• SophiaLa

Problem med svår magknip/gaser

Hej,

Behöver råd, jag är i vecka 16.
    Har till och från under grav har problem med gaser och magont. Fick nu i fredags kväll väldigt ont i magen/dålig i magen blev lite bättre till lördagen. Var inne på akuten men allt såg bra ut.

Nu har jag fått tillbaka detta inatt men det kommer inga gaser (ursäkta utrycket) och magen är väldigt trög. Det liksom låter och molar i magen. Jag gjorde ett fostervattenprov i torsdags och är rädd att det kan ha blivit nåt fel efter det? vad tror ni är det tarmarna som spökar? Vad ska man göra, finns det nåt att köpa på apoteket?

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Problem med svår magknip/gaser
  • Theina

Hej. Min mage är också helt kaos och upponer sen jag blev gravid. Jag får ofta magkramper, som jag tror uppstår om jag är väldigt förstoppad (vilket jag ofta är pga. Niferex), om jag har mkt gaser som har svårt att komma ut. Jag kan också ibland få molande värk som är för att tarmarna är i uppror och helt plötsligt bli urkass i magen. Jag är nu i vecka 22, och efter hand som bebisen växer och sparkar mer och mer på tarmarna dyker det också upp sådana problem. Inte trevligt alls.

Så du är iaf inte ensam, men jag vet inte om det finns ngn hjälp, förlossningen då kanske

• LittleMissN

Hej Ts!

Först och främst grattis till pyret i magen! Det finns hjälp receptfritt på apoteket för dina besvär! Låter som normala krämpor under graviditeten pga långsammare tarmrörelser, har liknande problem dag till dag... Och har haft kolik som 17åring!! Så vet absolut hur det känns med "gasig" mage och trög mage...

Minifom kapslar 1x3 ggr/dag gör susen, "driver" ut gaserna och gör magen mer regelbunden! Inga biverkningar mer än att man blir "pruttig", men bättre det än att ha magknip anser jag! Lycka till! Mvh Nath

• LittleMissN

Mot diarréer tillfälligt finns Imodium receptfritt på apoteket, rådgör dock med dem på apoteket om de kan tas i samband med graviditet, det har jag ingen koll på, men minifom är helt ofarligt! :)

Svar på tråden Problem med svår magknip/gaser