• Anonym (Lessen Mor)

Så besviken på min vuxna dotter

Jag är så besviken på min 22-åring. Hon flyttade hemifrån för ca 2 år sedan, vilket var rätt så skönt eftersom hon ville leva sitt eget liv och ta mindre hänsyn till oss andra i familjen.

Förhållandet vuxen dotter/Mamma trodde jag skulle bli betydligt bättre när hon flyttade, men även om vi nu inte kliver på varann varje dag så är det ständiga konflikter och hon gör mig så ledsen och besviken.

Hon mer eller mindre "kräver" att jag ska ställa på på henne jämnt, vad det än gäller. Pengar gäller det ofta då hon själv är dålig på att hushålla, skjuts hit och dit, hon vill övningsköra med mig, hjälpa henne att handla, åka och hämta ditt och datt.

Nu försöker jag få henne att klara sig själv i största mån, och vill inte att hon ser mig som någon privat obetald betjänt eller privatchaufför.
    Vad som händer är att hon blir jättarg och sur på mig, kastar luren i örat på mig så fort jag säjer nej. Hon är oförskämd och får mig att få dåligt samvete med sina påhopp.

Jag känner mig utnyttjad och överkörd.
    Nu har jag sagt åt henne idag på skarpen att kan hon inte bethandla mig schysst och lägga av med att kasta på luren när vi pratar, så behöver hon inte heller ringa mig.

Jag har inte hört ett ljud sen det SMS-et. Nu är hon väl verkligen sur..

Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget - skriva av mig kanske - någon kanske har något klyftigt råd ?

• Svar på tråden Så besviken på min vuxna dotter
  • Anonym (been there)

Ja du, ibland undrar man hur man uppfostrat sina barn... Jag skulle nog, om jag vore du, "stämma träff" med dottern och försöka prata ut om hur ni skall ha det tillsammans... för dig handlar det då, som alltid i konflikter, om att prata i jag-termer; jag är orolig att jag sårar dig, att jag gör dig besviken, att jag missförstår dig - inte i DU-termer (som genast väcker försvar) - du utnyttjar mig, du respekterar mig inte, du är otrevlig i telefonen osv

• LillaFamiljenGustav

hon är bara omogen
    jag är själv 22, flyttade hemifrån när jag var 16 till en helt ny stad och inte ens då begärde jag eller betedde mig så som din dotter
    hon får helt enkelt klara sig själv och lära sig att hushålla, annars lär hon sig aldrig
    om hon bott hemifrån i 2 år så borde hon redan ha lärt sig det men det verkar inte så...

så stå på dig och låt henne bara komma hem och hälsa på om hon är trevlig och kan behandla dig med respekt

• Anonym (Lessen Mor)

Tex när jag nekar henne att få eller få låna pengar så terroriserar hon mig med SMS: Du har aldrig brytt dig om mig, du vill att jag ska svälta, jag kan lika gärna dö osv osv osv

Hon ringde och väckte mig mitt i natten för ett tag sedan då hon grälat med sin pojkvän (jag skulle upp och jobba) jag försökte prata med henne och lugna henne - till slut blev hon arg på _MIG_ och kastade på luren (såklart). Sen vägrade hon svara när jag ringde upp igen och det tog mig 2 timmar att somna om.

Hon är verkligen jobbig alltså

• synanceia

Men vad hemskt! Nej stå på dig TS!

Jag är 22 själv (fyller 23 snart) och flyttade hemifrån för 2.5 år sen. Sen dess har jag bett mamma om pengar endas EN gång, då "bara" 500 kr. Dessa pengar fick hon tillbaka så fort jag fick pengar på mitt konto.

Du kan, som du säger inte vara hennes privatchaufför och betjänt. Jättebra om du kan hjälpa henne ekonomiskt då och då, men detta måste i så fall förtjänas och det har din dotter inte gjort. Hon måste lära sig att visa respekt för dig och sluta utnyttja dig!

• LillaFamiljenGustav

men herregud
    har hon jobb?
    säg då att då får hon lära sig att leva på sina pengar för du lever på dina pengar

sökt hjälp åt henne för hennes beteende?

• Hedi

oj hon verkar ganska omogen. Hon verkar inte första eller se dig som en person utan som en "mamma" och tar allt för givet. Ok när man bor hemma men när man flyttat far man faktiskt ta tag i grejer själv.

Jag hoppas att hon växer till sig snart sa att ni kan fa den relation som du sa gärna vill ha.

• Anonym (Lessen Mor)

Hon hade jobb (provanställning), men så blev hon deprimerad och sjukskriven, och förlorade anställningen. Nu söker hon nytt jobb och mår bättre, men hon slarvar med tabletterna och det är också en anledning till hennes humör.

Pengarna är SOC bidrag

• mammaNena

hon borde få läsa vad du har skrivit! hon kanske inte har fattat att du känner just såhär. 5 öringen kanske trillar ner då !?!

• Anonym (Lessen Mor)

Hon skulle nog mest bli arg för att jag berättat min historia på nätet - även fast jag är anonym.

Jag har försökt att prata med henne - och vi har varit igenom detta scenario förut då hon bett om ursäkt och sen efter en kort stund gör hon samma sak igen.

Känns tråkigt Jag som gör så mycket för att hjälpa henne -men jag vill ju inte göra henne en björntjänst heller.

• Stålmamma

tycker det låter som att hon är en trotsig tonåring fortfarnde.. jag blir 22 i sommar och beter mig långt ifrån så där.. men då jag va 14-15år gjorde jag..

stå på dig du gjorde inget fel!

Svar på tråden Så besviken på min vuxna dotter