• maritmedm

Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!

Snacka om att vara blödig. Är nu några månader sen vi fick veta att vi inte kommer kunna få biobarn, det har varit jobbiga månader men har ändå tyckt det gått ganska bra. Så såg jag på vänner för nån vecka sen, då Monica och Chandler fick veta att de inte kunde få barn och där satt jag i soffan och storbölade! Kändes så jäkla fånigt men kunde inte hejda mig.
    Sen såg jag reprisen av barnmorskorna i helgen och samma sak händer igen, men nu var det mer för att jag så gärna vill få min nyfödda lilla bebis att hålla i för första gången. Jag vill verkligen uppleva det igen.
    Har tidigare känt att det inte är så viktigt att föda nästa barn då jag redan varit med om det men nu är jag säker. Jag vill vill vill vill vara med om en till graviditet och förlossning.
    Denna insikt gör att allt känns mkt jobbigare igen... BLÄ!!

• Svar på tråden Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!
  • Trinity78

Jag förstår precis vad du går igenom. Vi har försökt i 3 år utan resultat.

(Scenen från Vänner som du nämner får mig att storböla varje gång trots att jag sett den flera gånger )

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • maritmedm

Kändes så patetiskt bara att sitta där och storböla till just den serien, men skönt å veta att jag inte är ensammen

Har ni några tankar på hur ni kommer gå vidare?
    Själv har vi båda varit halvneg till donator men nu vill jag ju... jag känner det... känner mig rätt egoistisk om jag ska vara ärlig... jag vill inte adoptera längre, jag vill inte ha fosterbarn längre, jag vill ha mitt barn!!

• Trinity78

Vårt problem är att jag har endometrios och har varit överviktig. Jag har nu gått ner massor i vikt så förhoppningsvis ska det hjälpa till lite. Vi kommer att gå vidare med lite olika behandlingar för endon. Just nu äter jag p-piller för att försöka svälta ut den. Vi får se om det hjälper, annars får vi prova nåt annat.

Vad som gör mig riktigt förbannad är att jag har upptäckt att det gjordes en massa missar i vår utredning (som gjordes för ett år sen). Man litar ju på sin läkare men i vårt fall måste han ha fått sin legitimation på postorder!

• maritmedm
    Trinity78 skrev 2008-05-13 10:07:24 följande:
    Vårt problem är att jag har endometrios och har varit överviktig. Jag har nu gått ner massor i vikt så förhoppningsvis ska det hjälpa till lite. Vi kommer att gå vidare med lite olika behandlingar för endon. Just nu äter jag p-piller för att försöka svälta ut den. Vi får se om det hjälper, annars får vi prova nåt annat.Vad som gör mig riktigt förbannad är att jag har upptäckt att det gjordes en massa missar i vår utredning (som gjordes för ett år sen). Man litar ju på sin läkare men i vårt fall måste han ha fått sin legitimation på postorder!
    Vad var det för missar han gjort då? Verkar vara väldigt vanligt att det slarvas i utredningarna... känns ju inte så tryggt då jag gärna vill att vår ska ha gått rätt och riktigt till.
    Vad innebä endometrios?
  • Trinity78
    maritmedm skrev 2008-05-13 10:15:19 följande:
    Vad var det för missar han gjort då? Verkar vara väldigt vanligt att det slarvas i utredningarna... känns ju inte så tryggt då jag gärna vill att vår ska ha gått rätt och riktigt till.Vad innebä endometrios?
    Vi har inte fått göra alla tester som är "standard", t.ex. undersöktes min sambos spermier bara till rörlighet och antal, inte form. Sambon har inte undersökts fysiskt heller. På mig har det bara gjorts en vanlig gynundersökning. De har inte spolat äggledarna. På de senaste tre VUL:en har man konstaterat en cysta i vänstra äggledaren men inga åtgärder har tagits. Som "avslutning" på utredningen föreslog läkaren att jag skulle äta Pergotime, vilket INTE är att rekommendera när man har endo! Då fick jag nog.

Endometrios är när livmoderslemhinna hamnar ute i bukhålan och kan sätta sig runt de inre organen eller som cystor som blöder och gör jävligt ont vid mens. http://sv.wikipedia.org/wiki/Endometrios
  • Trinity78

Får jag fråga om ni har fått veta vad det är som är fel på er eller om ni fått diagnosen "oförklarligt barnlösa" men utan känd orsak?

• maritmedm

OJ, var jobbigt det där lät. Och läkaren verkar ju helt knasig ju. Själv fick jag bara lämna blodprover, kolla hormonhalter och så för att se om jag har ägglossning. Sen gjordes inget mer på mig då de kom fram till att det var hos sambon som problemet låg. Men han undersöktes ordentligt, med dubbla spermaprov, blodprover och undersökning.

• Trinity78
    maritmedm skrev 2008-05-13 10:32:04 följande:
    OJ, var jobbigt det där lät. Och läkaren verkar ju helt knasig ju. Själv fick jag bara lämna blodprover, kolla hormonhalter och så för att se om jag har ägglossning. Sen gjordes inget mer på mig då de kom fram till att det var hos sambon som problemet låg. Men han undersöktes ordentligt, med dubbla spermaprov, blodprover och undersökning.
    Usch, vad tråkigt. Är det helt uteslutet med IVF eller ISCI? Har de föreslagit några behandlingsformer eller är det helt kört?
  • maritmedm

Det enda som vi kan göra är att ställa oss i donatorkö och vänta

• Trinity78
    maritmedm skrev 2008-05-13 10:49:50 följande:
    Det enda som vi kan göra är att ställa oss i donatorkö och vänta
    Usch Jag beklagar verkligen.
Svar på tråden Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!