• Caroliine83

Faderskapsbekräftelse

När gjorde ni faderskapsbekräftelse? Om ni är gravdia, har ni gjort det än?
    Min sambo och jag är inte gifta. Jag känner att det skulle va skönt o ha det gjort innan, det finns ju hundra andra saker man ska göra sen när barnet är fött.
    Alla jag vet har gjort det innan, BM sa att det kan man göra när som helst.
    Min sambo ringde i går o skulle beställa tid så vi kunde gå dit. Hon i telefonen frågade varför vi ville göra det innan, hon sa att det kan man lika gärna göra efter... Varför ska hon lägga sig i??!!! Säger vi att vi vill göra det nu så ska vi väl få göra det!! Blev lite irriterad!! Ska ringa igen i dag o beställa en tid =)

• Svar på tråden Faderskapsbekräftelse
  • Caroliine83

Jag fick ett papper av BM där det stod info o tele nr dit vi ska ringa.
    Hon vi oratade med tyckte vi kunde ta det efter semestern, så det var nog så att dom ville ta det lite lungt innan semestern =) Dom sa ju inte att man inte fick göra det nu innan, så jag ska stå på mej! Som sagt, om det skulle hända mej nåt under förossningen så är det ju jätte bra o det är klart.

• Caroliine83

pratade med, ska det va =)

• j 3 n N y

Hmm... Då kanske man ska stå på sig och försöka boka en tid ändå. Kände mig som världens nojjigaste förstagångare när jag hade pratat med familjerätten igår. Bra att ni pushar lite!

• Nikas
    Nikas skrev 2008-05-14 10:03:00 följande:
    Var ringer man för detta förresten? Kommunen? eller var?
    Nevermind, det var Stockholms Stadsdelsförvaltningen på Södermalm för min del :)

Har ringt och bokat tid med en dam där, i Juni (sonen kommer i aug.)
  • j 3 n N y
    Nikas skrev 2008-05-14 10:29:00 följande:
    Nevermind, det var Stockholms Stadsdelsförvaltningen på Södermalm för min del :)Har ringt och bokat tid med en dam där, i Juni (sonen kommer i aug.)
    Jaha, jag hör till Norrmalm! Ska ringa och försöka igen om ett tag tror jag
  • Caroliine83

sjögurka 79: Ja stå på dej!! =)

• Nikas

sjögurka 79 skrev 2008-05-14 10:30:20 följande:

Jaha, jag hör till Norrmalm! Ska ringa och försöka igen om ett tag tror jag
    Ja absolut, gör det. Tänk på att det är semestertider snart... :)
  • Tjej 83

ringde förra veckan till kommunen o blev kopplad till Familjerätten o sa att jag vill boka tid för faderskapsbekräftelse.
    hon undra hur länge vi vart sambos,
    sen våra namn, adress o personnummer,

fick en tid (ska dit idag), bara ta med legitimation o skriva under så...

sa att vi gjort detta 1 gång innan så det var inget nytt för oss..

men hon sa inget om att vi kunde vänta eller inte.
    har bf 14 juni så vi är ute i sista sekund annars

• BunnyBrown

Det är bra göra innan OM det ksulle hända dig något. Så pappan inte står utan SITT barn om det otänkbara händer.

Vi gifte oss :) Så är allt det löst o vi båda kan känna oss trygga :)

• Mumma 80

Vi har gjort bort det i förväg båda gångerna. Även om man inte vill tänka på det så finns det en LITEN risk att man inte överlever förlossningen. OM mamman skulle dö och papprena inte är påskrivna så måste pappan till domstolen för att få vårdnaden om sitt barn. Sedan finns det väl inte någon anledning att vänta om man VET vem som är pappa till barnet?

• Haraaz

Jag är gift fast det är inte registrerat i svensk lag så måste göra faderskapsbekräftelse också. Tycker all dessa regler är lite skumma, på MVC skriver dom ju "maken" etc om min man, inte sambo. Borde inte det vara fel då att dom benämner det så om man enligt lagen inte är registrerad? Vet inte.
    Skumt iallafall...

Svar på tråden Faderskapsbekräftelse