• Caribe

Någon som opererat sköldkörteln?

Jag opererade bort min sköldkörtel i mars 2007 på Karolinska, min operation gick jättebra! Ärret på halsen syns knappt!

Går regelbundet hos min endokrinolog för att kolla att mina sköldkörtelvärden ligger stabilt och att jag äter rätt Levaxin dos, då vi kämpar för att bli gravida. Vi har inte lyckats bli gravida ännu, men mina värden är nu stabila och jag mår jättebra!

Mådde otroligt dåligt när jag led av giftstruma, kraftiga skakningar, svettningar och hade jämt ångest! Nu är allt sådant borta

Lycka till!

• Caribe

Saki - tack för lyckönskningarna

Ingreppet tog några timmar, jag mådde väldigt bra redan från uppvaknandet efter operationen, men det är nog väldigt individuellt beroende på hur man reagerar på narkosen! Var lite öm i halsen men åt smörgåsar och drack kaffe 1 timme efter att dom rullat upp mig från uppvaknandet och det gjorde inte ens ont i halsen, åt smågodis samma kväll så då fattar du

Jag kom till sjukhuset samma morgon som ingreppet och fick sedan stanna 1 dygn för kontroll. Innan jag for hem fick jag besöka en "halsdoktor" som kontrollerade att mina stämband var ok! Det är ju alltid en risk att operera så nära stämbanden men allt såg ok ut!

Sen var jag sjukskriven i 3 veckor varav jag var lite hängig  i en vecka dvs att det var svårt att lyfta huvudet man fick hjälpa till med handen men de övriga 2 veckorna njöt jag i vårsolen och bara tog hand om mig

Jag var väldigt noga med att ha ärret tejpat, hade det tejpat i ca 6 månader därav syns mitt ärr inte alls idag

• Caribe

Saki - jag blev beordrad att vara hemma 3 veckor, det var minimum enligt min läkare hon menade på att man inte orkar sitta upp och fungera som vanligt utan behöver vila emellanåt & det kan väl i och för sig stämma! Men 14 dgr borde räcka egentligen!

• Caribe

Jag fick vänta 5 mån från konstaterad giftstruma till operation. Det finns en grupp som har förtur och det är cancer i sköldkörten därefter priorierar dom oss som opereras för att  kunna bli gravida, men innan sommaren blir nog svårt... men kanske direkt efter? Håller tummarna för att du får en snabb operationstid!

Jag sa när jag var på samtal med operationsläkaren som skulle planera in mig att jag kunde komma med kort varsel om dom fick återbud... ngn som blir sjuk och inte kan opereras etc, jag fick ett sådant återbud och tjänade på så sätt ngn månad

• Caribe

Om man blir gravid när man har hypertyreos så är det stor risk att man får missfall, vet inte om det även kan påverka fostret? Om man äter bromsmediciner för hypertyreos så kan de ge fosterskador därför blev vi förbjudna att försöka bli gravida medan jag åt sådana mediciner och väntade på operation!

• Caribe

blombukett först och främst lycka till den 11 juni! Det skall ta ca 2-3 månader att stabilisera värdena om man får rätt dos vill säga och ofta beror det på om dom tar bort hela sköldkörteln eller inte? Om man tar bort hela sköldkörteln är det lättare att ställa in dos än om lite är kvar som oxå producerar hormon. Men dom försöker alltid ta bort hela, men ibland kan den sitta svårt till! Jag fick levaxin dos 150mg direkt efter operation och det var bra för just mig, numera äter jag 150mg måndag-lördag och sen 200mg söndag. Man brukar få göra lite småjusteringar fram och tillbaka.

• Caribe

Lycka till blombukett och Saki

Man kan kolla om man har problem med sköldkörteln genom blodprov - men oftast finns det tydliga symptom att gå på  - du kan googla på hypertyreos som är överfunktion/ struma eller underfunktion som kallas hypotyreos!

• Caribe

Blombukett - stackars stackars du, det verkar som du råkade ut för allt som kan gå fel 
    jag är hemskt ledsen för din skull att det var så jobbigt men för det mesta går operationen lätt och utan komplikationer! Nu är det över iallafall och jag hoppas du återhämtar dig snabbt och kan lägga det här bakom dig! Kram till dig!

sofiefitness härligt att höra och grattis

Svar på tråden Någon som opererat sköldkörteln?