• S Sofia

Min son vill inte ligga själv!

Han är snart 1 månad! Killen vill inte ligga själv en stund alls på golvet eller i sängen, hur ska jag få honom att göra det?? Han skriker hela tiden! Ska man låta honom ligga o skrika ett tag iallafall?? Han är ju inte så gammal ännu! Gråten skär i öronon!!
    Vill att han ska småning om ska kunna ligga själv och somna, men först måste han "lära" sig ligga själv känner jag!!

Sen är han oftast övertrörtt jämnt innan han vill somna!! Spelar ingen roll om han slumrar lite i famnen!! Bör han få skrika av sig lite själv innan man tar upp honom??

Hoppas någon kan ge mig lite svar!!

• Svar på tråden Min son vill inte ligga själv!
  • lillan76

jag har oxå en påg här. som ej vill ligga själv. somnar i bärselen oftast, o så fort man lägger ner han vaknar han. jag tycker det e hemskt när han skriker, så jag har honom oftast i selen o då sover han bra, känns som han behöver va där hos mig, så jag tänker vänta ett tag o låta han ligga själv. visst kan det vara jobigt ibland, men vad gör man ej för de små..

vill du bära honom så rek. jag sele det e super, då kan du göra annat oxå.. min påg e snart 10v.
    kram jag o lycka till

• S Sofia

Har testat bärsele, och i den vill han inte vara!!
    Men jag vill inte bära på honom hela tiden, vill att han ska kunna ligga själv en stund!! Och till slut somna själv!!

Kram

• miya

Har du provat med babygym? Han kanske bara har tråkigt när han ligger där.
    Annars kan det vara så att han har ett stort behov av att känna dig nära, dom brukar ha det periodvis...min gryn iaf.
    Men det kommer med all sannolikhet att gå över.
    Ta in vagnen då, kanske han kan ligga i den i köket om du lagar mat eller så... Ett par små tips bara...

• Zizzla

Om du har en babysitter kanske han vill ligga i den när du pysslar i köket, äter eller vad du gör?
    Jag har haft tur och har inga problem att lägga ner min pojke. Han har ända från början somnat själv och ligger gärna och kollar när jag håller på i köket eller som nu sitter vid datorn.
    Men du kan ju försöka vänja honom att ligga själv en stund varje dag och ta inte upp honom genast han skriker. Se bara till att han är helt mätt och torr i byxan så ska det nog gå.

• kixan

Han är 1 månad! Det är ganska självklart att han inte vill ligga själv tycker jag! Bär honom du, det kommer inte att skämma bort honom! Ett spädbarn kan man inte "lära" genom att ligga och skrika.
    Det finns barn som inte gillar bärselen, det är obekvämt för dom. Har du testat bärsjal? Du kan göra en enkel själv av ett tygstycke, ungefär 80*270cm, knyt på dig sjalen (kolla här: www.barabarn.se/sa-knyter-du/index.html) och stoppa i din son. (www.barabarn.se/sa-bar-du-liggande/index.html)
    Dom flesta barn älskar att bli burna i sjal eftersom dom ligger så bra i den, dessutom är det väldigt sövande för dom att ligga lite "hopknölade" och lyssna på mammas hjärtslag & andetag.

• Jen

Vagnen funkar nästan alltid för min knodd när han är övertrött. VAggar häftigt, släcker ned och lägger filt för och ofta får speldosan gå dessutom. HAn somnar inom några minuter för det mesta.

• Fanty

Prova att vagna honom till sömns. Lukas älskade sin vagn och när det var dags att sova la vi ner honom i vagnen och rullade honom fram och tillbaka eller bara vaggade den samtidigt som vi sjöng. Köra fram och tillbaka över en tröskel (Anna Wahlgren-variant) fungerar också otroligt nog bra.

