• New mum

HJÄÄLP. Jag tror att jag inte har tillräkligt fet bröstmjölk. Vad ska jag göra???

Har en son på 7veckor. Helammar. JAg upplever att min bröstmjölk är ljus i färgen och att den inte är tillräkligt fet. Den ser så vattning ut och min son går upp dåligt i vikt. ca 100g/v. Han vägen 4035g och är 56cm. Ser väldigt smal ut. Vad ska jag göra? är så desperat nu. Snälla hjälp mig.KAn jag påverka bröstmjölken så att den blir fetare? eller ska jag börja med ersättning? vilken isåfall? VAd hade ni gjort?

• Svar på tråden HJÄÄLP. Jag tror att jag inte har tillräkligt fet bröstmjölk. Vad ska jag göra???
  • New mum

JAg kommer inte överrens med BVC-tanten så jag vill inte prata med henne..

• Lottis Pottis

Det va ju inte bra. Har inte så mycke erfarenhet utav amning och mjölk för ja ammade bara en månad. Men följer han viktkurvan? Verkar de som att han inte bli mätt och nöjd av mjölken?  Visst kan du prova med ersättning. Jag använde semper.

Leksing tills ja dör !
  • Fille Fjonkan

Se till att amma ena bröstet "helt slut" innan du byter till andra. Mjölken är tunnare och törstsläckande i början av amningen och fetare i slutet. Men bröstmjölk brukar se rätt vattnig ut, så det kan du inte dra några slutsatser efter. Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan

Förresten vore det nog en bra idé att byta BVC-sköterska eller BVC också.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • New mum

var sempers bra? HAr hört att bebisen kan få ont i magen och kräka mycket av ersättning. Är det sant?

• Sarachen

Min dotter går också upp dåligt i vikt. Helammade de första 3 veckorna men hon blev inte nöjd så jag började med att ge ersättning efter varje amning på inrådan av bvc. I början gick det bättre, hon gick upp ca 300-400 g på en vecka men nu kräks hon en del och går bara upp ca 100 g per vecka hon med. Hon är 3 månader 59 cm lång och väger 4660g.

• Lottis Pottis
    New mum skrev 2008-05-13 14:28:54 följande:
    var sempers bra? HAr hört att bebisen kan få ont i magen och kräka mycket av ersättning. Är det sant?
    Ja tyckte att den fungerade utmärkt till min tjej. Men de e säkert olika som allt annat.
    Leksing tills ja dör !
  • New mum

HAr funderat på att byta BVC-tanten men de är bara 2 stycken här och dem jobbar ofta tillsammans.Det känns så dumt då.

• ellen81

Även om du inte tycker at du kommer överens med henne så måste ni ju kunna se ren fakta som tex viktökning. Ökar han dåligt i vikt, eller är det du som tycker det? Min son var också smal i början fastän han ökade rejält i vikt.

• Lottis Pottis

Men de e ju jätte viktigt att man känner att man kan säga och prata om vad som helst med sin bvc- tant. Tycker jag iaf. Så byt =)

Leksing tills ja dör !
  • New mum

kanske ska prova med ersättning. ska man ge det efter amningen eller ska man inte amma alls när man ger det?när e det bäst att ge ersättningen till natten eller på dagen?

• New mum

hon har stressat upp mig rejält flera gånger med att 100g/v inte är bra osv. hon skickade oss t barnakuten och där satt vi i 5 timmar. Läkaren tyckte att det var lite konstigt att vi kom in pga av dålig viktuppgång när han tycker att 100g/v var bra

• Sarachen
    Svar på #12
    Amma först klart på båda brösten och sedan ger du ersättning. Jag började med ca 30 ml. Är han mätt vill han inte ha men har han fått för lite mat och är hungrig går det ner.

Min dotter var väldigt grinig och kinkig och bara skrek. Mina bröst blev helt tomma och hon var fortfarande hungrig. Hur är din son? Är han nöjd med den mat han får?

Min bvc-tant är inte särskilt orolig fastän hon bara går upp ca 100 g/vecka. Hon utvecklas som hon ska, är vaken och tittar nyfiket omkring sig och huvudet växer som det ska.
  • Suskiv

Man kan inte påverka fetthalt i mjölk. Det man får göra är att amma oftare. Tänk på att det snarare norm än undantag att bebisar vill amma ofta upp till flera gånger i timmen.

100 g i veckan är ok viktuppgång. BVC-kurvor är baserade på flaskmatade barn som har en snabbare och högre viktuppgång än ammade barn. WHO har kurvor baserade på helammade barn.

Hur är bebisen? Pigg när han är vaken, kissar minst 5 blöjor om dagen och utvecklas som han ska? Då får han det han behöver. Alla går inte upp i vikt jättemycket. Det är lika normalt med en viktuppgång på 100 g som 500 g.

• Kotten80

hej samma sak här.
    min dotter va inte nöjd på bröstmjölken och gick upp dåligt i vikt. började på inrådan av bvc att ge ersättning efter varje mål.
    vi började med babysemp men den va inge bra, kräktes mycket och hade en massa luft i magen hela dagarna. nu använder vi nan 1 och det funkar kanon.
    börja med ersättning du, är bebben hungrig så går det ner. min dotter är 8 v. och vi började med ersättning när hon va 5.v.
    lycka till

• Anna i Hult

Om du vill fortsätta amma så måste du amma oftare och möjligtvis ge ersättning efter att brösten är helt tomma. Annars försvinner mjölken fort! Bröstmjölk är sötare och mindre fet än komjölk och så ska det vara!

• Melly

New mum: 100 gram viktökning i veckan räknas som normalt för en 7 veckors. Bröstmjölken är inte för tunn. Men däremot så har olika mammor olika fetthalt i mjölken men det spelar ingen roll för om man har mindre fetthalt så ammar man bara tätare istället

Ge bröstet när din bebis vill ha. Kanske att du behöver amma tätare? Ju tätare som du ammar ju mera mjölk får du. Om du börjar med ersättning så får du mindre mjölk istället så gör inte det om du helst vill amma. En del bebisar vänjer sig fort med flaskan oxå och sen vill dom inte ta bröstet längre.

• scs

100g är en ok viktuppgång, vilket ju även läkaren på barnakuten tyckte. Mår ditt barn bra så behöver du inte ge ersättning.Amma ofta och låt bebisen äta färdigt ordentligt på varje bröst så han hinner få i sig den fetare mjölken som kommer i slutet.

• Karriärmamman

Hej!

Ammar du 1 eller 2 bröst åt gången? Jag skulle rekomendera att du ammar endast 1 bröst, töm det helt. Den första mjölken är törstsläckande och lite vattnig, senare kommer den feta, vitare mjölken. Jag ammar, rapar och ammar på samma bröst igen och det funkar för mig i alla fall.

Lycka till!

Svar på tråden HJÄÄLP. Jag tror att jag inte har tillräkligt fet bröstmjölk. Vad ska jag göra???