• Saki

Någon som opererat sköldkörteln?

Jag vet inte riktigt under vilken rubrik eller ens vilket forum jag ska placera den här frågan för att få så många svar som möjligt, men jag hoppas någon hittar hit...

Jag har giftstruma (hypertyreos) och går under behandling med Tiotil och Levaxin. Eftersom medicineringen tar uppemot 1,5-2 år och man inte bör medicinera under graviditet, har jag fått alternativet att operera sköldkörteln istället eftersom vi planerar att påbörja bebisverkstad i höst.

Finns det någon här som opererat sköldkörteln och har lust att dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som opererat sköldkörteln?
  • Saki

Tack för era svar!

Jag fick diagnosen i januari, och bara någon vecka efteråt fick jag reda på att jag var gravid. Det var inte planerat, har en son född maj -07 så vi hade tänkt vänta lite till. Det blev dock missfall, MA i v. 12, vet inte om det hade med hypertyreosen att göra eller ej. Vi råkade dock även ut för ett likadant MA för två år sedan, innan vi lyckades bli gravida med sonen.

Nu fyller sonen ett år om ett par veckor, och i höst tänkte vi börja försöka skaffa ett syskon. Man vet ju inte hur lång tid det kan ta, sist tog det ju över ett år så... Och därför vill jag nog göra operationen istället för att medicinera.

Fråga: Hur lång tid tar ingreppet, hur mår man efteråt och hur länge behöver man vara sjukskriven/borta från jobbet?

Vrinda: Håller tummarna för er och att det går bra med ivf:en!!

Caribe: Jag mådde inte så jättedåligt innan jag fick medicin, det värsta var hjärtklappningen och viktnedgången men annars kände jag mig ganska OK. Hoppas att allt går bra för er också! Vet hur det är att vänta på det där plusset...

• Saki

Caribe: Tack för utförligt svar! Vad skönt att det gick så bra. Jag antar att det går fint för de allra flesta, men en operation är ju en operation...

Var det rekommenderat att vara sjukskriven i tre veckor av någon särskild anledning, eller fick man känna efter själv? Tänkte att eftersom du verkade må så bra de sista två veckorna så kanske man kan börja jobba tidigare?

Vad sjutton, efter mitt katastrofsnitt när sonen kom till världen så var det ju bara att köra på med det nya "jobbet" som mamma på heltid trots att man var nysnittad och med påföljande infekterat snitt... Klarade man det så klarar man nog en halsoperation tänker jag...

• Saki

Caribe: OK. Man får väl vänta och se helt enkelt. Jag kan ju ta föräldrapenning och vara hemma med sonen den sista veckan annars, om det kan räknas som vila vete tusan, men han är ju ändå hemma så...

En sista fråga: Hur lång tid tog det att få operationen? Nu är det ju snart sommar och semester här, så jag antar att jag får vänta ett bra tag... *suck*

• Saki

Jag har nu fått en tid hos kirurgen den 17 juni för att prata igenom operationsalternativet. Jag kommer antagligen att behöva medicinera sommaren ut innan det blir aktuellt med operation, sen hoppas jag att jag slipper vänta i många långa månader på en tid. Om det är lång kö så kommer jag att utnyttja min sjukförsäkring för att snabba på det, då får man en tid mycket snabbare och då görs det på Sophiahemmet.

Jag skulle ju gärna vilja försöka börja bebisverkstaden igen i höst, men det får man ju se...

blombukett: Lycka till den 11 juni, du får avlägga rapport här sen...

• Saki

Isch, man blir ju lite nervös av att läsa om risker med operationen. Men jag tror ändå att jag vill genomföra det. Ska som sagt träffa en kirurg den 17/6 för att få genomgående information innan jag bestämmer mig.

Blombukett, stort lycka till i veckan! Kommer säkert gå finemang! Ska du ta bort hela eller delar av sköldkörteln förresten?

• Saki

Blombukett: Åh, hoppas att allt gått bra!!

Jag tror att du kommer att må bättre ganska snart, om det nu är så att du mått väldigt dåligt av giftstruman. Själv har jag inte mått så dåligt av min, visst var det jobbigt med den höga pulsen, darrhäntheten och ökade svettningar (samt lite för mycket viktnedgång), men jag kände mig aldrig direkt sjuk. Och inte långt efter att jag började medicinera kände jag inte av något alls (inte nu heller).

Som sagt - om du orkar, så får du gärna rapportera lite härinne när du börjar känna dig kry!

• Saki

blombukett: Ja det var värst vilken pärs! Men nu är det gjort, och jag hoppas att du snart känner dig helt återställd! *styrkekram*

Själv var jag idag hos kirurgen på KS för att prata om det här med operation. Han tyckte att jag skulle skippa operation och medicinera istället. Anledningen till att han tycker det är att jag inte mår dåligt av sjukdomen, har svarat bra på medicinen hittills, och är förhållandevis ung och "har många år än på mig att skaffa barn". Samt att det ju faktiskt finns vissa risker med att operera. Visst, enda anledningen till att jag vill göra operationen är det faktum att jag vill kunna bli gravid igen utan att behöva vänta 18 månader. Jag är ju ändå 32 år, och har dessutom haft två MA:n (i v. 12), så det var ju inte en baggis för oss att skaffa barn heller. Gud vet hur lång tid det kan ta att skaffa syskon. Och sen är det ju så att även om man kör medicinering i 18 månader, så kan ju sjukdomen komma tillbaka och då är man tillbaka på ruta 1!

Men trots att jag nu fått höra att det kan bli komplikationer, så är ändå största delen av mig beredd att genomgå det. Det som jag ser som allra läskigast är att man faktiskt kan förlora rösten, om man har en jäkla otur. Så jag ska ta en ordentlig funderare över sommaren!

Ni som genomgått operationen - hur pass syns ärret, i början och efter ett par år?
    Sofiefitness - har du bild på ditt ärr? Skönt att du fick rösten tillbaka!

• Saki

sofiefitness: Ja jag förstår att det är tungt att förlora förmågan att sjunga som innan. Valde du helt själv operation framför medicinering, eller blev du rekommenderad av läkare att göra det ena eller det andra?

Tack för att du visade bilden! Ärret ser ut att ha läkt fint, även om jag ska erkänna att jag trodde att det skulle vara lite tunnare och lite "osynligare". Ungefär som kejsarsnittsärr (fast inte lika långt förstås) - jag blev akutsnittad med sonen, så det är väl det jag har att relatera till när det gäller operationsärr.

Men som det mesta, så är det säkert olika från person till person. Och huvudsaken är att man får vara frisk och må bra!

blombukett: Hur känner du dig nu? Hoppas du mår bra!

• Saki

Hej strandskata!
    Tack för ditt inlägg, alltid intressant att höra om era historier i detta ämne! Skönt att du mår bra, trots "knölarna". Är tumörerna godartade? Det låter ju alltid läskigt med ordet "tumörer", men du verkar cool! Jag vet inte vad knölstruma är, men jag skulle gissa att det bara innebär att sköldkörteln är förstorad på något vis, utan att det behöver medföra några direkta sjukdomssymtom. Vid giftstruma, som jag har, så har man överproduktion i sköldkörteln vilket i princip medför att kroppen går på högvarv (i mitt fall yttrade det sig som hjärtklappning, darrningar, svettningar och viktnedgång). Min sköldkörtel är dock inte förstorad.

Fortsätt gärna att posta inlägg om hur det går för dig!

Svar på tråden Någon som opererat sköldkörteln?