Jag tror bebisar gillar det trånga och ombonade med vagnen. Lukas sov sina första 5 månader i sin vagn. Efter första månaden gick vi och köpte en bättre madrass. Förmodligen är sängen en bättre viloplats, men vad gör man. Även när jag blev trött på att bära honom, la jag honom i vagnen och drog med honom runt i lägenheten när jag diskade och annat

• Annika31

Hej!
    Min lilla vägrade vara ensam, varken sova ensam eller ligga och bara vara i ca två månader. Men tiden flyger! Just när man tror att de skall typ "sitta fast" på en för alltid och man aldrig får nåt gjort, så funkar det plötsligt. Han ligger där och jollrar precis hur nöjd som helst en vacker dag.
    Mitt råd: Ta det lugnt, ge honom så mycket närhet han behöver!
    Vänliga hälsningar

• Isabella

Jag har haft /har samma problem som du. Hon kan sitta själv i babysittern men kan inte sova själv i sin säng. Vilket är mycket frustrerande då jag sover mkt dåligt jämte henne. Så fort jag rör mig eller råkar harklar mig så vaknar hon. Jag läste att ngn skrev "man kan inte skämma bort spädbarn". Nej det har jag me hört. Men man kan vänja dem. Jag hade lillan i sängen hos mig så fort vi kom hem från BB. Nu går det verkligen inte att få henne sova själv så visst kan man vänja dem. Har en kompis som gjorde som mig med sin första. Hon är två år nu o sover fortfarande jämte föräldrarna. Nu har hon en liten til, dem vande han direkt vid sin sng o han sover alltid själv. Många jag har pratat med säger att vänj dem från början att ligga själv annars är det ett stort besvär att få dem sova själva sen. Jag blir så irriterad på alla som säger låt henne liggga jämte dig, tids nog när hon själv trivs med det så kan hon ligga i egen säng..mmm just det. Hade jag fått göra om det så hade jag vant henne vid egen säng direkt! Ojj nu kom jag kanske lite utanför ämnet, förlåt=)

• skidan

Hej S Sofia!

Min dotter var likadan. Hon kunde inte ens sova själv på natten. De två första månaderna sov hon på mitt eller min mans bröst. Sedan blev det för tungt för att vi skulle kunna sova. Så vi fick dela på natten, försöket låta henne sova själv så mycket det gick. Sedan vid 3mån hände något. Hon började kunna ligga vid babygym ca 5-10min själv. Nu när hon är 5mån så kan hon roa sig lite själv. För mig kändes det inte bra att hon låg och skrek så jag konkade runt på henne hela tiden (ibland i bärsele vilket hon gillade). Det enda stället hon kunde sova själv på var vagnen. Så vi promeneerade mycket. Det där med att somna själv kommer senare, han är ju bara en månad. Har läst någon stans att de först vid 5mån är mottagliga för olika metoder. Amelie kan bara somna om hon ligger på bröstet, det får hon göra några mån till. Tycker att det är mysigt, dessutom sover hon hela natten sedan hon var 2mån och då tycker jag att det inte gör något att hon inte kan somna själv.

• S Sofia

Jag tillhör nog en av dem som är lyckligt lottade! Rasmus sover hela nätterna!! Han har bara svårt att somna in. Det är inget besvär/jobbigt att han inte vill ligga själv, ínte alls!! Det är jätte gosigt att ligga/vagga o mysa med honom... Vill bara också att han ska kunna ligga själv, men det kommer nog senare! Han är väl helt enkelt inte "mogen/redo" (fel ord, men jag kom inte på något som passade)

Det kommer när det kommer!! Huvudsaken är att Rasmus mår bra, om det nu är i famnen eller på golvet!!

• Elise

Min dotter som är 11 veckor var precis likadan när hon var en månad. Hon ville absolut inte ligga ensam en sekund och var väldigt otålig överlag Vi bar runt på henne på kvällarna när hon skrek och hade henne i famnen på dagarna när hon var vaken och otålig. Hon sov i vår säng. När hon var förkyld som 5v-bebis la jag henne att sova i vagnen med upphöjt huvud och sen dess sover hon bäst i vagnen. Till natten somnar hon av sig själv men under dan vaggar jag henne till sömns med vagnen. Hon kan också ligga en längre stund i vagnen och titta på en "glad gubbe" som jag har placerat dit. Hon har fortfarande kortare skrikperioder (har kolik) på kvällen men de går att dämpa genom att köra vagnen över en tröskel och spela lugn musik, då somnar hon en kort stund.

