• Anonym (Lessen Mor)

Så besviken på min vuxna dotter

Jag är så besviken på min 22-åring. Hon flyttade hemifrån för ca 2 år sedan, vilket var rätt så skönt eftersom hon ville leva sitt eget liv och ta mindre hänsyn till oss andra i familjen.

Förhållandet vuxen dotter/Mamma trodde jag skulle bli betydligt bättre när hon flyttade, men även om vi nu inte kliver på varann varje dag så är det ständiga konflikter och hon gör mig så ledsen och besviken.

Hon mer eller mindre "kräver" att jag ska ställa på på henne jämnt, vad det än gäller. Pengar gäller det ofta då hon själv är dålig på att hushålla, skjuts hit och dit, hon vill övningsköra med mig, hjälpa henne att handla, åka och hämta ditt och datt.

Nu försöker jag få henne att klara sig själv i största mån, och vill inte att hon ser mig som någon privat obetald betjänt eller privatchaufför.
    Vad som händer är att hon blir jättarg och sur på mig, kastar luren i örat på mig så fort jag säjer nej. Hon är oförskämd och får mig att få dåligt samvete med sina påhopp.

Jag känner mig utnyttjad och överkörd.
    Nu har jag sagt åt henne idag på skarpen att kan hon inte bethandla mig schysst och lägga av med att kasta på luren när vi pratar, så behöver hon inte heller ringa mig.

Jag har inte hört ett ljud sen det SMS-et. Nu är hon väl verkligen sur..

Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget - skriva av mig kanske - någon kanske har något klyftigt råd ?

• Svar på tråden Så besviken på min vuxna dotter
  • nublu

Stå på dig! Hon är vuxen och bor själv, då får hon också klara sig själv. Man ska som barn aldrig ta för givet att ens föräldrar ska ställa upp för en. Hon tycks ju inte ha några måttliga krav heller och verkar inte ens tacksam!

• Anonym

Tycker du aggerat så som man kan förvänta sig att en mamma till en vuxen dotter ska bete sig. Jättebra att du säger ifrån!!!

• Lillbulan05

Jag tyckte du gjorde helt rätt! Har man flyttat hemifrån så får man ta sitt eget ansvar. Du ska inte slava för henne! Dags för henne att växa upp. Är själv 22 år, har två barn. Visst mamma och pappa ställer upp som barnvakt och hjälper med ekonomin ibland men det är inget som jag tar för givet!

• Nyfiken gul

HOn är vuxen och ska kunna klara sig själv. Ha inte dåligt samvete!

Hon måste lära sig helt enkelt att hon inte längre bor hemma. Vad hon gör med sin ekonomi och sin fritid är hennes ensak och inget du varken KAN eller SKA lägga dig i mer än att komma med goda råd...

Övningsköra tycker jag väl är en vettig begäran som jag skulle godta absolut o likväl att åka gemensamt o storhandla om hon är utan körkort. Men jag skulle aldrig acceptera att ställa upp med att betala räkningar, sticka åt henne pengar i tid o otid, tvätta kläder och annat som hon är fullt kapabel till att fixa själv...

Nu ligger bollen helt å hållet hos henne själv.. vill hon sura är det upp till henne. Du har sagt ditt och nu får du lära dig att stå för det du sagt också och inte komma o be om ursäkt och släta över.. för då lär varken hon eller du er någonting...

• kanaan

Jag säger som nublu, stå på dig! Det är din dotter som behöver mogna!

• Anonym (Lessen Mor)

Nej - hon är så otacksam så klockorna stannar. Det sa jag till henne idag

Jag vill ha en bra relation till henne - men vi är ständigt osams pga hennes krav och allt hon vill att jag ska göra för henne. Hon gör SINA problem till mina - stora och små.

Hade det varit en kärlek, en vän eller annat hade jag sagt upp kontakten och bett personen dra.. men det ÄR ju min dotter och jag vill vara nära henne.

• Lillbulan05

Hon kommer förstå själv så småning om... Men det är bra att du sagt ifrån!

• beEMbe

Bra!!! Ryt till mera ! Vem tror hon att hon är?
    Hade jag gjort så hade min mor rytit skallen av mig. Och jag har aldrig tänkt att mamma älskar mig mindre bara för hon inte e min passupp.

..........love my kids..........
  • Sommarbarn 2007

Stå på dig - hon beter sig som en treåring. Det är nog ingen idé att försöka tala henne till rätta. Du får tydligt visa vad du går med på och inte. Hon kommer nog tillbaka - låter du henne få sin vilja igenom så kommer ni ju aldrig att komma ur den här cirkusen.

Sen finns det ju en pedagogisk möjlighet att hjälpa henne med övningskörning - på dina vilkor - så att hon kan köpa en egen bil. Med alla kostnader som det innebär.

• sannapanna76

Tycker att du gör helt rätt. Hon är vuxen och har flyttat hemifrån, och måste lära sig att ta hand om sig själv. När jag var i den åldern och bodde själv skulle jag aldrig ens ha drömt om att kräva att mina föräldrar skulle passa upp på mig sådär.

Visst ska man ställa upp i mån av tid och ork, men det finns gränser!

Ta och visa henne den här tråden, när du har fått runt 50 likadana svar som det här. För det är jag ganska säker på att du kommer att få!

Svar på tråden Så besviken på min vuxna dotter