• Caroliine83

Faderskapsbekräftelse

När gjorde ni faderskapsbekräftelse? Om ni är gravdia, har ni gjort det än?
    Min sambo och jag är inte gifta. Jag känner att det skulle va skönt o ha det gjort innan, det finns ju hundra andra saker man ska göra sen när barnet är fött.
    Alla jag vet har gjort det innan, BM sa att det kan man göra när som helst.
    Min sambo ringde i går o skulle beställa tid så vi kunde gå dit. Hon i telefonen frågade varför vi ville göra det innan, hon sa att det kan man lika gärna göra efter... Varför ska hon lägga sig i??!!! Säger vi att vi vill göra det nu så ska vi väl få göra det!! Blev lite irriterad!! Ska ringa igen i dag o beställa en tid =)

• Svar på tråden Faderskapsbekräftelse
  • j 3 n N y

Samma problem här, försökte ringa igår för att fråga om detta men tanten på familjerätten kunde inte alls förstå varför vi ville göra det innan. Trots att det står på deras hemsida att man kan göra det under graviditeten! Jag vill ju att min sambo ska vara pappa även juridiskt när vårt barn föds. Men jag orkar inte hålla på, de hör tydligen av sig när bebisen är född och har fått personnummer...

• StepByStep

Vi gjorde ingen bekräftelse förräns efter graviditeten första gången, men det var för att dom hade det som policy eller vad man ska kalla det i den kommunen att göra det efteråt.

Men nu denna gången bor vi i en annan kommun och vi visste hur det funkade här så jag ringde dit. Vi kunde själv välja om vi ville göra det innan förlossningen eller efter. Såklart valde vi före för att ha det gjort. Den 26 maj ska vi dit och då är jag i v.36+1. Man kan göra det innan med, för det vet jag andra som har gjort.

Bara på dom, så ni med får det fixat.

Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • Nikas

Ja du, kan man göra det innan så gör det innan om ni vill, frågar de varför så svara för att ni vill det, helt enkelt. Jag har också fått veta att det går att göra innan och jag planerar att snart ringa och beställa tid för detta.

Händer det nåt på förlossningen (gud förbjude såklart!) så är det Väldigt bra om pappan till bebisen står som far rent juridiskt.

• StepByStep

"vi visste INTE hur det funkade här".. ska det stå.

• Nikas

Var ringer man för detta förresten? Kommunen? eller var?

• StepByStep

Nikas: Man ringer till socialen i sin kommun för att få det bokat. Dom har ju även hand om Familjerätten och så och i deras reception kan du oftast bli kopplad till personen som har hand om såna ärenden eller telefonnumret så att du själv kan ringa.

• j 3 n N y

Hos oss är det stadsdelsförvaltningen som har hand om familjerätten, men det kanske är olika från kommun till kommun

• StepByStep
    sjögurka 79 skrev 2008-05-14 10:09:32 följande:
    Hos oss är det stadsdelsförvaltningen som har hand om familjerätten, men det kanske är olika från kommun till kommun
    Ja de kanske skiljer sig iofs. Kolla upp det i telefonkatalogen för säkerhetsskull så att ni kommer rätt.
  • MuffinCake

Hej!

Jag är gravid i v.31 och jag och min sambo har nyligen varit till socialen och skrivit på faderskap och vårdnadspapper.
    Vi blev rekomenderade av BM att göra det innan barnen kommer.
    Visst är det extremt ovanligt, men det händer ju att det inte går så bra för mamman vid en förlossning och jag vill vara trygg med att det i så fall inte blir något tjafs om vem som ska få hand om barnen.
    Sen är det ju jäkligt praktiskt också.
    Som sagts, när barnen kommer så finns det nog hundra andra saker att göra som är roligare.
    Ring igen du och propsa på en tid!

• 2 Catswoman

Hej!
    Gjorde det i fredags (är i v34).
    Jag har hört att det SKA göras innan BF.Ifall något går fel på förlossningen och något händer mamman,så ska det finnas en pappa till barnet.Peppar peppar ta i trä. Och så är det ju skönt att ha gjort så mycket som möjligt innan BF,man vet ju inte hur man kommer att må efteråt.
    Inte meningen att skrämma upp nån,sorry.
    Lycka till alla härliga gravida!!!

Svar på tråden Faderskapsbekräftelse