• Jossan

*Jag skulle borra upp mina hyllor

Jag skulle borra upp mina hyllor och det har gått bra borrade upp dom men bara med 1 hål/konsoll för ett tag sen så nu när jag ändå skulle olja in hyllplanen så tänkte jag att jag kunde borra resterande hål så de verkligen sitter ordentligt fast i väggen men det funkar inte..
    hittills har väggen sett till att 2 av mina betongborr har böjt sig och inget funkar på väggen.. får väl fortsätta att ha hyllorna med en skruv för lite de ska inte bära så mycket men iaf

finns det något man kan göra ?
    är borrhammare bättre än vanlig borrmaskin?
    kram J

• Svar på tråden *Jag skulle borra upp mina hyllor
  • Jossan

JB
    vi har nog en slagborr tror jag ..

kram J

• ÄngelBängel

Hmmm, det låter lite underligt. Har du kopplat på slagborr, på vissa borrmaskiner kan man ställa om vanlig borrmaskin/ slagborrmaskin? Har du slaget på skakar borrmaskinen och låter MYCKET mer än vanligt.

Snurrar den åt rätt håll? Ofta kan man ställa om borrmaskinen/skruvdragaren till att skruva in/ut och då måste man ha på skruva in annars blir det bara pannkaka.

Min slagborr kan man dessutom ställa in till slaghammare och då snurrar inte borren utan hamrar bara. Det ska man inte använda när man gör hål utan för att demolera väggar osv.

Hoppas du blev lite klokare och du får några fina hål

• Juniphé

Inte underligt alls faktiskt.

Vi har provat alla möjliga slagborrmaskiner utan resultat när vi skulle hänga upp en hylla ovanför TV:n. Borren tog sig igenom putsen och spacklet under tapeten, men sedan tog det stopp.

Till slut fick vi tag i en "Hilti" (???) tror jag den kallas. En kraftig sak som kostar omkring 5000-8000 begagnat (!). Fick låna av en arbetskamrat till maken. Skeptiska var vi ju såklart innan eftersom vi testat lika stora maskiner innan.

Nåja vi prövade och tror ni inte på fan att den grävde sig in i väggen som om väggen vore rumstempererat smör !!!

Så, mitt råd är att hyra en kraftig maskin från en byggfirma/målarfirma eller liknande, eller höra med bostadsbolaget om dom kan hjälpa. En liten, otillräcklig borr kan göra mer skada än nytta, då det kan lossna bital av betongen om man har otur.

Lycka till!

• giz

finns ngn starkare borr att köpa än betongborr......kommer inte ihåg vad det heter just nu men järnia har full koll.

slagborrmaskin är ett måste i massiva betongväggar.

• Jossan

juniphe
    precis så är det att det går i början men inte speciellt långt kanske 0.5 cm om man verkligen trycker på sen böjer sig hela borren..

vet att bostadsbolaget här har en rätt bra borrhammare så den kanske han kunde borra åt mig med...får väl betala 300kr för 4 hål i väggen..

giz
    vi har testar både betongborr och stålborr och stenborr alla viker sig.. det låter som metall i väggen gnisslar som 17

kram J

• giz

flytta bokhyllan till en annan vägg

• Jossan

giz
    går inte finns bara en vägg i köket där hyllplanen kan sättas fast på..
    annars skulle jag gärna gjort det.. bytte vägg i hallen då vi hade samma problem där ..
    kram J

• fifo

DEt brukar inte kosta mer än ungefär 200-300 att hyra en ordentlig borrmaskin (borrhammare) en helg från en järnaffär. Absolut värt det, den glider in i väggen!

• Shyme

Hilti och borrhammare är samma sak om jag inte mins helt fel, Hilti är ett märkesnamn. Vi ha också väggar där en vanlig slagborr inte är tillräkling, lånade en Hilti borrhammare och det gick som smör .

Svar på tråden *Jag skulle borra upp mina hyllor