• deona

Köttfärs på vit tröja. Är det kört nu?

Klantigare kan man nog inte vara. Har spillt ner min nya vita tröja med köttfärs o nu är den orange. Har gnuggat som bara den med yes, men det syns fortfarande. Finns det nått annat som kan funka?

• Svar på tråden Köttfärs på vit tröja. Är det kört nu?
  • Spindelskratt

Lägg den i klorin med vatten ett par timmar. Tvätta på 90grader om du kan så blir det säkert vit igen.

Gnugga ska man aldrig göra på en fläck den biter sig mera fast då, bättre att skölja o lägga i blöt o sedan tvätta.

• Analoga
    deona skrev 2008-05-13 09:28:15 följande:
    Klantigare kan man nog inte vara. Har spillt ner min nya vita tröja med köttfärs o nu är den orange. Har gnuggat som bara den med yes, men det syns fortfarande. Finns det nått annat som kan funka?
    Ta "Tabort" fläckborttagningsmedel på fläcken och gnugga in. Sedan in i tvättmaskinen med en gång. Jag får bort allehanda fläckar på min dotters kläder på det viset!
  • deona

Typiskt mej att gnugga in fläcken då.

Men får fixa med klorin.

• Kenneth

Jag hade sagt att det var så gott som kört, men det är för att jag aldrig lyckas få bort sånna tvättar.

Får skylla på att jag är karl.

• stina84

Vanish är superbra, går det inte bort första gången kan man försöka igen. Sedan finns det något som heter super 10, fick en fläck på min vita tröja utav outspädd saft och sprajade på super 10 och efter ett par minuter var fläcken borta, behövde inte ens tvätta den.

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • deona
    Svar på #6
    Aldrig hört talas om. Vart finns det?
  • skorpionen80

Kött/blod har jag inte haft problem med. Klorin funkar på nästan allt, annars är även galltvål bra. När du tvättar, tvätta inte på strykfritt-programmet utan ta det längsta och så varmt som tröjan klarar av. Ju längre maskinen får tvätta ju renare blir det.

• stina84
    deona skrev 2008-05-13 09:38:41 följande:
    Svar på #6Aldrig hört talas om. Vart finns det?
    vilket menar du? Vanish eller super 10?
    Vanish finns på alla mataffärer, själv använder jag den i spray (den finns även i pulver) den vet jag att den fungerar.
    super10 kan du använda på allt möjligt. städa golv, damma mm. Det funkar som yes och tar bort svåra fettfläckar runt fläktar osv, så det kan man använda till allt och är kanonbra. Vet inte vart man köper det, det finns inte i mataffärer. De säljer det på torget här där jag bor
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • ÄngelBängel

Menar du köttfärs eller köttfärssås???

Köttfärs har jag aldrig haft problem med. Kanske tvätta med riktigt kallt vatten först för att få bort blodet (som man gör med blodiga trosor)

Köttfärssås med tomat är ett helt annat kapitel. Galltvål som får verka läääänge och sedan så het tvätt som du kan.

Svar på tråden Köttfärs på vit tröja. Är det kört nu?