en nyckelpiga och finns i rött, blått och gult. Vet inte märket, min sambo har gömt den någonstans, och han är inte hemma nu. Säg till om du vill veta så skriver jag igen!

• LångaLinda

sykelramen?? *S* Det skulle mina elever sett, vi har just haft en stavningsdiagnos idag...

• Snuttepluttis
    JeanneDArc skrev 2008-05-13 08:52:38 följande:
    En sån har jag oxå.. E nöjd med den.. Tror jag gav 200-250:-
  • LångaLinda

... oj, kanske ska tillägga att vi köpte den på cykelaffären och att den kostade runt 500 kr, tror jag. Men jag såg den på Barnens hus också...

• Willhellmina

Vi köpte en Hamax SIesta. JÄTTENÖJD och så är Trolla

Beskrivning:
    En vidarutveckling av Sleepy modellen, Siesta erbjuder hela 20 graders lutning vilket ger ditt barn en skön tillbakalutad position om det faller till sömns. Den är självklart utrustad med vårt erkänt fina säkerhetsfäste med röd säkerhetsindikator. Siesta har enhandsfunktion för fastspänning av barnet, inget trassel med att hålla i cykel samtidigt som spännet ska knäppas. Färg Bluesilver.
  • intehemma

Vi har en Hamax kiss (tror jag den hette?) som man fäster i ramen på cykeln. Det är smart för då kan man köpa ett extra fäste och byta lätt mellan cyklarna. Kostade kanske 40 euro? Minns inte så noga.

• Milla C

Vi har "ärvt" en cykelsits av ett par bekanta, så det är en så´n där gammal lila helt i plast.  Är inte helt nöjd, för jag tycker att det verkar obekvämt om vi ska cykla längre sträckor. Fast sonen gillar cykelsitsen skarpt. För att inte tala om hjälmen .

Mamma till världens finaste Gabriel
  • Gladhannapanna

Vi fick syrrans avlagda Hamax Sleepy, fäster den i ett fäste på ramen. Vi har ett fäste på varje cykel. AGnes älskar att åka med på cykeln så vi behöver inte lutningsfunktionen, men det går att luta den lite bakåt. Man spänner fast henne med ett spänne, är ett fyr eller fempunktsbälte. Finns också remmar för fötterna så klart.

Vi är jättenöjda! HIttade tyvärr bara en rosa hjälm...

Svar på tråden Barnstol för cykel?