Emilia82 skrev 2008-05-14 11:05:11 följande:
cecese:Ok,nå måste få tag i 2 stolar som man kan ha bakåtvända i en opel astra snart! + bälteskudde...annars måste en åka frammåtvänd ju
men det finns ju ett gäng olika stolar så far och titta. Helst ska ni titta i sverige på nån större babyaffär som har mängder av stolar och då be att få prova i bilen. Affärerna här hemma har ju inte så många modeller inne.
Sen om att svänga framåt, du vet väl att det finns inte några stolar som är godkända för framåtvänt åkande innan 15 kg. Om jag inte är helt fel ute så har jag för mej att T väger mindre än så. Så det är tom olagligt att ha henne framåtvänd eftersom det inte finns godkända skydd och barnen enligt lag måste åka i godkänt skydd.
Sen kan jag ju även säga att det blir ofta trängre med bältesstolar/bilkuddar än bakåtvända stolar. Det var iaf vår erfarenhet att vi skulle utan problem fått 3 bakåtvända bilstolar i hondan (kombin vi hade innan chryslern) men vi skulle aldrig fått dit 3 bältesstolar/kuddar. För de bakåtvända stolarna sitter ju där när man väl fäst fast dom medans bältesstolen måste man ju spänna fast varje gång och då till följs att man river sönder händerna eftersom det blir så tajt mellan stolarna.