På dan trivs hon väldigt bra i babysittern, bärselen tycker hon inte alls om. Babygymet fungerar ibland, men oftast tycker hon inte om att ligga på helt platt underlag. Hon kräks ganska mycket och jag tror det känns obehagligt att ligga helt platt. Men det går ju inte att ha henne i sittande ställning hela dan. Jag kände precis som du att jag ville att de skulle ligga för sig själv en stund!!! En till sak som fungerar bra är skötbordet. Då kan man ju inte lämna dem ensamma, men de kan lära sig att ligga och titta sig omkring.

• Themis

Jag har inte barn själv än, men gänget har snackat mycket om vad vi tror borde kännas bra för de minsta utifrån hur de haft det i mammas mage.

Några tricks som kanske kan hjälpa:

1. Det ska inte vara kallt i babysängen, det ideala måste ju vara någonstans nära kroppstemperatur. Värm upp sängen genom att ligga på lakanen själv själv eller lägga dit värmedyna eller varmvattenflaska ett slag.

2. Det ska lukta rätt. Ha babyns sängkläder i er säng först och låt dem få lite doft av er. Man kan också lägga ner en tröja som luktar mamma eller pappa i sängen, så blir det tryggare.

3. I magen är det trångt, vi tror att bebisen känner sig tryggare när den inte ligger ensam i en stor öde säng. Fodra sidorna, lägg dit kuddar osv så att det blir mysigt.

4. Om bebisen saknar mammas hjärtslag eller i allmänhet skriker så fort det är för tyst kan man prova att köpa en sån där nalle som har pulsslag, att ha radion på lågt i närheten eller (varför inte?) spela in ett band med välbekanta röster när man ändå sitter och snackar och låta det gå i slinga på låg volym. Någon har tom löst det med att lägga en bordsdammsugare bakom fodret till barnsängen, brummandet och vibrationerna lugnade deras bebis!
    --
    Om jag vore bebis så skulle jag också bli rädd och försöka påkalla uppmärksamhet om det var helt tyst och jag låg utan skydd, det hade betytt att jag var övergiven av de som skulle försvara mig mot allt ont i världen.

• Blancanieve

MIn son ville gärna sova nära eller i famnen, men faktist så trivdes han oxå framför tvättmaskinen och diskmaskinen som brummade mysigt!

• linapina

Han är ju så liten än så länge så det är inte så konstigt men som sagt, testa bärsele eller bärsjal. Min dotter lugnade sig inte förrän hon blev en sisådär 4-5 månader och har inte förrän hon börjar gå (11 månader) blivit mer självständig. Man måste ju sätta ner barnen ibland för att kunna göra saker själv men jag tror inte riktigt på tvång i någon form. Om man står ut så tror jag att det löser sig i längden. Min dotter är i dag en riktigt tuff och självständig tjej (hon är 15 månader) som vet att hon är trygg hos oss. Hon vågar sig fram till andra människor när hon själv vill utan större problem, så länge vi är i närheten förstås. Vi lekte mycket "tittut-lekar" och "vart-är-Eira-lekar" och sånt som de rekommenderade på BVC. Där får barnet träna sig i att själv "vara borta" och sen "komma tillbaka". Att gömma sig bakom dörrar är också skoj. Det funkade för oss men som sagt var så kanske den här perioden inte håller på så länge för dig. Jag tyckte också att det var jättejobbigt med allt bärande och gråt så fort vi inte var i närheten. Men det löser sig. Vissa barna kanske behöver mer trygghet och närhet än andra. En kompis till mig har fått "en av varje sort". Hennes son ville ligga själv från början medan hennes dotter var en riktig bär-bebis. Det är så olika.

Svar på tråden Min son vill inte ligga själv!