Jag har inte barn själv än, men gänget har snackat mycket om vad vi tror borde kännas bra för de minsta utifrån hur de haft det i mammas mage.
Några tricks som kanske kan hjälpa:
1. Det ska inte vara kallt i babysängen, det ideala måste ju vara någonstans nära kroppstemperatur. Värm upp sängen genom att ligga på lakanen själv själv eller lägga dit värmedyna eller varmvattenflaska ett slag.
2. Det ska lukta rätt. Ha babyns sängkläder i er säng först och låt dem få lite doft av er. Man kan också lägga ner en tröja som luktar mamma eller pappa i sängen, så blir det tryggare.
3. I magen är det trångt, vi tror att bebisen känner sig tryggare när den inte ligger ensam i en stor öde säng. Fodra sidorna, lägg dit kuddar osv så att det blir mysigt.
4. Om bebisen saknar mammas hjärtslag eller i allmänhet skriker så fort det är för tyst kan man prova att köpa en sån där nalle som har pulsslag, att ha radion på lågt i närheten eller (varför inte?) spela in ett band med välbekanta röster när man ändå sitter och snackar och låta det gå i slinga på låg volym. Någon har tom löst det med att lägga en bordsdammsugare bakom fodret till barnsängen, brummandet och vibrationerna lugnade deras bebis!
--
Om jag vore bebis så skulle jag också bli rädd och försöka påkalla uppmärksamhet om det var helt tyst och jag låg utan skydd, det hade betytt att jag var övergiven av de som skulle försvara mig mot allt ont i världen.