• Flippen

När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?

Vår dotter är snart 3 år men sitter så fruktansvärt illa i bilbarnstolen. Hon mår illa och har jätteont i benen varenda gång hon åkt bil för att hon sitter så ihopklämd med benen.
    Jag vet att man inte ska byta till bältesstol förrän barnet är minst 4 år, men vi MÅSTE snart byta.

Hur gamla var era barn när ni bytte?

• Svar på tråden När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?
  • Lottis Pottis

Min tjej är 3.5 och har både och. Men oftast så sitter hon i bilbarnstolen. Åker vi och handlar så sitter hon ibland på bilkudden.

Leksing tills ja dör !
  • Cecese

Min dotter på 5 år 4 månader åker fortfarande bakåtvänd i sin bilstol och kommer att göra det så länge det bara går. I höst när hon är 5 år 9 mån kommer nästa bebis och vi ska försöka få babyskyddet längst bak men går inte det kommer bebisen att vara tvungen att ta 5 åringens plats och då är vi tvugna att vända henne då. Förhoppningsvis passar babyskyddet längst bak och då kommer dottern att åka bakåtvänd tills hon är runt 6 år 4 månader.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • fia jimmy

Sonen va ca 4,5 år när vi bytte. Vet inte varför vi bytte. Han satt bra i bilstolen. Det va nog mer för att stolen blev så sliten o bältet knappt räckte till. Så ist för att köpa en ny bilstol så köpte vi en "bältesstol"

• Joico

Vad har ni för stol? En del stolar är ju tyvärr ganska trånga och snabbt urväxta. Kanske kan ni hitta en som är lite rymligare? Eller placera henne fram, om hon inte redan sitter där, för där är mer plats

• Flippen
    Joico skrev 2008-05-13 19:14:01 följande:
    Vad har ni för stol? En del stolar är ju tyvärr ganska trånga och snabbt urväxta. Kanske kan ni hitta en som är lite rymligare? Eller placera henne fram, om hon inte redan sitter där, för där är mer plats
    Vi har Britax Freeway i båda våra bilar. Tyvärr kan vi inte placera dem där framme för vi har airbag där.
    Britax Freeway är en av de stolar som tar minst plats och vi har stora bilar, men ändå är det trångt för benen.
    Iofs är hon lång för sin ålder och väger 18 kg.
  • ÄlskarMina

det finns otaliga trådar om detta...sök bakåt lite i tiden..

Jag tycker absolut ni ska vänta tills hon blir 4år, just pga att nackens muskulatur ännu inte är tillräckligt utvecklad vid 3år. Vill du riskera att hon bryter nacken vid en krock?

• Flippen
    ÄlskarMina skrev 2008-05-13 19:44:33 följande:
    Vill du riskera att hon bryter nacken vid en krock?
    Eeh?! Var det en seriös fråga eller?
    Men klart, man kanske skulle hålla sig inomhus resten av livet så man inte riskerar att bli ihjälkörd.
  • Suskiv

Dotttern var 4 när vi bytte. Hon hade fått plats i stolen längre, men tre bakåtvända stolar när man inte ens har egen bil är lite häftigt och bökigt. De andra två är 3½ år resp 15 månader och de sitter bakåt.

• Emilia82

alltså,är jag den typ enda som aldig hört talas om något barn som kcockat och brutit nacken? då kankse jag sku ha mina barn bakåtvända tills de är 4...men är det bra att va bakåtvänd tex om man (som jag oftast hör bland bekanta) blir påkörd bakifrån?? eller en timmerbil i sidan på bilen tex...jag tycker alla ska göra som känns bäst,sen får man hoppas på det bästa, tex använder våra döttrar cykelhjälm,men de kan ändå bli mos under en bil.....många svåra val man måste göra....

• fie m melwin

Vi har en freeway till vår som på snart 3,5år. Han satt oxå dåligt ett tag men jag tog då bara och vinkade upp hans ryggstöd lite så nu har han plats igen och sitter bra. Tasta att ta loss stolen, eller sätt stolen i mitten bak så får hon mer plats för benen...

Lycka till!!!

Svar på tråden När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?