• Flippen

När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?

Vår dotter är snart 3 år men sitter så fruktansvärt illa i bilbarnstolen. Hon mår illa och har jätteont i benen varenda gång hon åkt bil för att hon sitter så ihopklämd med benen.
    Jag vet att man inte ska byta till bältesstol förrän barnet är minst 4 år, men vi MÅSTE snart byta.

Hur gamla var era barn när ni bytte?

• Svar på tråden När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?
  • Emilia82

NeMe:ok de flesta krockar jag hört om i vår 'krets' är ju bakifrån eller sidan....

• Cecese
    Emilia82 skrev 2008-05-14 09:45:39 följande:
    cecese:så att sitta bakåtvänt hindrar att barnet skadas i både frontalkrock och när man blir påkörd bakifrån eller från sidan? det blir inte 'lika' skador om det rä frammåtvänd vid alla krocktyper?förstår du vad jag menar..?
    Ja bakåtvänt åkande skyddar både i frontalkrockar och krock bakifrån. Om man krockar från sidan så har jag för mej att det inte är lika stor skillnad i säkerhet för då beror det mycket på var krocken sker, dvs om man blir träffad fram eller bak på bilen samt att det kanske kan göra skillnad på hur man har huvudet vid smällen. Om man har böjt huvudet kanske det gör stor skillnad mot att ha huvudet rakt. Men eftersom bakåtvänt åkande skyddar mycket säkrare vid 2 av 3 sorters olyckor är valet rätt enkelt enligt mej. Om det vore möjligt att bygga bilar där alla utom föraren satt bakåtvända skulle det vara att föredra. Även skador bland vuxna skulle minska betydligt om man satt bakåtvänd.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Gurkburken

Emilia82 skrev 2008-05-13 22:04:37 följande:

ingen som vet svaret på om man blir påkörd bakifrån tex?jag känner ej många som frontalkrockat...jo jag då,med pappa och lillsyrran när jag va liten,i en pickup,men hon klara sej bra...
    Så här skriver NTF:
    www.ntf.se/konsument/fraga1570.asp

Blir man påkörd bakifrån i relativt hög hastighet (vilket jag varit med om) så blir kraften ändå väldigt stor framåt i bilens färdriktning (bilarna fortsätter ju framåt båda två iom den framåtriktade kraft som redan finns när bilarna sammanstöter) så rent instinktivt känns det som att bakåtvänt åkande även i denna situation är att föredra.
  • Emilia82

cecese:Ok,nå måste få tag i 2 stolar som man kan ha bakåtvända i en opel astra snart! + bälteskudde...annars måste en åka frammåtvänd ju

• Cecese
    Emilia82 skrev 2008-05-14 11:05:11 följande:
    cecese:Ok,nå måste få tag i 2 stolar som man kan ha bakåtvända i en opel astra snart! + bälteskudde...annars måste en åka frammåtvänd ju
    men det finns ju ett gäng olika stolar så far och titta. Helst ska ni titta i sverige på nån större babyaffär som har mängder av stolar och då be att få prova i bilen. Affärerna här hemma har ju inte så många modeller inne.

Sen om att svänga framåt, du vet väl att det finns inte några stolar som är godkända för framåtvänt åkande innan 15 kg. Om jag inte är helt fel ute så har jag för mej att T väger mindre än så. Så det är tom olagligt att ha henne framåtvänd eftersom det inte finns godkända skydd och barnen enligt lag måste åka i godkänt skydd.

Sen kan jag ju även säga att det blir ofta trängre med bältesstolar/bilkuddar än bakåtvända stolar. Det var iaf vår erfarenhet att vi skulle utan problem fått 3 bakåtvända bilstolar i hondan (kombin vi hade innan chryslern) men vi skulle aldrig fått dit 3 bältesstolar/kuddar. För de bakåtvända stolarna sitter ju där när man väl fäst fast dom medans bältesstolen måste man ju spänna fast varje gång och då till följs att man river sönder händerna eftersom det blir så tajt mellan stolarna. 
  • Emilia82

cecese:jo vi bord eåka till sverige,men vill ju helst ha barnvakt då så blir ju omständigt,men men det fixar sej någongång:)

• Viran
    Marlene skrev 2008-05-13 21:00:01 följande:
    Vad är problemet, det är ju sant! Rekommendationen är att man inte ska vänta innan 4 års ålder pga av att nacken inte klarar en krock. Det är bättre att bryta benen än nacken!
    Ja det det är sant! Men frågan var hur gamla era barn va när ni bytte och sen lite almäna råd om hur hon skall göra självklart vill hon inte att hennes barn skall bryta nacken!!!! Tyckte att det var lite plumt att utrycka sig på det sättet...
  • Viran

stavar som en kråka sent på kvällen med.... Rådet är väl att de skall åka bakåtvända tills bilstolens kant är i ögonhöjd eller hur man beskriver det (eller från 4 år). Benen får de ju sitta trångt med. Men det är väl stora skillnader mellan barn och barn. Mina snart 4 åringar väger 13,5 kg och är 96långa de kommer antagligen att växa ur på länden innan de har vikten inne för att sitta frammåt, det brukar ju vara från 15 kg på stolarna...

• miss chilli

Vår äldste son bytte till framåtvänt i måndags och han blir snart 5. Vi har också haft britax freeway.

• Flippen

Tack Viran!!

Ja visst är det olika mellan barn. Min snart 3-åring är 100 cm och väger 18 kg... alltså en stor tjej!

• Cecese

Det finns stolar som passar barn upp till 115-120 cm och 25 kg så om det är så att barnen växer ur de stolar ni har nu finns det andra stolar att köpa. Min dotter på 107 cm kan växa minst 10 cm till innan stolen är urvuxen.

• amasonas

vi vände när sonen var runt 3,5 år, då var öronen en bit över stolsryggen & han vägde 17,5kg, ringde till och med akta graco & frågade, de rekommendreade framåtvänd stol med tanke på hans längd & vikt! Farligt att huvudet sticker upp så mycket.....men de sa även att om det bara var trångt vid benen så ska de vara kvar bakåtvända! men som sagt nu var det ju överkroppen som blev för lång i vårt fall.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
Svar på tråden När bytte ni från bilbarnstol till bältesstol?